پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کارشناس حمل و نقل هوایی گفت: آمریکا باید نسبت به خطرآفرینی آشکار در مسیرهای بین‌المللی هوایی و پرواز پهپاد عظیم‌الجثه و رادارگریز در منطقه‌‌ پرترافیک آسمان خلیج‌ فارس، به جامعه‌‌ جهانی و سازمان بین‌المللی هواپیمایی پاسخگو باشد.
شعارسال: روح الله فلاح تبار کارشناس حمل و نقل هوایی اظهار داشت: ‌در ۷ دسامبر ۱۹۴۴ در شیکاگوی آمریکا معاهده‌ای به نام پیمان شیکاگو منعقد شد که در فصل اول ماده یک و دو، به حق حاکمیت و قلمرو کشورها اشاره دارد.

این کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: در این معاهده در باب قلمرو عنوان می‌کند که قلمرو یک کشور عبارت خواهد بود از اراضی و آب‌های ساحلی متصل به آن که تحت حاکمیت یا قیمومیت، حمایت و یا تحت الحمایگی آن قرار دارد‌ و حق حاکمیت تام و مطلق نسبت به فضای مافوق قلمرو را حق مسلم هر کشور می داند.

وی با اشاره به ورود پهپاد جاسوسی آمریکایی به حریم هوایی ایران و نفوذ به داخل مرزهای کشورمان و ساقط شدن، اضافه کرد: نقض حریم هوایی کشور توسط هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک ایالات متحده، بر خلاف قوانین حاکم بر روابط بین‌الملل و ماده یک و دو پیمان نامه شیکاگو، با طبیعی‌ترین واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است.

فلاح‌تبار ادامه داد: با این حال اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده (FAA) با صدور اطلاعیه هوانوردی به پروازهای تجاری برای ورود به حریم هوایی ایران در منطقه‌ی خلیج فارس و تنگه هرمز به دلیل وجود خطر ایمنی هشدار داده است، این در حالی است که ایالات متحده نسبت به این خطر آفرینی آشکار در مسیرهای بین‌المللی و پرواز پهپاد عظیم‌الجثه و رادار گریز در منطقه‌‌ پرترافیک آسمان خلیج‌فارس باید به جامعه‌‌ جهانی و سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) پاسخگو باشد.

وی توضیح داد: خطرآفرینی یعنی اینکه یک هواپیمای بدون سرنشین با نقض حریم هوایی و دور از نظارت کنترلرهای ترافیک هوایی در سطوح مختلف پروازی بدون هیچ اطلاعی در بین پرواز تجاری و مسافری کشورها پرواز کند و بعد از دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران با فرافکنی و با تاکتیک «فرار رو به جلو» امنیت و ایمنی آسمان ایران را با اطلاعیه هوانوردی خدشه‌دار کند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: در صورتی که شناسایی پهپاد ناشناس و اقدام به موقع نگهبانان آسمان، نشان از اشراف نظارتی و امنیت کامل فضای کشور در مقابل هرگونه تهدید بوده و در مقوله‌‌ ایمنی نیز سرویس بی‌نظیر کنترلرهای ترافیک هوایی کشور، در حوادث و تنش‌های منطقه‌ای در چند سال اخیر از قبیل ظهور داعش، ناامنی فضای اکراین، محاصره قطر و تنش‌های سیاسی بین هند و پاکستان و گسیل حجم ترافیک سنگین کشورها به فضای آسمان جمهوری اسلامی ایران، مبین خدمت صادقانه و بر‌اساس استانداردهای بین‌المللی است.

وی تأکید کرد: امروز اجماع جهانی باید علیه کشوری صورت بگیرد که چراغ خاموش با هواپیمای بدون سرنشین تا ارتفاع ۶۰ هزار پایی در مسیرهای بین المللی با مقاصد نظامی و جاسوسی تردد می‌کند و این یک تهدید جدی علیه هواپیمای مسافری کشورها در منطقه است که جا دارد مسئولان نظام در سطح کلان و سازمان هواپیمایی کشوری در بخش تخصصی، نسبت به این قانون‌شکنی آمریکا و نقض قوانین بین المللی و راهزنی اقتصادی، واکنش مناسب نشان دهند.

به گزارش فارس‌ پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران در بامداد 30 خردادماه امسال، سازمان هوانوردی آمریکا پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز آب‌های ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز را ممنوع اعلام کرد‌.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 8 تیر 1398 ، کدخبر: 13980405000905 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین