پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
یک مقام مسئول در دستگاه دیپلماسی فرانسه گفت که « ژان مارک ایرو» وزیر خارجه فرانسه روزهای دوشنبه و سه شنبه آینده به لنبان سفر و مواضع ایران و سعودی را مبنی بر اینکه به طور اصولی مخالف حل سیاسی مشکلات لبنان نیستند به طرف های لبنانی اعلام خواهد کرد.

شعارسال: این مسئول فرانسوی که خواسته است نامش ذکر نشود، افزود: وزیر خارجه فرانسه حامل پیام های متعدد سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و البته هیچ برنامه فرانسوی برای ارائه به محورهای مختلف در لبنان به همراه ندارد.

وی اضافه کرد: محورهای این سفر فشرده علاوه بر بررسی اوضاع ناگوار انسانی ناشی از پیامدهای بحران سوریه ، بحران های پیچیده و مرتبطی است که باعث فلج شدن زندگی سیاسی و اقتصادی، رکود سیاسی و امنیت شکننده در لبنان شده است.

این دیپلمات فرانسوی خاطرنشان کرد: با وجود این رکود که مانع همه چیز شده است اما مارک ایرو به ضرورت تحرک سیاسی و دیپلماتیک، طرح پرونده ها و تلاش برای از سرگیری گفت وگوها بین طرف های مختلف لبنانی برای آگاه شدن از سود و زیان ها و سرانجام تغییر مواضع اعتقاد دارد.

وی تصریح کرد: فرانسه هرگز از ایفای نقش خود طفره نرفته است زیرا روابط بین فرانسه و لبنان مستحکم و قوی است و پاریس حفاظت از امنیت و ثبات لبنان را در این مرحله حساس منطقه ، اساسی و مهم می داند به ویژه اینکه لبنان شاهد خلاء ریاست جمهوری و رکود سیاسی و اقتصادی است و میزبان بین 20 تا 25 درصد از آوارگان سوری ( حدود یک و نیم میلیون آواره سوری) می باشد.

این دیپلمات فرانسوی تاکید کرد: فرانسه برای کمک به حل بحران در لبنان آماده است اما قبل از همه خود لبنانی ها باید مسئولیت پذیر باشند و برای توافق و تفاهم با هم تلاش کنند.

وی گفت: همه می دانند که ما بتازگی در پاریس با « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وهمچنین با « محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیردفاع سعودی ملاقات و با آنان در باره موضوع لبنان گفت وگو کردیم.

این دیپلمات فرانسوی افزود: پیامی که فرانسه در این دو ملاقات دریافت کرد این است که ایران و سعودی به طور اصولی مخالفتی با حل سیاسی مشکلات لبنان ندارند و ما این پیام را به دوستان لبنانی منتقل می کنیم.

وی با بیان اینکه « ظریف گفت که امکان دستیابی به توافق وجود دارد و این پیام به نوعی متفاوت است »، اضافه کرد: لهجه جدید و بهترسعودی در مقایسه با چند ماه گذشته، نشانه همکاری بیشتر آن است و دریافتیم با وجود اینکه سعودی ها پرداخت هبه نظامی به لبنان را متوقف کرده اند اما پیام هائی بین آنها و مقامات لبنانی رد و بدل شده است.

این دیپلمات فرانسوی گفت: از جانشین ولیعهد سعودی شنیدیم که درخواست فرانسه برای تقویت قدرت ارتش لبنان را تا حدود زیادی قبول دارد اما جوابی دریافت نکردیم که فردا و یا پس فردا طرح پرداخت هبه نظامی برای تجهیز ارتش لبنان با سلاح های فرانسوی از سرگرفته می شود.

وی افزود: اگرجه تعلیق کمک نظامی به ارتش لبنان یک تصمیم حاکمیتی سعودی است اما به سعودی ها و دیگران می گوییم که ارتش لبنان یک نهاد حیاتی و اصلی برای حفاظت از لبنان است و باید آن را تقویت کرد.

این دیپلمات فرانسوی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر اگر لبنانی ها بتوانند برای حل سیاسی بحران به توافق برسند، ایران وسعودی مخالف اجرای این توافق نخواهند بود.

وی با بیان اینکه « ما سخنگوی ایرانی ها و یا سعودی ها نیستیم»، تصریح کرد: ما با همه طرف ها سخن می گوییم و موضوعات را بررسی می کنیم اما هرگز مدعی نشده ایم یک معادله سحرآمیز داریم بلکه این خود لبنانی ها هستند که باید جوابی برای مشکلات خود بیابند، ما فقط می توانیم در ترسیم توافق سیاسی و حل مشکلات به آنان کمک کنیم و آماده این همکاری و کمک هستیم.

این دیپلمات فرانسوی در پاسخ به سوالی، با بیان اینکه « لبنان قربانی بحران سوریه است»، گفت: پیام اصلی ما به ایرانی ها و دیگران این است که برای حل مشکل لبنان نباید منتظر پایان بحران سوریه ماند.

وی افزود: پیام فرانسه به همه طرف های لبنانی هم این است که سیاست خویشتنداری و بی طرفی در قبال بحران سوریه را ادامه دهند.

این دیپلمات فرانسوی اضافه کرد: به ظریف و بن سلمان گفتیم که معادلات در لبنان نباید موکول به منافع این طرف و یا آن طرف در سوریه باشد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش های گروه های تروریستی مانند جبهه النصره و داعش برای ارتکاب اقدامات تروریستی در لبنان و در مقابل تلاش های دستگاه های امنیتی لبنان برای مبارزه با این گروه ها ما را به این نتیجه رسانده است که باید برای تقویت ارتش لبنان ، کمک ها و تجهیزات به آن باید افزایش یابد تا بتواند برای تضمین امنیت لنبان با تروریست ها مقابله کند.

این دیپلمات فرانسوی در باره ملاقات وزیر خارجه فرانسه با « ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان گفت: بانک مرکزی و سلامه نقش اساسی در حفاظت از ثبات کشور لبنان ایفا می کنند.

وی افزود: درست است قانون آمریکائی برای مجازات مالی حزب الله، تصمیم های بی نهایت پیچیده و سخت را بر نظام بانکی لبنان تحمیل کرده اما ریاض سلامه معتقد است بخش بانکی لبنان باید به این تصمیم ها احترام بگذارد زیرا هدف اول لبنانی ها تضمین تحرکات و فعالیتشان در عرصه بین المللی است.

این دیپلمات فرانسوی اضافه کرد: یکی از پیام هائی که وزیرخارجه فرانسه به طرف های لبنانی به ویژه حزب الله منتقل می کند، این است که رکود سیاسی به قلب لبنان یعنی اقتصادش صدمه می زند و باید آن را درمان کرد.

وی به عنوان نمونه به « طرح های متوقف شده آژانش توسعه فرانسه که منتظر تشریفات قانونی و تصمیم های دولت و پارلمان لبنان است»، اشاره کرد و گفت: معنای توقف طرح ها این است که لبنان از برخی پول ها و کمک ها محروم خواهد ماند به ویژه اینکه کشورهای کمک کننده به لبنان آمادگی خود را برای تشکیل نشستی در ماه آینده سپتامبر اعلام کرده اند.

این دیپلمات فرانسوی با بیان اینکه« ثبات و امنیت لبنان دو اولویت فرانسه هستند»، افزود: وزیر خارجه فرانسه از منطقه ای در جنوب لبنان دیدن خواهد کرد که در آن 750 نظامی فرانسه در چارچوب نیروهای صلح بان سازمان ملل متحد( یونیفل) مستقرهستند.

مارک ایرو قرار بود هفته اول خرداد ماه گذشته به لبنان سفر کند اما وزارت امور خارجه فرانسه در تصمیمی ناگهانی و با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این سفربا توجه به فشارهای کاری مارک ایرو به تعویق افتاده است.

به دنبال سفر اخیر « فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه به لبنان، مارک ایرو برای پیگیری موضوعات مورد علاقه دو کشور به ویژه انتخاب رئیس جمهوری لبنان و دیگر توافق های بین اولاند و مقامات لبنانی به بیروت سفر می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 18 تیر 1395، کدمطلب: 82140385 (5432267) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین