پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۰۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
امیر سمواتی تهیه کننده سینمای ایران ضمن بیان عقایدش درباره زنده یاد عباس کیارستمی، از دلایل حمایت از ساخت دو فیلم کوتاه درباره او با نام های «دو پلان از عباس کیارستمی» و «خانوم» سخن گفت.

شعارسال: امیر سمواتی تهیه کننده سینمای ایران درباره حمایت از تولید دو فیلم کوتاه درباره عباس کیارستمی با نام‌های «خانوم» و «دو پلان از عباس کیارستمی» توضیح داد: من ارادت ویژه ای به مرحوم کیارستمی دارم و به اعتقاد من وی یک نخبه در حوزه سینمای جهان بود که با فعالیت های بسیار در این حوزه، آثار به یادماندنی از خود به جای گذاشته است. همچنین چند باری که با او مراوده داشتم، جزو شیرین ترین خاطرات من بوده است.

وی افزود: زحمات این دو فیلم هم با امید محمدنژاد و شاهد شرافت خواهرزاده مرحوم کیارستمی بوده است. محمدنژاد در فیلم «باغبان آب پاشی می کند» دستیار و فیلمبردار آقای کیارستمی بود و طی همکاری که با هم داشتند با اجازه وی، پلان هایی از پشت صحنه کار گرفته بود که این پلان ها مثل فیلم های خود کیارستمی، به سادگی نوع تفکر و ساختار فیلم های او را بی واسطه نشان می دهد و فیلم «دو پلان از عباس کیارستمی» ماحصل همین تجربه است.

این تهیه کننده یادآور شد: امیدوارم این دو فیلم بتوانند زحمات کیارستمی را یادآوری کرده و اسم آن مرحوم را زنده نگه دارند. من فقط کمک های ناقابلی کردم تا این دو کارگردان بتوانند این آثار را به ثمر برسانند. شاهد شرافت نیز رابطه حسنه ای با مادر زنده یاد کیارستمی داشت و فیلم «خانوم» حاصل تلاش او و همسرش نازلی سیدگرگانی بوده است.

سمواتی با اشاره به مستندنگاری کاملا متفاوتی که در این دو فیلم وجود دارد، بیان کرد: «خانوم» ابعاد انسان شناسی کیارستمی را مطرح کرده و مشخص می کند او با چه روح بزرگی فیلم می ساخته؛ روحیه ای که از مادرش نشات گرفته است. همچنین «خانوم» این موضوع را به تصویر می کشد که خانواده چه تاثیری در رشد و نمو و متعالی شدن فرزندان می گذارد و به زیبایی شخصیت عباس کیارستمی را برای مخاطب معرفی می کند و از جایگاه بنیان خانواده در شکل گرفتن شخصیت متعالی او می گوید.

وی با بیان اینکه مخاطب با تماشای این دو فیلم به اندیشه ای زیبا درباره مرحوم کیارستمی دست می یابد، تصریح کرد: ویژگی های شخصیتی او نشات گرفته از خانواده بزرگ و مرحوم مادر بزرگوارش بوده است.

این تهیه کننده همچنین درباره اکران این دو اثر در گروه «هنر و تجربه» گفت: هماهنگی هایی با آقای علم الهدی در سینمای «هنر و تجربه» کرده ایم که گویا به ثمر رسیدن آن طول می کشد. البته به ما جواب منفی نداده اند و به نوعی استقبال کرده اند. فکر می کنم این دو کار در هنر و تجربه جایگاه خوبی خواهند داشت و امیدوارم در این بخش آقایان با این نگاه که دو تجربه کاملا متفاوت را در این فیلم ها به لحاظ نوع فیلمسازی می توان دید زودتر برای اکران این آثار اقدام کنند.

«دو پلان از عباس کیارستمی» و «خانوم» در خانه هنرمندان به نمایش درآمدند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت سینما سینما، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: -: www.cinemacinema.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین