پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۱۷۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با توجه به اقدامات تمامی دستگاه‌های مسئول میانگین قاچاق سوخت روزانه از ۱۱میلیون لیتر به ۸.۵میلیون لیتر رسید و امسال با برنامه‌های جدید استانداران مرزی به‌دنبال کاهش قاچاق سوخت هستیم.
شعارسال: علی مؤیدی در نشست خبری امروز خود که به‌مناسبت سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، اظهار کرد: در 17 سالی که از صدور فرمان مقام معظم رهبری می‌گذرد اقدامات مؤثری در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده است، ولی واقعیت آن است که تمام انتظارات رهبری در این بخش، محقق نشده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: البته قاچاق کالا در دنیا وجود دارد و بر اساس مطالعات صندوق‌های بین‌المللی، 158 کشور درگیر پدیده قاچاق هستند و کشور ما نیز سهمی از قاچاق دارد.

مؤیدی با بیان اینکه در سال 97، کشور شرایط خاص اقتصادی را تجربه کرد و بر این اساس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حرکت جدیدی را شروع و مأموریت‌های خودش را بازتعریف کرده است، افزود: تحریم‌های اعمالی بخشی از اقتصاد ما در سال گذشته را تحت تأثیر قرار داد و دولت با تدابیر خودش اقدام به ممنوعیت واردات هزار قلم کالا کرد و خوشبختانه تمهیدات لازم برای جلوگیری از قاچاق به‌عمل آمد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: پس از تخصیص ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی، پیش‌بینی می‌شد که احتمال افزایش قاچاق خروجی و خارج شدن کالاهای اساسی از کشور به‌صورت قاچاق افزایش یابد، ولی خوشبختانه علی‌رغم هجوم اتباع کشورهای همجوار برای تاراج کالاهای اساسی، توانستیم از خروج سرمایه مردم و کالاهای اساسی به‌صورت قاچاق جلوگیری کنیم.

وی درباره ثمرات اجرای طرح رجیستری گفت: طرح رجیستری از سال 96 آغاز شد و با همکاری دستگاه‌های مربوطه و علی‌رغم کارشکنی‌های مافیا در این بخش امروز شاهد برقراری ارتباط مؤثر ناجا و گمرک هستیم و حقوق دولت از محل واردات موبایل از طریق قانون رجیستری محقق شده است.

مؤیدی با اشاره به آمار مقابله با قاچاقچیان در سال 97 اعلام کرد: با اقدام هماهنگ دستگاه‌های مقابله‌ای از جمله ناجا، واجا، قوه قضائیه و تعزیرات در سال 97، 130 هزار پرونده قاچاق تشکیل شد که نسبت به سال گذشته، 114 درصد رشد داشت و ارزش آنها نیز بالغ بر 74هزار میلیارد ریال بود که از نظر ارزشی نیز 3 برابر قبل بود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سؤال تسنیم درباره برگزاری جلسات ستاد با حضور رئیس جمهور و وزرای مربوطه، تصریح کرد: در سال گذشته در هر فصل یک جلسه و مجموعاً 4 جلسه با حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسات آقای رحمانی‌فضلی به‌عنوان نماینده رئیس جمهور حاضر بودند و تصمیمات اتخاذشده در این جلسات به امضای شخص رئیس جمهور رسید و خوشبختانه رئیس جمهور نسبت به موضوع مبارزه با قاچاق کالا اهتمام ویژه‌ای دارند.

مؤیدی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم درباره قاچاق سوخت گفت: متأسفانه یکی از آسیب‌ها در حوزه سوخت عدم شفافیت تولید تا چرخه مصرف بود و خوشبختانه با همکاری وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها در سال 97، شاهد کاهش قاچاق سوخت از کشور بودیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سپاه پاسداران نیز کشتی‌های قاچاق سوخت را شناسایی و با آنها برخورد می‌کند، اعلام کرد: با توجه به اقدامات تمامی دستگاه‌های مسئول در این حوزه میانگین قاچاق سوخت روزانه از 11میلیون لیتر، به 8.5میلیون لیتر رسید و امسال با برنامه‌های جدید استانداران مرزی، به‌دنبال کاهش قاچاق سوخت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این نکته حائز اهمیت است که تا زمانی که بحث اختلاف قیمت سوخت در داخل و خارج از مرزها به حد متعارف خود نرسد، احتمال قاچاق سوخت متصور است و تنها با فعال کردن سامانه‌ها نمی‌توان به‌صورت کامل قاچاق سوخت را کنترل کرد.

مؤیدی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره کشفیات ارز قاچاق نیز گفت: در سال گذشته مجموع دلار و یوروی قاچاق مکشوفه حدود 13میلیون دلار بوده که توسط واجا و ناجا و سایر دستگاه‌های کاشف به دست آمده است و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته، البته بعضاً برخی متهمان در اعترافات خود به رقم‌هایی بیش از این نیز اعتراف کرده‌اند، ولی این رقم میزان اسکناس مکشوفه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 12 تیر 1398 ، کدخبر: 2045895 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین