پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
فدراسیون فوتبال درصدد است با تشکیل سازمان اقتصادی فوتبال وضعیت اقتصادی این رشته را در کشورمان به سر و سامان برساند.
شعار سال : فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه‌های کشورمان این روز‌ها از لحاظ میزان درآمدزایی و تامین منابع مالی وضعیت بسیار سختی را طی می‌کنند.

وصول نشدن حقوق مادی و بسته بودن بیشتر راه‌های درآمدزایی، همزمان با افزایش نرخ ارز شرایط را به جایی رسانده است که مسئولان فدراسیون و مدیران باشگاه‌ها برای اجرای امور عادی مانند پرداخت دستمزد و پاداش مربیان و بازیکنان ملی و باشگاهی، اعزام تیم‌ها به شهر‌ها و کشور‌های مختلف، برگزاری اردو‌ها و مسائلی از این دست دغدغه و استرس دارند چه برسد به اینکه بخواهند روی تدوین و انجام دادن طرح‌های بزرگ اقتصادی که می‌تواند سود سرشاری را عایدشان کند فکر کنند.

تشکیل سازمان اقتصادی فوتبال، راهی برای خروج باشگاه‌ها و فدراسیون از باتلاق اقتصادی

وضعیت مالی تیم‌های ایرانی به حدی بغرنج شده است که به صورت مثال مدیران پرسپولیس به دلیل ناتوانی در انجام دادن تعهداتشان به برانکو ایوانکوویچ در کمال ناباوری و بدون اینکه بتوانند راه حلی برای واریز پول به حساب مربی کروات که یکی از مفاخر تاریخ این باشگاه است به کار بگیرند، باید شاهد جدایی او باشند و از طرفی بار فسخ قرارداد با بازیکنانی مانند بشار رسن، بوژیدار رادوشویچ و ماریو بودیمیر و شکایت‌های آن‌ها به نهاد‌های قضائی فیفا را به دوش بکشند. البته مهاجم کروات سرخ‌ها برای رسیدن به پول خود اقدام به شکایت از پرسپولیس کرده است و در ماه‌های اخیر پرونده دیگری به جمع پرونده‌های قطور ایرانی‌ها در زوریخ سوئیس، مقر فیفا باز خواهد شد. بحث پرداخت مطالبات دستیاران برانکو هم خطر بالفعلی است که پرسپولیس را تهدید می‌کند.

از طرفی درحالیکه تصور می‌شد هواداران استقلال با حضور آندره آ استراماچونی، سرمربی مطرح ایتالیایی تا حدی خیالشان نسبت به تشکیل تیمی قدرتمند برای فصل جدید راحت باشد، اما آن‌ها در کنار مدیران باشگاه در بیم صدور حکم علیه آبی پوشان در پرونده پروپئیچ هستند. بازیکنی که ابتدا برای دریافت ۳۰ هزار دلار از استقلال به فدراسیون جهانی فوتبال شکایت کرد، اما بدهی مالی مدیران سابق و فعلی باشگاه کار را به جایی رساند که اکنون اگر امیرحسین فتحی و همکارانش با احتساب جریمه ۲۰ هزار دلاری ناشی از بی توجهی به پرونده مهاجم کروات، نتوانند حدود ۴۰۰ هزار دلار پرداخت کنند، هر لحظه باید منتظر دریافت حکم کسر ۶ امتیاز، محروم شدن از پنجره نقل و انتقالاتی و حتی حذف از لیگ قهرمانان آسیا باشند.

تشکیل سازمان اقتصادی فوتبال، راهی برای خروج باشگاه‌ها و فدراسیون از باتلاق اقتصادی

این در کنار بحث ناکامی استقلال در بحث توافق با وینفرد شفر برای پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو به سرمربی آلمانی و همچنین پرداخت نشدن مطالبات شش بازیکن و مربی ایرانی سابق این تیم است که خود این پرونده‌ها هم عاملی خطرآفرین برای نیمه آبی پایتخت است.

فدراسیون فوتبال هم با توجه به دریافت نکردن مطالبات ۶ میلیون دلاری اش از فیفا به دلیل مسدود بودن راه‌های دریافت این مبلغ که ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان است در مخمصه بدی گیر افتاده و تاکنون نتواسته است قسط اول قرارداد مارک ویلموتس بلژیکی را پرداخت کند. تیم‌هایی مانند پرسپولیس، استقلال و پدیده هم به دلیلی مشابه در دریافت مطالبات خود از فیفا ناتوان مانده اند تا برای دریافت حق خود دست به دامان وزارت خارجه شوند.

تشکیل سازمان اقتصادی فوتبال، راهی برای خروج باشگاه‌ها و فدراسیون از باتلاق اقتصادی

سایر باشگاه‌های کشورمان هم کم و بیش با معضل بی پولی دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها عایدی این وضعیت انباشته‌تر شدن بدهی‌ها است.

رفع این مشکلات حاد نیاز به عزمی ملی دارد و همه باید کمک کنند فوتبال ایران و باشگاه‌های کشورمان با گذر از این امواج پرمخاطره به ساحل آرامش برسند.

در چنین وضعیتی شاید به فوریت انداختن تشکیل سازمان اقتصادی فوتبال و تدوین چارچوب‌های این سازمان بتواند مرهمی برای زخم‌های پرطرفدارترین رشته ورزشی کشورمان باشد.

بحث تشکیل این سازمان در مجمع اخیر فدراسیون فوتبال به تاریخ ۱۹ اسفند ۹۷ به تصویب رسید و در جلسه اخیر اعضای هیئت رئیسه فدراسیون با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۸، روی اجرای این بحث برای توانمندسازی اقتصادی فوتبال تاکید شد.

سازمانی که می‌تواند با حضور نیرو‌های مدیریتی متبحر و متخصص در بخش‌های اقتصادی و پیگیری فعالیت‌های اختصاصی مربوط به درآمدزایی، راه جدیدی را پیش روی مدیران فوتبال ایران قرار بدهد و آن‌ها را از این وضعیت دشوار خارج سازد.

با تشکیل سازمان اقتصادی می‌توان امیدوار بود حامیان مالی داخلی و خارجی سمت فوتبال کشیده شوند و این رشته را از ریاضت اقتصادی که اکنون با آن مواجه شده نجات دهند. اصلاح ساختار‌هایی که منجر به محرومیت و محدودیت دست یابی به منابع مالی برای فوتبال شده جزء دیگر مواردی است که با سازمان اقتصادی می‌توان به آن پرداخت تا دیگر بدهی روی بدهی برای باشگاه‌ها و فدراسیون تلنبار نشود.

تشکیل سازمان اقتصادی فوتبال، راهی برای خروج باشگاه‌ها و فدراسیون از باتلاق اقتصادی

فدراسیون فوتبال درصدد است این سازمان را هرچه سریع‌تر راه بیندازد، اما بیش از هر امری باید به امر تخصص و تفکر در این سازمان توجه کند. فوتبال در تمام دنیا یک صنعت است و طبیعی است هدف ابتدایی در هر صنعتی دست یابی به سود محسوب می‌شود. تیم‌های ایرانی هم با توجه به حجم مخاطبان این رشته در کشورمان باید مانند بنگاه‌های درآمدزایی عمل کنند نه اینکه سال به سال بدهکار‌تر شوند.

انتظار می‌رود مسئولانی که افکار و تلاش خود را برای راه اندازی سازمان اقتصادی فوتبال به کار گرفته اند به شکلی عمل کنند که با این اقدام تمام عوامل فنی و مدیریتی درگیر با فوتبال در قالب رشد این رشته قرار بگیرند نه اینکه سازمان اقتصادی هم به سرنوشت کمیته‌هایی مبتلا شود که ضرر آن‌ها بیش از منفعتشان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 4 تیر 98، کد مطلب:  6978776: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین