پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
حالا دیگر معلوم شده است ایران از محل صادرات نفت خام درآمدی کمتر از سالهای پیش دارد و دولت نیز با آگاهی کامل از این موضوع و با هدف تامین نیازهای ارزی کشور بیشترین فشاررابرروی برگشت ارز صادرکنندگان گذاشته است.درراهبرد فشارحداکثری به صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی صادرکنندگان موظف شده اند 50 درصد ارز صادراتی خود را به شبکه نیما بفروشند و20 درصد درصد ارزش صادرات خود رانیز به صورت دلار اسکناس به کشوربرگردانند که به نظر صادرکنندگان تصمیم سخت گیرانه ای است.
شعارسال: این تصمیم بانک مرکزی که بسیار سخت گیرانه است بازرگانان را دربدترین موقعیت قرار داده و بازرگانان اصیل و با سابقه را به این فکر انداخته است برای مدتی حتی کاررا توسعه ندهند. از سوی دیگربازرگانان ایرانی که به دوبازار عراق و افغانستان کالا صادر می کردند حالا با فشار حداکثری بانک مرکزی مواجه شده اند که به جای دریافت افغانی و یا دینار عراق باید دلار و یاارزهای معتبر به کشور بازگردند. از طرف دیگر و براساس بنیان صنعت ایران اصولا صادرات ایران دراین بخش نسبت به صادرات پتروشیمی و میعانات گازی عددناچیزی است و همه اینها باعث شده است صادرات با دردسر همراه باشد. از سوی دیگر ایران چاره ای جز صادرات ندارد. دراین شرایط است که رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت که مدیریت ارشد سازمان توسعه تجارت را نیز در اختیار دارد دیروز درجمع اعضای شورای دولت و بخش خصوصی با صراحت گفت من احساس خطر می کنم و میزان و روند صادرات درسه ماه نخست سال امیدوارکننده نیست و روند کاهنده نسبت به مدت مشابه پارسال دارد. او به بخش خصوصی توصیه کرد این روزها باید با دولت اتحادداشته باشند و شرایط کشور رادرک کنند و شرایط برای توسعه صادرات را فراهم کنند. او از مدیران و نمایندگاه بانک مرکزی و همچنین از وزیر صنعت خواست برخی تصمیم های بخش خصوصی را قبول کنند تا بتوان از این وضعیت عبورکرد. او خواستار کنار گذاشتن اختلاف ها شد و تصریح کرد ایران امسال چاره ای ندار جز اینکه از مسیر صادرات به کشورارز بیاورد. رحمانی گفت نمی توانیم دراین وضعیت برروی نقاط اختلاف متمرکز شویم و برای رفع اختلاف ها نباید منتظر نشست بعدی شورای گفت و گو باشیم و ضرورت دارد این اختلاف ها هرچه زودتر برطرف شود.

به گزارش ساعت 24 درحالی که وزیر صنعت به شدت نگران احتمال کاهش صادرات درسال جاری با توچه به نشانه های بهار 1398 است اما وزیر اقتصاد نظری خلاف نظر وزیر صنعت را درهمین نشست داد. دژپسند وزیر اقتصاد گفت آمارهایی که دارد نشان می دهد وضعیت صادرات در سه ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه پارسال مناسب بوده است و نباید نگران بود . اطلاعاتی که من دارم نشان از کاهش صادرات دربهار امسال نیست و تحولات مثبت بوده است. وی برخلاف نظر وزیرصنعت معدن و تجارت که خواستار تسریع دررفع اختلاف ها بود از مدیران بخش خصوصی خواست با همکاری مدیران و به ویژه نماینده بانک مرکزی طرحی برای برطرف شدن اختلاف ها درباره تعهدات ارزی صادرکنندگان فراهم کنند و درنشست بعدی شورای گفت و گو که یک ماه دیگر برگزار می شود آن را مطرح کنند. تفسیر و تعبیر برخی از اعضای شورای گفت و گو از این سخن وزیر اقتصاداین بود که او می داند که دراین باره باید درجای دیگری تصمیم گیری شود. وزیر اقتصاد در حالی که صادرکنندگان ایرانی خواستار شنیدن سخنانشان و رفع سخت گیری های بانک مرکزی بودند تنها به این موضوع تکراری اشاره کرد که باید دراین وضعیت به مسایل ملی فکرکرد و انتظار وطن دوستی از بخش خصوصی را تکرار کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 11 تیر 1398 ، کدخبر: 449763 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین