پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه درآمد روستاییان استان کرمانشاه منفی و ۹۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد گفت: ۵۲ هزار جمعیت روستایی در استان در معرض شهر شدن قرار دارند.

شعار سال: در کارگروه اشتغال استان کرمانشاه که با حضور معاونت توسعه روستای و مناطق محروم رئیس جمهور برگزار شد برخی از مسئولان استانی و مدیرعامل بانک‌ها به بیان وضعیت تسهیلات اشتغال استان و مشکلات پیش روی آن‌ها پرداختند.

در این نشست مدیرعامل بانک‌ها خواستار تفویض اختیار در پرداخت تسهیلات به استان‌ها شدند و استاندار نیز از معاونت توسعه روستایی درخواست تخصیص 100 میلیارد تومان تسهیلات برای روستاهای مرزی را داشت.

کاوه معراجی معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نه شهرستان استان بیش از 40 درصد جمعیت در روستاها قرار دارند عنوان کرد: نرخ رشد جمعیت روستاها در کشور منفی 67 و در استان کرمانشاه منفی چهار و نخستین رتبه کشور را دارد و نشان می‌دهد بخش عظیمی از روستاییان از روستا خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه سهم جمعیت شهری استان 2.5 و جمعیت روستایی 2.3 جمعیت کشور است گفت: غیر از آسفالت روستایی که وضعیت استان نسبت به کشور عقب است، سایر شاخص‌های زیربنای در روستاها وضعیت مناسبی دارند.

معراجی با اشاره به اینکه 75 درصد جمعیت روستایی و 85 درصد جمعیت شهری استان باسواد هستند عنوان کرد: استان کرمانشاه در این زمینه رتبه 25 کشور را دارد.

وی با بیان اینکه تعدادی از روستاها در معرض شهر شدن قرار دارند بیان کرد: 50 روستا با 12 هزار نفر جمعیت در حریم شهرها در استان وجود دارد که به همراه 15 روستای دیگر با بیش از 40 هزار نفر جمعیت در مجموع 11 درصد جمعیت روستایی استان معادل 52 هزار نفر جمعیت در معرض شهر شدن قرار دارند.

معراجی با اشاره به اینکه سهم اشتغال استان 70 درصد در حوزه کشاورزی است گفت: متوسط درآمد سرانه هر خانوار روستایی در سال 18 میلیون تومان و هزینه 20 میلیون تومان است و بنابراین درآمد استان کرمانشاه منفی است و درآمدها 90 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه 17 درصد خانوارها در دو دهک اول و دوم درآمدی قرار گرفته‌اند که رتبه 15 کشور را دارد افزود: تنها هفت استان کشور از جمله استان کرمانشاه متوسط درآمد منفی دارند.

معراجی با اشاره به اینکه نرخ تورم در پایان سال گذشته در روستاهای استان 29.7 و در کشور 28.1 درصد بوده است گفت: نسبت ازدواج به طلاق در روستاهای استان کرمانشاه 6.3 است و رتبه 18 کشور را دارد در حالی که این نسبت در کشور 5.9 است.

وی با بیان اینکه جمعیت روستایی کشور 26 درصد کل جمعیت است که نقش آن‌ها نیز در GDP، 26.7درصد است و جمعیت روستایی استان 29.8 درصد و سهم درGDP، 26.6 درصد است.

تنها 25 درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه نیز در این کارگروه اظهار داشت: تا قبل از سال 58 نرخ بیکاری استان کمتر از میانگین کشوری بوده و بعد از آن بیشتر از کشور شده است.

وفایی گفت: در زمانی که ترکیب جمعیت شهری و روستای کشور 35 به 65 درصد بود این نرخ در استان 25 به 75 درصد بود و امروز این نرخ جابه‌جا شده و ترکیب جمعیت شهری و روستایی به 75 به 25 درصد رسیده است و این نشان‌دهنده لزوم توجه بیشتر به اقتصاد روستایی است.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در زمینه تسهیلات روستایی به تمام اهداف خود دست یافته است افزود: این آمادگی وجود دارد که با افزایش اعتبارات تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری بیشتری پرداخت شود.

اشتغالزایی 16 هزار نفر در طرح جامع اورامانات

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در این کارگروه با اشاره به میزبانی استان در اجلاسیه جهانی گردشگری روستایی 2020 اظهار داشت: طرح جامع اورامانات نیز توجه ویژه‌ای به بخش روستایی دارد و 16 هزار نفر اشتغالزایی به دنبال دارد.

امید قادری با بیان اینکه در تسهیلات روستایی بسته‌های آموزشی، مهارتی، بازاریابی و تبلیغات دیده نشده است عنوان کرد: با هزینه محدودی می‌توان این ضعف را برطرف کرد.

قادری بیان کرد: در زمینه تسهیلات صنایع دستی برخی از بانک‌ها آشنایی کامل با طرح‌ها را ندارند که سبب تأخیر در پرداخت تسهیلات و در نهایت به هم خوردن توازن بخشی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: تأمین وثیقه برای روستاییان معضل و از توان آنها خارج است و باید روش‌های دیگری جایگزین شود.

بسیاری از طرح‌های اقتصادی روستایی با کمبود منابع روبه‌رو هستند

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه نیز در این کارگروه اظهار داشت: بسیاری از طرح‌ها با کمبود منابع روبه‌رو هستند که در صورت عدم چاره‌اندیشی در سال‌های آینده باید ستادهای تسهیل برای رفع مشکل آن‌ها و مشاغل روستایی تشکیل شود.

محسن دارابی با بیان اینکه طرح‌های کشاورزی با بیش از چهار میلیارد تومان تسهیلات به مرکز ارجاع داده می‌شود عنوان کرد: با وجود تلاش بسیار هنوز 12 طرح صنعتی استان در گرو بررسی مرکز است.

وی بیان کرد: به دنبال زلزله برخی از طرح‌های تولیدی آسیب دیدند و تعدادی با هزینه خود بازسازی کرده‌اند اما اکنون بانک اعلام می‌کند که چون بازسازی انجام شده تسهیلات به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

پرداخت بیش از 14 هزار فقره تسهیلات اشتغال روستایی در بخش کشاورزی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در کارگروه اشتغال استان اظهار داشت: محور توسعه در استان بخش کشاورزی است و با برنامه‌ریزی سه ساله برای این بخش، تحقق 70 تا 75 هزار شغل پیش‌بینی شده است.

نوربخش حاتمی با بیان اینکه غیر از موز و آناناس تمامی محصولات کشاورزی کشت می‌شود عنوان کرد: 10 هزار نفر فارغ‌التحصیل کشاورزی در مقاطع مختلف جویای کار هستند.

وی با اشاره به اینکه 54 مرکز جهاد کشاورزی بخش خصوصی در استان راه‌اندازی می‌شود که چهار مورد برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است گفت: از محل اعتبارات روستایی و عشایری 1058 پرونده به مبلغ 640 میلیارد تومان در بخش کشاورزی با بانک‌ها ارسال شد که 438 پرونده به مبلغ 190 میلیارد تومان و اشتغالزایی 1750 شغل پرداخت شد.

حاتمی گفت: در زمینه تسهیلات زلزله 25 هزار و 952 فقره به مبلغ 755 میلیارد تومان و اشتغالزایی 29 هزار و 600 نفر به بانک‌ها ابلاغ شد که از این رقم 17 هزار و 640 پرونده 213 میلیارد تومان و اشتغالزایی 11 هزار و 556 نفر پرداخت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در مجموع 14 هزار و 78 فقره پرونده با مبلغ 403 میلیارد تومان و اشتغال 16 هزار و 100 نفر در بخش کشاورزی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی پرداخت شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 4 اردیبهشت 97، کد مطلب: 2040259:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین