پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
امارات متحده عربی که کشوری کوچک و کم سابقه در حاشیه جنوبی خلیج فارس محسوب می شود، طی سالهای اخیر ماجراجویی ها و دخالت های مستقیم نظامی خود را در منطقه افزایش داده و در کنار بحث مشارکت گسترده در تجاوز بی سابقه نظامی به یمن و کشتار زنان و کودکان بی گناه، حضور گسترده نظامی در قاره سیاه را نیز کلید زده است.تصاویر ماهواره ای نشان می دهد اماراتی ها در سواحل پایتخت جمهوری خود خوانده سومالی یعنی شهر بربرة، ‎در حال ساخت یک پایگاه دریایی و یک مرکز هوایی هستند که این شهر در ساحل خلیج عدن قرار گرفته است.

شعار سال: امارات متحده عربی که کشوری کوچک و کم سابقه در حاشیه جنوبی خلیج فارس محسوب می شود، طی سالهای اخیر ماجراجویی ها و دخالت های مستقیم نظامی خود را در منطقه افزایش داده و در کنار بحث مشارکت گسترده در تجاوز بی سابقه نظامی به یمن و کشتار زنان و کودکان بی گناه، حضور گسترده نظامی در قاره سیاه را نیز کلید زده است. تصاویر ماهواره ای مربوط به ساخت و سازهای نظامی این کشور در اریتره و لیبی، در چند سال پیش منتشر شدند و حالا به نظر می رسد این کشور علاوه بر گسترش حضور نظامی خود در این دو کشور آفریقایی، در سومالی نیز به نبال ساخت و ساز نظامی و داشتن پایگاه است.

پاتریوت ها هم به اریتره رفتند

از زمان آغاز حملات ارتش سعودی و مزدورانش به یمن، کشور جیبوتی و اریتره از جمله مناطقی بودند که بیشترین سرمایه گذاری و توجه را در بین همسایگان یمن، به خود جلب کرده و سعودی ها در تلاش بودند از این طریق، فشار و تجاوز به یمن را افزایش دهند.سازمان ملل نیز در گزارش سال گذشته خود با اشاره به اینکه "عربستان و امارات متحده عربی به دنبال پرداخت پول به اریتره برای کمک به مقابله با کمپین ضد حوثی‌ها در یمن هستند"، افزوده بود که"اریتره در صورت پذیرش این مبلغ، به ائتلاف سعودی اجازه می‌دهد تا از آبهای منطقه‌ای، حریم هوایی و خاکش در اقدامات نظامی علیه حوثی‌ها در یمن استفاده کند." (ایسنا به نقل از بلومبرگ- ۱۴ آبان ۹۴)

تصویر سال ۲۰۱۶ از حضور پرنده های اماراتی در اریتره

تصاویر جدید از همان نقطه - به افزایش سازه ها دقت کنید

البتهگروه نظارتی سازمان ملل در سومالی و اریتره در ادامه گزارش خود آورده بود که "این توافق نامه میان دولت اریتره و عربستان و امارات نقض کننده تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل استچرا که این کشور آفریقایی به دلیل انجام اقداماتی که تهدید کننده صلح و امنیت است نمی‌تواند چنین توافقی را امضا کند." پس از آن بود که یک منبع اطلاعاتی یمن در گفت‌وگویی اعلام کرد که: «ائتلاف سعودی برای استفاده از پایگاه نظامی «عصب» در شهر بندری عصب اریتره برنامه ریزی کرده است. مقامات اریتره بندر عصب را برای ۳۰ سال به امارات اجاره داده‌اند که بر اساس این توافق امارات در حال ساخت یک پایگاه نظامی دریایی و یک فرودگاه در این بندر است.»

پایگاه نظامی «عصب» در شهر بندری عصب اریتره یکی از اولین نقاطی بود که اماراتی ها به شدت در آنجا سرمایه گذاری کرده و حجم قابل توجهی از نیروهای نظامی خود را در آنجا مستقر کردند. بالگردها، هواپیماهای رزمی و ترابری در کنار پهپادها و در عین حال ساخت و سازهای بندری و دریایی در این منطقه از چندین سال قبل در حال انجام بوده است.

تصاویر جدید ماهواره ای نشان می دهد که بخش مربوط به پذیرش هواپیماها و بالگرد ها در این پایگاه تغییر نداشته اما میزان سازه های مروبط به اسکان پرسنل و انبارها و همچنین ساخت و سازها در بخش ساحلی نزدیک به این فرودگاه و پایگاه نظامی تغییرات زیادی را از سال ۲۰۱۶ تا به الان به خود دیده است.

تصویر ماهواره ای منطقه ساحلی عصب در سال ۲۰۱۶

تصویر جدید ماهواره ای از همان منطقه - به تغییرات به وجود آمده دقت کنید

مسئله بسیار مهم و قابل توجه دیگر، تصویری است که به احتمال فراوان نشانگر مستقر شدن آتش بار سامانه پاتریوت در نزدیکی این پایگاهاست. این بدین معناست که امارات به نوعی احتمال حمله هوایی یا موشکی به این پایگاه را نیز از ذهن دور نکرده و برنامه دراز مدتی برای حضور در این منطقه و افزایش استعداد نظامی خود دارد.

تصویر ماهواره ای از محل قرارگیری سایت پاتریوت در اریتره

سومالی؛ هدف جدید برای اماراتی ها

سومالی از جمله فقیرترین کشورهای جهان است که سالهاست به دلیل نداشتن یک دولت مرکزی مقدتر دستخوش تحولات گوناگون بوده و به نوعی در هر بخش از آن یک گروه برای خود نوعی دولت و تشکیلات حکومتی دارد. یکی از این بخش ها یک جمهوری خود خوانده به نام سومالی لند است که از سال ۱۹۹۱ میلادی از سومالی مستقل شده. این جمهوری خود خوانده که البته تا به امروز توسط مجامع بین المللی مورد شناسایی قرار نگرفته از ترکیب ۵ قبیله سومالیایی درست شده و البته مسئله جالب این جاست کهدر سواحل پایتخت این جمهوری خود خوانده یعنی شهربربرة، ‎اماراتی ها در حال ساخت یک پایگاه دریایی و یک پایگاه هوایی هستند. این شهر در ساحل خلیج عدن قرار گرفته و از موقعیت بسیار راهبردی برخوردار است.

ساخت ساز در ساحل و توسعه یک فرودگاه دربربرة در سومالی لند

تصویر ماهواره ای از پایگاه منتصب به امارت دربوساسو- سومالی

اما مسئله بسیار عجیب تر اینکه امارتی ها نه فقط در این جمهوری خود خوانده و جدا شده از سومالی بلکه در داخل خود سومالی نیز پایگاهی نظامی دارند.تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که پایگاهی نظامی در شهر بوساسو که مهم ترین بندر کشور سومالی به حساب آمده و در سواحل خلیج عدن قرار دارد نیز تاسیس شده است. با این حساب باید گفت که به زودی امارات متحده عربی دارای دو پایگاه نظامی در سواحل منطقه بسیار مهم و استراتژیک خلیج عدن خواهند شد.

لیبی؛ از ارسال سلاح تا حضور مستقیم

بعد از سرنگون شدن حکومت قذافی در لیبی شاهد بروز جنگ قدرت بین طرف های مختلف در این کشور بودیم. به سرعت پای بازیگران منطقه ای و جهانی به این کشور باز شده و هر طرف نیز سعی کرده که نیروهای طرفدار خود را در این نزاع تقویت کند. از جمله بازیگران منطقه ای مهم در این کشور می توان به قطر و ترکیه از یک طرف و عربستان سعودی و امارات از طرف دیگر اشاره کرد. به نوعی دو کشور ترکیه و امارت به شکل بسیار مشخص تر از دیگران در حال حمایت از طرف های مورد نظر خود در این جنگ هستند.

در سال ۲۰۱۶ اولین تصاویر از یک فرودگاه در منطقهAl Khadim در شرق لیبی منتشر شد. این فرودگاه در سالهای بعدی گسترش پیدا کرده و هواپیماهای مسلح AT-802U و پهپادهای مسلح ساخت چین در این فرودگاه قرار گرفته و در حمایت از نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر پرواز می کنند.

تصویر ماهواره ای جدید از فرودگاه در منطقه Al Khadim در لیبی

امادر حدود یک ماه اخیر شاهد حضور برخی تسلیحات خاص در نبرد لیبی هستیم که نشان دهنده تلاش جدید و مضاعف این شیخ نشین کوچک برای اثر گذاری در نبرد لیبی است. در ابتدا منتشر شدن تصاویری از حضور سامانه دفاع هوایی کوتاه برد پانتسیر اس ۱ در لیبی خبر داد. نکته جالب اینکه سیستم مورد نظر بر روی یک کشنده مدل MAN ساخت آلمان قرار داشت.تنها کشوری که در دنیا که کاربر پانتسیر بوده و این سامانه را روی این کشنده های آلمانی سوار کرده امارات متحده عربی است.

تصویر منتصب به پانتسیر اماراتی در لیبی

موشک جاولین غنیمت گرفته شده از نیروهای ژنرال حفتر

گلوله هدایت شونده GP-6 ساخت چین - غنیمت گرفته شده از نیروهای خلیفه حفتر

در روزهای اخیر تصاویری از سلاح های به غنیمت گرفته شده از نیروهای ژنرال حفتر منتشر شد که نشان می دهداماراتی ها ارسال تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته ای را به لیبی نیز آغاز کردند. موشک ضد زره جاولین ساخت آمریکا و گلوله های هدایت لیزری توپخانه GP-6 ساخت چین از جمله این تسلیحات هستند. موشک های ضد زره جاولین سلاحی بسیار گران قیمت با قابلیت شلیک کن – فراموش کن است و فقط هر موشک این سیستم، در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد. گلوله جی پی ۶ نیز ساخت چین است و در سالهای اخیر امارات چندین محموله از این گلوله ها را در کنار سیستم های توپخانه ای ساخت چین تحویل گرفته است. این گلوله ها از پرتابگرهای ۱۵۵ میلی متری پرتاب شده و ۲۵ کیلومتر برد دارند.

اگرچه نفوذ منطقه ای و تاثیرگذاری، عناصری نیستند که با پول و واگذاری سلاح در میان تروریست ها و مزدوران اجاره ای به دست آید، اما در عین حال انتشار و افشای تحرکات فوق نشان می دهد در عین اینکه نهادهای بین المللی و کشورهای غربی، چشمان خود را روی دخالت های نظامی و پول پاشی های امارات در این مناطق بحرانی بسته اند و همچنین مردم یمن از کشورهای مختلف آماج حملات مزدوران اماراتی قرار می گیرند اما نهاد یا شخصیت خارجی، آنرا محکوم نمی کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق ، تاریخ انتشار 12تیر 98، کد خبر: 971107، www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین