پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۶۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
وحید شقاقی شهری در مورد حمایت وزیر اقتصاد از توسعه صادرات غیرنفتی گفت: مجموعه‌ای از عوامل مانند نبود نقشه راه، تغییرات مکرر آیین نامه‌ها و مصوبات، وجود مقررات مزاحم، عدم وجود نظام حمایتی مشخص از صادرکنندگان و عدم استفاده از ابزارهای اقتصادی در گسترش و رونق صادرات غیرنفتی و... باعث شده صادرات غیرنفتی ما با مشکلاتی روبه‌رو شود.
شعار سال:استاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: ما یک بار سند راهبردی توسعه صنعتی را تصویب کردیم و در پانزده سال اخیر آن را چند بار تغییر دادیم که موضوعی خنده‌دار است.

تعریف نقشه راه، اولین گام برای توسعه صادرات غیرنفتی است/ در بازارهای هدف تنوع ایجاد نکردیم
وحید شقاقی شهری در مورد حمایت وزیر اقتصاد از توسعه  صادرات غیرنفتی گفت: مجموعه‌ای از عوامل مانند نبود نقشه راه، تغییرات مکرر آیین نامه‌ها و مصوبات، وجود مقررات مزاحم، عدم وجود نظام حمایتی مشخص از صادرکنندگان و عدم استفاده از ابزارهای اقتصادی در گسترش و رونق صادرات غیرنفتی و... باعث شده صادرات غیرنفتی ما با مشکلاتی روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: به نظر بنده اولین گام در توسعه صادرات غیرنفتی تعریف نقشه راه برای آن است تا براساس این نقشه راه اولویت‌ها، کالاها، بازارهای هدف و... مشخص شود بطوریکه در نبود آن ما نتوانستیم در بازارها هدف تنوع ایجاد کنیم و به نوعی این بازارها را محدود به چند کشور کرده‌ایم.

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: وقتی شبانه مصوبه‌ای صادر می‌شود یا به یکباره صادرات یک کالا را ممنوع یا آزاد می‌کنیم بدون تردید صادرکننده نیز بلاتکلیف خواهد بود.

شقاقی با بیان اینکه نتوانستیم از ابزارهای اقتصادی برای توسعه صادرات غیرنفتی استفاده کنیم، گفت: ما از ابزارهایی مانند نرخ تعرفه یا نرخ سود نتوانستیم بهره کافی را ببریم و عمدتا به جای حمایت از صادرات غیرنفتی، در واقع به آن ضربه زده است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: ما یک بار سند راهبردی توسعه صنعتی را تصویب کردیم و در پانزده سال اخیر آن را چند بار تغییر دادیم که موضوعی خنده‌دار  است.  مشکل ما این است که برنامه‌ای نداریم و اگر هم داشته داشته باشیم، اجماعی برای آن وجود ندارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:6تیر 1398،کدخبر: 778523،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین