پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۹
طرحی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سال 95 به دنبال آن بود، بالاخره روز گذشته با رأی هیئت دولت به قانون تبدیل شد. بر اساس این تصمیم قرار است گردشگران چینی برای ورود به ایران نیازی به اخذ ویزا نداشته باشند. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در همین رابطه خبری منتشر کرد به این شرح: «با تصمیم هیئت دولت، وزارت امور خارجه مجاز است نسبت به برقراری مقررات لغو روادید برای ورود اتباع کشور چین به جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

شعار سال: هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد تبصره (43) قانون بودجه اصلاحی سال 1343 کل کشور با برقراری مقررات لغو روادید برای ورود اتباع کشور چین به ایران موافقت کرد».این خبر به‌خصوص ازآن‌رو اهمیت دارد که طبق آمارهای رسمی منتشرشده از سوی دولت چین، تنها در سال 2017 نزدیک به 130 میلیون گردشگر این کشور از این‌سو و آن‌سوی دنیا دیدن کرده‌اند و کشورهای زیادی از این خوان گسترده پرسود، منفعت‌های کلان برده‌اند.خود چینی‌ها هم به این موقعیت اذعان دارند، به‌گونه‌ای که در پیامی که وزیر گردشگری جمهوری خلق چین در همایش «چشم‌انداز توسعه روابط گردشگری و تجاری ایران و چین» در دی‌ماه سال 96 برگزار شد، گفته بود: «چین بزرگ‌ترین منشأ گردشگری دنیاست و همچنین از نظر مقصد جهانگردان، رتبه چهارم را دارد». «ما تمایل داریم در حوزه‌هایی مانند تحقیق و توسعه، بازاریابی و آموزش افراد، همکاری خود را با طرف ایرانی تقویت کنیم. امیدوارم فعالان گردشگری چین و ایران این فرصت را غنیمت شمرده و به تبادل‌نظر بپردازند و همکاری‌های خود را گسترش دهند».

حالا و با توجه به این گامی که دولت ایران برداشته است باید دید فعالان بخش خصوصی و دولتی صنعت گردشگری برای تسهیل ورود گردشگران پرجمعیت‌ترین کشور دنیا که از آنها به‌عنوان ‌پول‌خرج‌کن‌ترین گردشگران جهان یاد می‌شود چه کارهایی خواهند کرد. این تصمیم به‌خصوص در روزگاری که همه بخش‌های اقتصادی ایران به دست دولت دونالد ترامپ زیر فشار شدیدترین تحریم‌های تاریخ قرار دارد می‌تواند تا حدی راهگشا و راه تنفسی برای وضعیت اقتصادی بحران‌زده کشور باشد.

هدف‌گذاری برای جذب 2 میلیون چینی

در همین رابطه علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، روز گذشته در اظهارنظری این‌طور گفت: «لغو ویزای ایران برای گردشگران چینی با نگاه مساعد رئیس‌جمهوری به حوزه گردشگری و اهمیت توسعه این بخش، تصویب شد. این مسئله می‌تواند گام مؤثری در افزایش ورود گردشگران چینی به ایران باشد».

مونسان با اشاره به جمعیت قابل‌توجه گردشگران چینی گفت: «در سال ۲۰۱۸ حدود 150 میلیون توریست چینی از کشورهای مختلف جهان بازدید کرده‌اند و هدف‌گذاری ما این است که با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گسترده کشورمان بتوانیم سالانه میزبان دو میلیون گردشگر چینی باشیم».

او با بیان اینکه لغو روادید برای گردشگران چینی، پس از هفت ماه تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثمر رسیده است، یادآور شد: «جلسات متعددی با بخش خصوصی فعال گردشگری برگزار شد. امیدواریم با این اقدام و برنامه‌های بعدی که برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران به مردم چین در دستور کار است، شاهد افزایش ورود گردشگران چینی باشیم». معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه لغو روادید یکی از راهکارهای جذب گردشگر است، ادامه داد: «باید باور کنیم صنعت گردشگری به‌مراتب از صنعت نفت اقتصادی‌تر است و این درآمد پایدار تحریم‌پذیر نیست و ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در کشورمان با تصویب قوانین و موضوعات مرتبط با این حوزه مشهود و محسوس است. خوشبختانه درحال‌حاضر پروژه‌های گردشگری بسیاری از کشورمان در حال اجراست که با تکمیل این پروژه‌ها زیرساخت‌های گردشگری تکمیل می‌شود».

مونسان اضافه کرد: «بخش خصوصی به‌عنوان بازوی توانمند صنعت گردشگری باید در معرفی ظرفیت‌ها و هدایت گردشگران به‌ سمت مراکز اقامتی رسمی، شفافیت در قیمت و ارتقای کیفیت، همکاری و همراهی لازم را در مسیر لغو روادید با سازمان میراث ‌فرهنگی داشته باشد. کشورهای هدف گردشگری پس از بازبینی انتخاب شده‌اند و برنامه‌های لازم برای توسعه همکاری‌ها با این کشورها در دست انجام است».

چین از جمله کشورهایی بود که دولت از سال 95 موضوع لغو ویزای اتباعش برای ورود به ایران را در دست پیگیری و اجرا داشت. بخشی از تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها در زمینه لغو روادید با کشورهای مختلف شامل اقدام متقابل می‌شود، به این شکل که در صورتی چنین تصمیمی اتخاذ می‌شود که آن کشور نیز به صورت متقابل اقدام به حذف روادید برای اتباع ایرانی کند.

در سال‌های گذشته خبرهایی مبنی‌بر لغو روادید برای ورود اتباع روس به ایران و همچنین لغو روادید تورهای گروهی برای سفر ایرانیان به روسیه نیز منتشر شد. بااین‌حال آن‌گونه که هیئت دولت تصمیم گرفته، حالا گردشگران چینی؛ چه به صورت گروهی و چه انفرادی هنگام سفر به ایران نیاز به دریافت هیچ‌گونه ویزایی ندارند.

در این رابطه، ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به مهر گفت: کارگروه مشترکی بین رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزیر امور خارجه شکل گرفت که به دنبال آن برنامه لغو روادید یک‌طرفه به هیئت دولت ارائه و در نهایت مصوب شد و حالا باید فرایند ابلاغ آن طی شود تا به مرحله اجرا برسد. معاون گردشگری کشور دراین‌باره گفت: حتی گردشگران چینی برای توقف چندساعته و گردش در شهر بین دو پرواز خود هم نیازی به گرفتن ویزای ترانزیتی ندارند. تیموری درباره نگرانی فعالان گردشگری از ورود بی‌ضابطه گردشگران چینی و اقامت آنها در مراکز غیررسمی در پی لغو روادید نیز گفت: انتظارمان این است که در اقامتگاه‌های رسمی و دارای مجوز ساکن شوند. این موضوع ارتباطی به اینکه روادید وجود داشته باشد یا خیر ندارد. اگر اطلاع‌رسانی درباره مراکز اقامتی به درستی انجام گیرد و نرخ‌ها به درستی و شفاف اطلاع داده شود، دیگر کسی در مراکز غیررسمی که نمی‌داند چه اتفاقی در انتظارش است، ساکن نخواهد شد. باید در این زمینه بخش خصوصی نیز کمک کند تا نرخ‌ها شفاف شوند و اطلاع‌رسانی به خوبی انجام گیرد. این موضوع می‌تواند در اسکان گردشگران داخلی نیز مؤثر باشد.

از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی برای به‌دست‌آوردن بازار چین از جمله هدف‌های سازمان میراث فرهنگی و شرکت‌های زیرمجموعه و فعالان گردشگری بود، به همین دلیل کنسرسیومی در معاونت گردشگری برای این موضوع تشکیل شده است که در آن بخش‌های مختلف، از جمله بخش خصوصی و فعالان گردشگری هرکدام در زمینه‌های مربوط به خود تلاش می‌کنند تا بتوانند نظر این گردشگران را به ایران جلب کنند. این اقدام به‌ویژه بعد از به‌روزکردن بازارهای هدف گردشگری و توجه به بازارهای مهم انجام گرفت و پس از آن برنامه عملیاتی برای این بازارها تدوین شد. اکنون با مصوبه دولت مبنی‌بر لغو ویزای چینی‌ها هنگام ورود به ایران، تلاش برای به‌دست‌آوردن نظر گردشگران این کشور جدی‌تر خواهد شد. ایران با برخی از کشورها به صورت دوطرفه لغو روادید است؛ یعنی گردشگران بدون ویزا وارد کشور شده و ایرانی‌ها هم بدون روادید به آن کشور سفر می‌کنند، از جمله ترکیه یا لبنان. برخی دیگر نیز هنگام ورود به فرودگاه ویزای فرودگاهی می‌گیرند و البته با موافقت ریاست‌جمهوری مهر ورود و خروج بنا به درخواست خودشان روی پاسپورت زده نمی‌شود و وارد کشور می‌شوند. دسته‌ای دیگر از شهروندان برخی کشورها مانند جمهوری آذربایجان می‌توانند بدون ویزا وارد ایران شوند، اما ایرانی‌ها باید برای ورود به این کشور ویزا بگیرند. پیش از این ایران در نظر داشت تا بتواند به صورت دوطرفه این ویزا را لغو کند، اما درحال‌حاضر چین چنین برنامه‌ای را برای ایرانی‌ها ندارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 10تیر 98، کد خبر: 233802، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
0
خب خداروشکر میتونن راحت بیان چینی های عزیز به ایران ولی ایرانی ها دلاور باید ویزا بگیرن واسه رفتن به چین .از مسئولین متشکریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین