دمای هوا بالا
رفته و شالیهای برنج قد کشیدهاند؛ با آنکه هنوز تا ماه برنجپزان فاصله است اما
شهر، گرمای خاصی دارد؛ آخر هفتهای کمی جنبوجوش در رشت بیشتر شده؛ گیلکها میزبان
نمایندگان شورای شهرهای کشور شدهاند تا شصت و سومین اجلاس مجمع روسای شوراهای
اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها برگزار شود.
در این اجلاس،
نمایندگان شوراها به بیان درخواستهای خود پرداختند. بیتردید میتوان گفت اصلاح
قانون مربوط به مدیریت شهری و جلوگیری از روندی که طی دهههای اخیر همواره به
تضعیف شوراهای شهر منتهی شده، خواسته همه آنها بوده است؛ اصلاح قانون مالیات بر
ارزش افزوده و موضوعی که حتی یکی از نمایندگان مجلس حاضر در اجلاس هم به آن اشاره
کرد و از دولت و مجلس خواست تا در اینباره نگاهشان را به شهرها تغییر دهند.
البته در این اجلاس یکروزه، صبح اعضای مجمع در 4کمیسیون تخصصی به تبادل نظر و
اطلاعات هم پرداختند. یکی از اقدامات فرهنگی گفت و دیگری هم از طرحهایی که برای
جذب گردشگر انجام دادهاند.
عمران و
شهرسازی، خدمات شهری و حملونقل، حقوقی و اقتصاد و همچنین فرهنگی و شهر هوشمند،
4کمیسیون تخصصی مجمع شوراهای کلانشهرها و مراکز استانها هستند. در این کمیسیونها
تصمیماتی برای کمک به برخی از شهرها برای جذب سرمایهگذاری در زمینه تولید برق از
پسماند، هوشمندسازی، بالا بردن ظرفیتهای گردشگری، تامین منابع مالی از راههای
فرهنگی و جلوگیری از بیتوجهی به طرحهای تفصیلی و جامع گرفته شد. سرانجام این
اجلاس با بیانیهای خاتمه یافت و کرمانشاه را بهعنوان میزبان بعدی مشخص کردند. در
این بین، اظهارنظر برخی از اعضای حاضر را بهطور خلاصه در ادامه میخوانید.
محسن
هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع روسای شوراها:
با توجه به
گستردگی اقلیمی ایران، امکان استفاده از امکانات و تجهیزات و نیروهای متخصص
شهرداریهای مناطقی که شرایط عادی دارند در نقاط بحران زده وجود دارد که اگر بانک
اطلاعاتی بهروز و هوشمندی برای مدیریت بحران تهیه شود و مدیریت شهری تعامل مناسب
را با این مدیریت بحران ملی به عمل آورد، میتوان یاری و امداد صورت گرفته در این
بحران را بهصورت محسوسی کارآمدتر، سریعتر و اثربخشتر کرد. همیاری مدیریت شهری
در مناطق مختلف کشور، علاوه بر ایفای وظیفه ملی و انسانی، به نوعی مانور و تمرین
برای مواجهه با سوانح در شهر خود محسوب میشود و آمادگی مدیریت شهری را افزایش میدهد؛
از اینرو تقویت این همکاری بین شهرها و استانهای مختلف دستاوردهای مضاعفی برای کشور
دارد.
بار توسعه شهری
در جوامع توسعهیافته بر دوش شهروندان است؛ یعنی توسعه بهصورت دستوری از بالا به
پایین صورت نمیگیرد، اگر قرار است پروژه توسعهای انجام شود، نتایج مطالعات در
اختیار افکارعمومی و علاقهمندان قرار میگیرد، فرصتهای اقتصادی آن به سرمایهگذاران
پیشنهاد میشود و در نهایت ممکن است در مورد انجام آن از شهروندان نظرسنجی یا همهپرسی
شود که این موجب افزایش مشارکت و همکاری عمومی در فرایند توسعه شهری میشود. یکی از
دلایل مشکلات مالی شهرداریها، ضعف در جذب مشارکت و سرمایهگذاریهای واقعی بخش
خصوصی و گران شدن پروژهها بهدلیل دولتی شدن آنهاست. او ادامه داد: پروژههای
بزرگ شهری عمدتا به مجموعههای دولتی، شبهدولتی، خصولتی یا رانتی واگذار میشود و
منابع آن نیز باید از طریق شهرفروشی و تراکمفروشی تامین شود که خود این اقدام نقض
غرض و موجب تشدید مشکلات ترافیکی و شهری میشود. اگر ما بتوانیم شفافیت و اقناع را
در فرایند پروژههای توسعه شهری ایجاد کنیم میتوانیم درآمد پایدار، منابع مالی
ناشی از سرمایهگذاری واقعی بخش خصوصی و کارآمدی و سرعت را درتوسعه شهر ایجاد
کنیم. البته این مشارکت فقط سرمایهگذاری در پروژههای بزرگ نیست، حتی شهروندی که
میخواهد عوارض سالانه بپردازد اگر در فرایند شفافیت نسبت به هزینهکرد و نیازهای
مدیریت شهری به عوارض آگاهی یابد بهصورت داوطلبانه و در زمان مقرر عوارض خود را میپردازد.
در ضمن سهم حملونقل
ریلی از قانون هدفمندی یارانهها موضوعی است که مورد تأیید مسئولان است و باید با
پیگیری این امر در تحقق آن بکوشیم. بنابراین یکی از خروجیهای این اجلاس باید
پیگیری تحقق 4هزار میلیارد تومان از قانون مدیریت مصرف سوخت و تخصیص آن به حملونقل
درونشهری باشد؛ از سوی دیگر 4هزار میلیارد تومان سهم حملونقل ریلی درونشهری
از قانون هدفمندی یارانهها نیاز به پیگیری دارد. دولت از محل تبصره 13و تامین
82.5درصدی هزینه نوسازی اتوبوسها نیز سهمی به شهرداری پرداخت نکرده است و باید
پیگیر این مهم نیز باشیم.
علی
اعطا، عضو شورای شهر تهران:
با توجه به
ضرورت تدوین قوانین و برنامههای عملکردی در حوزه بازآفرینی شهری، خدمات الکترونیک
و پیشگیری و کنترل سیلابهای شهری مقرر شد تا کارگروهی بهمنظور تدوین آییننامه
اجرایی مناسب برای ارائه مدلهای مشارکت شهروندان و سازندگان در بازآفرینی شهری با
محوریت کمیسیون عمران و شهرسازی مجمع در شهر تهران با دعوت از نمایندگان شهرداری و
شوراهای مراکز استانها تشکیل شود. نتایج بررسی حاصل از تشکیل این کارگروهها از
طریق شورایعالی استانها در قالب لایحه به مجلس ارائه خواهد شد. همچنین ضروری است
خدمات مورد ارائه شهرداری فرایندپذیر شود. با توجه به نیازهای شهرداری و شورا در
جهت آسانسازی فرایندها و ایجاد وحدت رویه برای کلیه شهرهای کشور جلسه کارشناسی
در شهر قزوین با حضور نمایندگان واحدهای فناوری و اطلاعات شهرداری تشکیل و رویههای
ارائه خدمات مختلف برای کلیه شهرها در کل کشور تدوین و یکسان شده و پس از تصویب آن
در مراجع ذیربط اپلیکیشن جامع شهری برای شهرهای کشور طراحی شود.
سیدمحمود
میرلوحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و شهرهوشمند مجمع:
بررسی ما نشان
میدهد که همکاریهای بین شهری قابل رصد نیست و این آسیبزاست. بهطور
نمونه متوجه شدهایم که یک پیمانکار در ۶استان فعال بوده؛ بنابراین باید همفکری
شود تا با هوشمندسازی، انحصاری اینچنینی ایجاد نشود. البته نتایج خوبی هم تاکنون
در این ارتباط حاصل شده؛ بهطور نمونه فاوای کلانشهرها هماکنون به ساختار مناسب و
مستمری رسیده و از این طریق ارتباطهای خوبی با وزارت ارتباطات و بانک مرکزی
برقرار کردهاند.
از طرف دیگر
نباید از اهمیت اقتصاد مبتنی بر فرهنگ غافل شویم. در فرهنگ نباید تنها مصرفکننده
باشیم و باید بتوانیم نهتنها منابع مورد نیاز فرهنگ را از خود موضوعات فرهنگی تامین
کنیم بلکه مانند بسیاری از کشورهای دیگر، با بهره از موضوعات فرهنگی باید بخشی از
منابع حوزههای دیگر را هم تامین کنیم.
مهرداد
لاهوتی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس:
مدیریت شهرها با
مشکلات پیچیدهای روبهروست که رفع آنها همکاری هرچه بیشتر مجلس و دولت را میطلبد.
هماکنون چند مورد در مجلس شورای اسلامی پیگیری میشود و امید میرود که با تحقق
درست آنها بخشی از مشکلات مرتفع شوند. از میان آنها میتوان به لایحه مربوط به
حوزه پسماند اشاره کرد. در این حوزه، سرمایهگذاران بخش خصوصی تمایل چندانی برای
ورود به پروژههای تولید برق از راه سوزاندن زباله ندارند؛ چرا که خرید هرکیلو ولت
برق به مبلغ 350-300تومان برایشان صرفه اقتصادی ندارد. در
این لایحه اما راههایی درنظر گرفته شده تا دولت قیمت واقعی خرید برق را به سرمایهگذاران
بپردازد. بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز با حضور
نمایندگان شوراها در حال بررسی است. با نگاه به درآمد پایدار باید سهم شهرداریها
از محل مالیات بر ارزش افزوده 50درصد باشد؛ حال موادی به تصویب رسیده که باید
اصلاح شوند زیرا درآمد شهرداریها از این محل وارد پروسه پیچیدهای میشود.
پیشنهاد ما به کمیسیون اقتصادی مجلس این بوده که یا بخش مربوط به شهرداریها از مالیات
بر ارزش افزوده جدا شده و بهگونهای به لایحه درآمدهای پایدار اضافه شود یا روند
توزیع سهم شهرداریها به همان شکل گذشته باقی بماند. البته پیشنهادهای دیگری هم مطرح است.
همچنین ما جلوی تصویب طرح مدیریت شهری را گرفتیم چراکه 30بند آن به ضرر شهرداریها
بود. حالا منتظریم تا لایحه مدیریت شهری دولت که گویا نهایی شده به مجلس ارائه
شود. از طرف دیگر مجوز انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حملونقل عمومی با تضمین
50درصدی دولت و 50درصدی شهرداریها داده شده که ما سقف آن را از
5هزار میلیارد تومان به 8هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار1تیر 98، کدخبر: 61032 ، newspaper.hamshahri.org