پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸
مجتمع‌های عظیم پزشکی در پر ترددترین خیابان‌های شهر اهواز واقع و عدم وجود پارکینگ در این مجتمع‌ها به معضلی بزرگ برای شهروندان و مراجعه‌کنندگان تبدیل شده است.

شعارسال: از زمانی که ساختمان‌های مرتفع در اهواز شروع به رشد کردند و حجم ساخت و ساز‌ها در نقاطی مانند گلستان، کیانپارس، کیان آباد، پادادشهر و زیتون کارمندی رو به افزایش گذاشت، مجوز‌ها و پایان‌کار‌هایی صادر شد که اکنون بسیاری از آن‌ها پیرامون خود را با بحران جدی ترافیک روبه‌رو کرده‌اند.

در بسیاری از شهر‌ها و کلانشهر‌ها برای ساختمان‌ها طبقاتی را در زیرزمین یا آخرین طبقه ساختمان جهت پارکینگ در نظر می‌گیرند که طبیعتاً هزینه ساخت و ساز را بیشتر می‌کند، اما در عوض ترافیک شهر با بحران روبه‌رو نمی‌شود.

اکنون ساختمان‌های بسیاری در کلانشهر اهواز وجود دارند که با وجود ساخته شدن در مناطق پر تردد شهر، اما خالی از پارکینگ هستند و سازندگان آن‌ها فکری برای پارکینگ خودرو‌های مربوط به واحد‌ها و یا مراجعه‌کنندگان احتمالی آن‌ها نکردند.

شاید آن زمانی که ساختمان‌ها و برج‌های بدون پارکینگ ساخته می‌شد نهاد مربوطه نمی‌دانست که روزی این برج‌ها بلای جان شهر شده و تبدیل به منفورترین ساختمان‌ها می‌شوند. ساختمان‌های بیش از ۱۰ طبقه و ده‌ها واحد تجاری، اما بدون پارکینگ.

همان گونه که در تصویر مشاهده می‌کنید ۱۴ نقطه بروی نقشه علامت‌گذاری شده که همه آن‌ها آپارتمان‌هایی بدون پارکینگ هستند و معمولا خیابان‌های اطراف خود را با بحران ترافیک روبه‌رو کرده‌اند.

یکی از این ساختمان‌های بدون پارکینگ «مجتمع پزشکی سپید اهواز» واقع در نبش خیابان ۱۲ غربی کیانپارس است که با وجود بیش از ۹ طبقه و واحد‌های پزشکی بسیاری که در آن وجود دارد، جای پارک خودرو حتی برای مالکان واحد‌ها در ساختمان وجود ندارد.

جالب اینجاست که اغلب این ساختمان‌ها و واحد‌های آن‌ها را پزشکان خریداری کرده‌اند که خود حجم زیادی از مراجعه کننده را دارند.

معمولا حجم بالای مراجعه‌کننده به پزشکان اهوازی به سبب جمعیت زیاد خوزستان و همچنین سرازیر شدن بیماران سایر استان‌های کم‌برخوردار همجوار، شلوغی، هرج و مرج و ترافیک‌های بسیاری را در منطقه کیانپارس اهواز ایجاد کرده که مسیر جاده ساحلی نیز پاسخگوی آن نیست و روگذر و زیرگذر نیز جوابگو نیست.

حال این که مالک چنین ساختمان‌ها و سازنده‌های آنان چگونه توانستند نقشه ساختمان را بدون در نظر گرفتن پارکینگ به تأیید نظام مهندسی ساختمان برسانند و پس از آن از شهرداری پایان‌کار گرفته و سازمان راه و شهرسازی نیز مانع آن‌ها نشود پرسش‌هایی است که ما در این گزارش به آن‌ها می‌پردازیم.

اما مسئله‌ای که اکنون در «مجتمع پزشکی سپید اهواز» گریبانگیر مالکان شده بحث وعده‌های بی‌پایان سازنده ساختمان است. سازنده روزگاری مدعی شده که پارکینگ احداث می‌کند، روزی دیگر گفته زمینی خریداری می‌کند و در نهایت به صاحب آن واحد‌ها گفته باید برای اختصاص پارکینگ هر کدام ۸۰ میلیون تومان هزینه کنند در غیر این صورت پارکینگی در کار نیست در حالی که پیش از این خود وعده ایجاد پارکینگ برای ساختمان را داده بود.

سازنده ساختمان برای فرار از این بحران قطعه زمینی را در کوچه کناری ساختمان به پارکینگ اختصاص داده، اما اکنون این زمین به یک تاکسی سرویس تبدیل و عملاً از کارکرد پارکینگ خارج شده است. هچنین صاحب آژانس از صاحبان واحد‌ها جهت پارک خودروی خود در آنجا به صورت پارکینگ‌های آزاد هزینه پارک دریافت می‌کند که این امر سبب اعتراض مالکان واحد‌ها شده است. با این وجود مالکان واحد‌ها مجبورند برای پارک خودروی خود ماهانه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را به زمینی که اکنون در دست تاکسی سرویس است پرداخت کنند وگرنه جایی برای پارک خودروی خود ندارند.

پرسش خریداران واحد‌ها این است که چه کسی یا کسانی مجوز ساخت چنین ساختمان‌هایی را در پرتردد‌ترین نقاط اهواز صادر کردند، تخلفات صورت گرفته توسط مالک اصلی چگونه باید پیگیری شود، سازمان‌های ناظر بر ساختمان‌سازی در شهر اهواز چرا در مقابل ساخت چنین ساختمان‌های واکنش نشان نمی‌دهند و قانونگریزی صاحبان آن‌ها را نظاره‌گر هستند و با توجه به محرز بودن تخلف، سازمان‌های نظارتی و بازرسی چرا واکنشی برای اصلاح این امر را از خود نشان نمی‌دهند؟

آیین اجرایی ماده ۳ نظام مهندسی گفته است وقتی نقصی در اجرای قانون مقررات نظام مهندسی رخ می‌دهد راه و شهرسازی باید تا حصول نتیجه کار را پیگیری و در صورت لزوم به مرجع قضایی معرفی کند.

در فصل هشتم ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به صراحت آمده است که وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان ناظر عالی در زمینه ساخت و ساز، بر عملکرد سازمان‌های عهده‌دار کنترل و اجرا در زمینه رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی نظارت می‌کند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، موارد را به مراجع صدور پروانه ساختمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اعلام کرده و تا رفع تخلف، موضوع را از مراجع قانونی و در صورت لزوم مراجع قضایی پیگیری می‌کند.

همچنین شرایط شش‌گانه برای حذف پارکینگ در نقشه یک ساختمان بدین شرح است:

۱. ساختمان در بر خیابان‌های سریع‌السیر به عرض ۴۵ متر و بیشتر قرار داشته و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد.

۲. ساختمان در فاصله یک صد متری تقاطع خیابان‌های به عرض ۴۵ متر و بیشتر قرار داشته و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد.

۳. ساختمان در محلی قرار گرفته باشد که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درخت‌های کهن باشد که شهرداری اجازه قطع نداده باشد.

۴. ساختمان در بر کوچه‌هایی قرار گرفته که به علت عرض کم کوچه امکان عبور اتومبیل نباشد.

۵. ساختمان در بر معبری قرار گرفته که به علت شیب زیاد احداث پارکینگ در آن از نظر فنی مقدور نباشد.

۶. در صورتی که وضع و فرم زمین زیرساختمان به صورتی باشد که از نظر فنی نتوان در سطح طبقات احداث پارکینگ کرد.

ساختمان «مجتمع پزشکی سپید اهواز» هیچ کدام از این شروط را برای حذف پارکینگ ندارد.

ورود سازمان بازرسی به موضوع حذف پارکینگ

سازمان بازرسی نیز سه سال پیش به این موضوع ورود کرد که در آن نامه به صراحت گفته شده با عنایت به بحران ترافیک به وجود آمده در کلان شهر اهواز ناشی از حذف پارکینگ ساختمان‌های فاقد شرایط اعمال دستورالعمل حذف پارکینگ، آمار بالای سرقت از خودرو‌هایی که به دلیل کمبود شدید پارکینگ عمومی در کوچه و خیابان‌ها پارک می‌شوند، احداث ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و ... در اراضی با کاربری پارکینگ و از طرفی حذف پارکینگ در طراحی نقشه‌های ساختمانی توسط دفاتر طراحی و مهندسی ساختمان و تایید همان نقشه‌ها از سوی آن سازمان بدون در نظر گرفتن ضوابط حاکم بر موضوع از مهمترین نتایج حذف پارکینگ است.

بیشترین آمار حذف پارکینگ ساختمان‌های فاقد شرایط مربوط به مجتمع‌های تجاری- مسکونی، مراکز خرید، کلینیک، مجتمع پزشکی و بیمارستان‌ها است. شایان ذکر است بر اساس آمار ارائه شده از سوی مناطق هشت‌گانه شهرداری اهواز در سال‌های ۹۳ و ۹۴ حدوداً ۷۰۰۰ پارکینگ حذف شده است.

نظارت بر ساختمان‌ها پس از تحویل پایان‌کار از حوزه راه و شهرسازی خارج است

محمد حسین پناهی‌فر معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در رابطه با ساختمان‌های فاقد پارکینگ گفت: پارکینگ ساختمان‌ها باید بر اساس ضوابط و مقررات کنترل شده و نباید پروانه‌ای از سوی شهرداری به ساختمان‌های فاقد پارکینگ داده شود.

وی افزود: ممکن است شهرداری و شورای شهر در حوزه فعالیات و با اعمال قوانین موجود خود با مشخص کردن مبلغی به عنوان جریمه بخواهند در برخی ساختمان‌ها کاهش پارکینگ دهند که این در حوزه شهرداری و شورای شهر است.

پناهی‌فر ادامه داد:، اما در این مورد به استناد ماده ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ و ۹۸ کشور مرجع رسیدگی به اختلاف میان دستگاه‌های اجرایی استانداری است و این موضوع در نامه‌ای از ۲۹ اسفند ۹۷ به اداره کل راه و شهرسازی ابلاغ شد که دستگاه‌های اجرایی اختلافات خود را در مرجع قضایی مطرح نکرده و باید در استانداری حل و فصل شود.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: ما در بحث پارکینگ‌ها امکان انعکاس به مرجع قضایی را نداریم و اضافه بر این راه و شهرسازی به استناد دستورالعملی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده امکان نظارت عالیه بر ۳ تا ۵ درصد ساختمان‌های در حال ساخت را دارد یعنی امکان نظارت عالیه بر تمام ساخت و ساز‌های شهر به راه و شهرازی محول نشده و بر این اساس در همین ۳ تا ۵ درصد نیز چنانچه کارشناسان ما به تخلفی برسند آن را اعلام و پیگیری می‌کنند.

شهرداری برای کسری پارکینگ ساختمان‌ها پارکینگ عمومی احداث کند

پناهی‌فر با بیان اینکه در سال‌های گذشته با سازمان بازرسی در مورد حذف پارکینگ‌ها مکاتباتی صورت گرفت گفت: همچنین با دادستان حقوق عامه نیز مکاتباتی صورت گرفته است. در ستاد بررسی ساخت و ساز‌های غیرمجاز نیز که با ریاست استاندار و با محوریت عدم رعایت ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان برگزار می‌شود موضوعاتی از جمله پارکینگ در آن بررسی شده و راه و شهرسازی در خوزه اقدام خود فعالیت و نظارت بر ساختمان‌ها را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: اکنون ما دیگر نمی‌توانیم بر ساختمان‌های ساخته شده نظارت کنیم و نظارت ما محدود به ساختمان‌های در حال ساخت است. چرا که پس از دریافت پایان‌کار، نظارت بر ساختمان‌ها از حوزه راه و شهرسازی خارج می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: شهرداری در یک منطقه می‌تواند پارکینگ عمومی احداث کرده و کسری پارکینگ ساختمان‌ها را تامین کند. همچنین در بازآفرینی شهری که اولویت با بافت‌های فرسوده است اگر اولویت دیگری نباشد می‌توان در این موضوع ورود کرد.

بلاتکلیفی مالکان و مراجعه‌کنندگان همچنان ادامه دارد

اکنون ساکنین و مراجعه‌کنندگان از نقص ساختمانی در «مجتمع پزشکی سپید اهواز» رنج می‌برند و مشکل پارکینگ این ساختمان به معضلی لاینحل برای آن‌ها تبدیل شده چرا که مالک اصلی و صاحب ساختمان تاکنون راه‌حلی برای ساکنان ایجاد نکرده و خبری از دستگاه‌های نظارتی و فشار برای برطرف شدن آن دیده نمی‌شود.

همان طور که گفته شد ساختمان‌های این چنینی در اهواز زیاد هستند، اما تاکنون صاحبان آن‌ها با خاطری آسوده از عدم نقش‌آفرینی و در امان بودن از اعمال قانون دستگاه‌های مسئول در حال فعالیت هستند.

خواسته بسیاری از خریداران واحد‌ها پس از پیگیری‌های مختلف و به نتیجه نرسیدن این است که دادستان حقوق عامه به این موضوع ورود کرده و با قاطعیت معضل پارکینگ فروشی را برطرف کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 3تیر1398 ، کدخبر: 675065: www.asriran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین