پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
یک وکیل دادگستری با اشاره به اینکه دادگاه‌های تخصصی محیط زیست نداریم معتقد است که محیط زیست آنقدر از اهمیت برخوردار است که می طلبد در استان‌های کشور دادگاه‌های تخصصی محیط زیست داشته باشیم.

شعار سال: حسین احمدی‌نیاز با تاکید بر اینکه طبق قانون، محیط‌بانان ضابط قضایی محسوب می شوند، اظهار کرد: دادستان محترم کل کشور در همایش سراسری قوه قضاییه این موضوع را مورد تاکید قرار دادند. چون محیط بانان و یا شکاربانان مسلح هستند، مجوز حمل اسلحه دارند و ضابط قضایی محسوب می شوند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: نکته از این جا شروع می شود که در چند سال گذشته محیط‌بانان برای دفاع از خود یا دفاع از حیاط وحش و محیط زیست، وقتی دست به اسلحه بردند و اقدام به شلیک تیر نسبت به فرد خاطی یا شکارچی غیرمجاز کردند، متاسفانه این شکاربانان تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از این زمان به بعد یک خلاء قانونی احساس شد که محدوده اعمال قانون محیط بانان تا کجاست. اگر ضابط محسوب می شوند که ما در بحث ضابط قضایی از یک جهت دارای قانونی به نام قانون نحوه به کار گیری اسلحه هستیم که چه زمانی و چگونه می توان از این اسلحه استفاده کرد.

احمدی‌نیاز ضابطین قضایی را ملزم به رعایت قانون نحوه به کارگیری اسحله دانست و تصریح کرد: بنابراین با رعایت قانون نحوه به کارگیر اسلحه، محیط بانان به عنوان ضابط قضایی حق دفاع مشروع در چارچوب قانون، دستگیری متهم و اقدام قانونی علیه وی را خواهند داشت.

این وکیل دادگستری در بخش دیگری از گفت‌وگویش حفاظت از محیط زیست را نیازمند تکنولوژی نوین عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه افکار عمومی نسبت به شهادت سه محیط‌بان و جنگلبان عزیز مکدر شده است و با توجه به ضرورت حمایت از محیط زیست و حفاظت از آثار طبیعی و حیات وحش، سازمان محیط زیست باید بتواند مانند کشورهای توسعه‌یافته، محیط زیست را مجهز به تکنولوژی جدید کند؛ برای مثال استفاده از پهبادهای بدون سرنشین و یا کنترل از را دور.

وی با بیان اینکه عده‌ای شکار را حق خود می‌دانند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم عامه جامعه ما و ساکنینی که به نوعی با حیات وحش مرتبط هستند مانند روستائیان متاسفانه آموزش های لازم را در ارتباط با حفاطت از محیط زیست و حیات وحش کشور ندیده اند و به نوعی این را حق خود می دانند که شکار کنند و اقداماتی انجام می دهند که موجب تخریب محیط زیست می شود.

احمدی‌نیاز کار فرهنگی را در رفع مشکلات این حوزه موثر دانست و تصریح کرد: باید یک تعامل سازنده بین محافظان محیط زیست و شوراهای روستاهای کشور و نهادهای مدنی شکل بگیرد تا بتوانند قبل از اینکه ما قانون را تشدید کنیم نسبت به فرهنگ سازی اقدام کنند؛ یعنی کار فرهنگی و اطلاع رسانی در حوزه محیط زیست با به کار بردن تکنولوژی های جدید و رد موانع حقوقی به حمایت از جایگاه و رسالت محیط‌بانان به عنوان ضابطین قضایی می‌تواند موثر باشد.

به گفته احمدی‌نیاز در راستای تعامل بین قوه قضاییه و سازمان محیط زیست می‌طلبد تعدادی از قضات شریف برای آشنایی با نحوه حمایت وکمک به محیط زیست و محیطبانان آموزش ببینند و شعب تخصصی محیط زیست ایجاد شود. هنگامی که ما شعب تخصصی محیط زیست ایجاد کنیم، آن زمان مساله محیط بان به عنوان ضابط قضایی بهتر شناخته می شود.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: در حوزه محیط زیست متاسفانه شعب تخصصی یا قضاتی که عالم به مباحث زیست محیطی باشند و دارای دیدگاه ارزشمندی در این موضوع باشند کم داریم، حتی این تعامل بین قوه قضاییه و محیط زیست می تواند کمک کند که در بحث جایگزینی حبس در همین جرایم مجرمان را هدایت کنیم که از محیط زیست حمایت و به ارتقای محیط زیست در کشور کمک کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا»، تاریخ انتشار 20 تیر 95 ، کد مطلب: 95040110510: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین