پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۶۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری می‌گوید: هنوز برای آغاز مرمت‌های اضطراری بناهای تاریخی که از باران‌های سیل‌آسا آسیب‌دیده‌اند اعتباری دریافت نکرده‌ایم، اما با وجود همه تنگناها، تا جایی که در توان‌مان است، کارهایی را انجام می‌دهیم.
شعارسال: محمدحسن طالبیان اظهار می‌کند: هنوز از ستاد بحران اعتباری به ما ندادند، از سوی دیگر اعتبارات «بند ز» را نیز برای میراث‌فرهنگی حذف کرده‌اند و با وجود اعتراض‌های زیادی که کرده‌ایم هر چند به برخی دستگاه‌ها برگردانده شده، اما این اعتبارات به میراث فرهنگی برگردانده نشد و فقط اعلام شد که مناطق مختلف از ستاد بحرانِ استان‌ها تقاضا کنند، که به همه‌ ستاد بحران‌ها اعلام شده و آن‌ها نیز اعتبار مورد نیاز را در ردیف‌های بودجه گذاشته‌اند، اما به نظر می‌رسد با توجه به اولویت‌های مدنظر خود، مانند اموال مردم و کشاورزی و دیگر موارد، هنوز نوبت میراث‌فرهنگی نشده است.

او با تاکید بر این‌که سازمان میراث‌فرهنگی با وجودِ همه‌ تنگناها و نبود اعتبار، اقدامات اضطراری را تا حد توان در مناطق مختلف آغاز کرده و استادکاران در آن مناطق حضور دارند، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر نیاز به مرمت اضطراری برخی از آثار آسیب‌دیده باید زودتر انجام می‌شد که برای حفظ آن‌ها این کار نیز انجام شد. در حال حاضر نیز منتظریم تا امسال بخشی از اعتبارات را دست‌کم از ستاد بحران گرفته و هزینه کنیم.

او با بیان این‌که نیاز است تا ستاد بحران در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان برای این کار بودجه بگذارند، می‌افزاید: از نظر ما هویت و فرهنگِ افراد کم از اموال مردم نیست. اگر این کارها انجام نشود، حتما آیندگان به ما اعتراض می‌کنند، بنابراین ما به سرعت باید به این موارد رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به این‌که هنوز نمی‌توان درصدی برای انجام مرمت‌های مورد نیاز در محوطه‌های تاریخی آسیب‌دیده بیان کرد، ادامه می‌دهد: در نقاطی که وضعیت خطرناکی داشته‌اند مانند پایه «پل کشکان» سعی کردیم با فروکش کردن آب، بندهایی زده و آب را انحراف دهیم، اما این پایه پل نیز نیازمند استحکام‌بخشی و مستندنگاری است.

طالبیان همچنین از اعلام آمادگی یونسکو و دستگاه‌های جهانی برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل فروردین امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: احتمالا این دستگاه‌ها در طول روزهای آینده با مسوولان ایرانی جلساتی برگزار می‌کنند که نماینده سازمان میراث‌فرهنگی نیز در آن حضور دارد.

او با بیان این‌که مهم است که ستادهای بحران به درخواست‌ها برای اعتبارهای مورد نیاز اهمیت دهند، اضافه می‌کند: سیل در برخی از مناطق زندگی مردم را به طور کامل نابود کرد، اما استقرارهای تاریخی به آن معنا که زندگی مردم را تخریب کرده باشد، از بین نرفته‌اند. آثار تاریخی بیش از این‌که از سیل آسیب ببینند، از نظر بارندگی شدید از بین رفتند.

معاون میراث‌فرهنگی درباره‌ اعلام هشدارهای جدید اداره هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع مجدد سیلاب در برخی از مناطق جنوبی و شمالی کشور، بیان می‌کند: به استان‌های در معرض خطر هشدار می‌دهیم که باید ناودان‌ها و وضعیت بناهای مختلف تاریخی چک شود و راه آب‌ها باز شوند. در اجلاس ثبت میراث ناملموس در استان اردبیل نیز اعلام کردیم همه‌ استان‌ها باید با یکدیگر همکاری تنگاتنگ داشته باشند تا این بحران‌ها را از سر بگذرانیم.

در آخرین اظهارنظرهای مطرح‌شده توسط طالبیان درباره‌ آخرین اقداماتی که باید برای پیدا کردن راه حل مناسب برای وضعیت آثار تاریخی استان‌های درگیر سیل انجام داد، وی «بند ز» را راهکار آزادسازی حریم سازه‌های آبی شوشتر اعلام کرده بود.

به گزارش ایسنا، در بند "ز" ماده ۱۱۷ برنامه چهارم توسعه کشور نوشته شده است: «به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه داده می‌شود به منظور اعطای مجوز کاربری و بهره‌برداری مناسب از بناها و اماکن تاریخی قابل احیا با هدف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی، صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی را ایجاد کند.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 11 تیر 1398 ، کدخبر: 98041105715 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
حالا اینقدر دست دست کنین که باقیمانده اش هم بریزه و چیزی نمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین