پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
سیاست خارجی آمریکا در زمان دونالد ترامپ اگر چه بسیار پر سر و صدا بود اما هیچ آورده ای برای کاخ سفید نداشت. ترامپ کم کم به پایان دوره اول ریاست جمهوری خود نزدیک می شود و واقعیت این است که در حوزه سیاست خارجی نه تنها دستش خالی است بلکه با سیاست آنارشیستی و بهم ریخته‌ای که داشته بسیاری از معاهدات و نظم‌های بین المللی که میراث اقدامات آمریکایی بوده را نیز از بین برده است.
شعار سال: سیاست خارجی آمریکا در زمان دونالد ترامپ اگر چه بسیار پر سر و صدا بود اما هیچ آورده ای برای کاخ سفید نداشت.

دست‌های خالی ترامپ برای ورود به کارزار انتخابات آینده آمریکا
سیاست های آمریکا یکی پس از دیگری در نقاطی که به طور پرفشار روی آن عملیات انجام می دهد‌، شکست می خورد. ترامپ کم کم به پایان دوره اول ریاست جمهوری خود نزدیک می شود و واقعیت این است که در حوزه سیاست خارجی نه تنها دستش خالی است بلکه با سیاست آنارشیستی و بهم ریخته‌ای که داشته بسیاری از معاهدات و نظم‌های بین المللی که میراث اقدامات آمریکایی بوده را نیز از بین برده است. به نظر می رسد همینطور که ترامپ پیش می رود ویرانه ای بیش از سیاست خارجی آمریکا در جای جای جهان باقی نماند. کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری ترامپ در پرونده‌های مختلف از جمله کره شمالی، سوریه، ونزوئلا، یمن و این اواخر ایران به شدت شکست خورد. شکستی که در کارنامه کاری ترامپ رقم خورد رئیس جمهور این کشور به طور دیوانه واری سعی دارد حداقل یکی از آنان را ترمیم کند تا به کارزار انتخابات آینده آمریکا قدم بگذارد.

در ادامه به بخشی از این موارد می پردازیم.
 
مذاکره مستقیم با کره شمالی و شکست مذاکرات: در ابتدای روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید به شدت مواضع خصمانه‌ای را علیه کره شمالی اتخاذ کرد. این موارد باعث شد تا دنیا از تب و تاب تندی مواجهه سران دو کشور نگران شود. این احساس نگرانی برخی از کشورها را بر آن داشت تا این دو کشور را به مذاکره بخوانند. بعد از تهدیداتی که ترامپ علیه کره شمالی انجام داد بالاخره این دو کشور پای میز مذاکره نشستند اما برآورد این مذاکرات به طور کلی هیچ بود. عاقبت کره شمالی اعلام کرده است، مواضع «خودسرانه و نادرست» آمریکا باعث شکست آخرین دور مذاکرات میان رهبران دو کشور شد. از مذاکرات میان کاخ سفید و کره شمالی به عنوان اولین شکست سیاست خارجی آمریکا در زمان ترامپ یاد می شود.
 
خروج آمریکا از سوریه: آمریکایی ها در زمان ترامپ ساز حمله به سوریه را در ابتدا کوک کردند اما خیلی زود ترامپ مانند بسیاری از حرف های تند خود در سیاست خارجی این ماجرا را هم پس گرفت. ترامپ در این باره مطرح کرد که « هیچوقت نگفتم کی به سوریه حمله می‌کنیم، شاید خیلی زود، شاید هم اصلا به این زودی‌ها نباشد.» اما پس از مدتی رئیس جمهور آمریکا ابراز کرد که باید نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند. این موضوع به عنوان شکست کلی سیاست خارجی آمریکا خصوصا شکست سیاست های اوباما در جهان تلقی شد. ترامپ در این زمینه بیان می کرد که آمریکا نمی خواهد پلیس خاورمیانه باشد. او اخیرا حتی بیان داشت که می خواهد به طور کل از خاورمیانه خارج شود و نمی خواهد در این منطقه باشد.
 
بلوای ونزوئلا و تب تندی که زود خوابید: آمریکا مانند دیگر مناطق در حیاط خلوت خود یعنی آمریکای جنوبی سعی کرد با فشار زیاد وارد شود و حکومت ونزوئلا را تغییر دهد. حتی بر روی یک لیدر مصنوعی در این کشور برنامه ریزی کرد اما خیلی زود تب این فشارها در ونزوئلا نیز از بین رفت. پس از مدتی هجمه آمریکا به ونزوئلا فروکش کرد. حتی اخیرا آمریکا پیشنهاد حمله نظامی به ونزوئلا را داد که مانند بسیاری از اعمال تند آمریکایی ها یک بلوف ناکارآمد و جنگ روانی ضعیف و غیر قابل باور بود. اینکه آمریکا بخواهد کنار خود یک جنگ را تجربه کند قطعا برای امنیت این کشور انهم در میان کشورهای آمریکای لاتین بازی یک بمب ساعتی است که هر لحظه امکان انهدام آن وجود دارد. وزارت امورخارجه نروژ اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد که نمایندگان "نیکولاس مادورو" رئیس جمهوری و "خوان گوایدو" رهبر مخالفان این کشور، تمایل خود را برای حرکت به جلو و دستیابی به توافق سیاسی برای بحران کشورشان نشان داده اند.
 
فشار به ایران آخرین حربه سیاست خارجی ترامپ: سردمداران کنونی کاخ سفید بعد از اینکه در بسیاری از نقاط جهان با شکست فاحش مواجه شدند برای اینکه دست خالی به کارزار انتخاباتی نروند سعی کردند اینبار با نیروی قوی تری مواجه شوند و آخرین تیر ترکش خود را نیز امتحان کنند. اما نتیجه بازی آمریکایی ها با دم شیر فاجعه آمیز بود. بعد از اینکه آمریکایی با بازی ناوها خواستند ایران را برای یک جنگ بترسانند بلافاصله با اقتدار و پاسخ محکم ایران عقب نشینی کردند و از سیاست چماق به سمت هویج رفتند. ترامپ در یک سفر به ژاپن «شینزو آبه» را واسطه این بازی سیاه خود کرد ولی نخست وزیر ژاپن با پاسخ مقتدرانه رهبر معظم انقلاب روبرو شد. سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در آبهای نیلگون خلیج فارس و جمع آوری لاشه هزار تکه شده آن از آبهای سرزمینی ایران ضربه شصت محکمی به آمریکایی‌ها بود که دیگر ایران را تهدید به جنگ و منازعه تسلیحاتی نکنند. واقعیت اینجاست که حالا نه تنها ترامپ بایستی با دست‌های خالی در حوزه سیاست خارجی به کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور برود بلکه بایستی با خود کوله باری از شکست‌های دیپلماتیک و نظامی و ... را در این انتخابات حمل کند.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار:2تیر 1398،کدخبر:1497110،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین