پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۱۸۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش عجیب حجتی به گرانی ۲۰۰ درصدی سیب‌زمینی، پایان سبز برای بورس در هفته‌ای که گذشت، سقوط نرخ سود اوراق آمریکا به کمتر از دو درصد، حباب سکه به ۳۰۰ هزار تومان رسید، طلای جهانی به کانال ۱۴۰۰ دلاری بازگشت، واکنش بازار نفت به تمدید توافق اوپک پلاس، صادرات چای هند به ایران سه برابر شد و افت ۵۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی را در بر دارد.
شعار سال:این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش عجیب حجتی به گرانی ۲۰۰ درصدی سیب‌زمینی، پایان سبز برای بورس در هفته‌ای که گذشت، سقوط نرخ سود اوراق آمریکا به کمتر از دو درصد، حباب سکه به ۳۰۰ هزار تومان رسید، طلای جهانی به کانال ۱۴۰۰ دلاری بازگشت، واکنش بازار نفت به تمدید توافق اوپک پلاس، صادرات چای هند به ایران سه برابر شد و افت ۵۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی را در بر دارد.
وزیر راه و شهرسازی: مردم در شرایط کنونی خانه نخرند/ مالکان مجبور به کاهش قیمت مسکن می‌شوند
این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش عجیب حجتی به گرانی ۲۰۰ درصدی سیب‌زمینی، پایان سبز برای بورس در هفته‌ای که گذشت، سقوط نرخ سود اوراق آمریکا به کمتر از دو درصد، حباب سکه به ۳۰۰ هزار تومان رسید، طلای جهانی به کانال ۱۴۰۰ دلاری بازگشت، واکنش بازار نفت به تمدید توافق اوپک پلاس، صادرات چای هند به ایران سه برابر شد و افت ۵۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی را در بر دارد.

نوبخت: در مهار رشد تورم موفق بوده‌ایم؛ سال آینده رشد ایران مثبت می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت درباره‌ی شاخص‌های اقتصادی کشور بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: بعد از نوسان در بازار ارز که بیشتر هم جنبه روانی داشت، با کاهش ارزش پول ملی مواجه شدیم اما بعد از این که سیاست‌های نظام در حوزه‌ی سیاست خارجی مشخص شد در مسائلی مثل ارزش پول ملی، رشد اقتصادی و نرخ تورم به ثبات رسیدیم. هر چند هنوز وضعیت مطلوبی نداریم رشد تورم که در ماه گذشته ۳.۴ درصد بود اکنون به ۸ دهم درصد کاهش یافته است.

نوبخت افزود: با اینکه رشد اقتصادی منفی است، کاهش این رشد نسبت به فصل گذشته باز هم مناسب‌تر شد و فکر می‌کنم به سوی پیش بینی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که اعلام کردند سال آینده رشد اقتصادی در ایران مثبت می‌شود، حرکت می کنیم.

واکنش عجیب حجتی به گرانی ۲۰۰ درصدی سیب‌زمینی

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش 200 درصدی قیمت سیب‌زمینی نسبت به سال گذشته گفت: توزیع که دست ما نیست. ما باید درِ مغازه‌ها بایستیم؟
وزیر راه و شهرسازی: مردم در شرایط کنونی خانه نخرند/ مالکان مجبور به کاهش قیمت مسکن می‌شوند
وی افزود: در مقطعی فصل کشت سیب‌ زمینی به دلیل بارش‌ها با تأخیر وارد بازار شده است اما از نظر تولید وضعیت خوبی دارد. کما اینکه در ارتباط با نهاده‌های دامی هم تولید و هم تأمین و هم پایش می‌کنیم که دست تولیدکنندگان برسد.

پایان سبز برای بورس در هفته ای که گذشت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۶۶۸ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد به رقم ۲۴۸ هزار و ۹۴۳ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۸۸ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد به رقم ۷۰ هزار و ۱۹۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۶۶۵ واحدی معادل ۱.۱۲ درصد، عدد ۵۹ هزار و ۸۷۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۴۵۳ واحدی معادل ۱.۱۲ درصد به رقم ۴۰ هزار و ۸۱۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۲۱ واحد افزایش معادل ۰.۰۸ درصد را رقم زد و به سطح ۲۷۹ هزار و ۳۶۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۵۸ واحد افزایش معادل ۰.۰۳ درصد به رقم ۱۸۴ هزار و ۲۲۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۲۷۳ واحد افزایش معادل ۰.۶۷ درصد همراه بود و عدد ۴۹۱ هزار و ۶۰۵ واحد را به نمایش گذاشت.
وزیر راه و شهرسازی: مردم در شرایط کنونی خانه نخرند/ مالکان مجبور به کاهش قیمت مسکن می‌شوند
سهام آسیایی افت کرد/سقوط نرخ سود اوراق آمریکا به کمتر از 2 درصد

روز چهارشنبه، در حالی که اشتیاق اولیه در مورد آتش‌بس تجاری اخیر چین و آمریکا، جای خود را به نگرانی در مورد تهدید واشنگتن برای وضع تعرفه‌های جدید بر واردات اروپا داد، سهام آسیا افت کرد. همچنین پس از اینکه کره‌جنوبی، یک روز پس از اعلام داده‌های ضعیف تولیدی، پیش‌بینی رشد اقتصادی و صادرات خود را کاهش داد، نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد رشد اقتصادی جهان تشدید شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با افت ۰.۶ درصدی شاخص نیکی ژاپن، تقریباً بدون تغییر باقی ماند. بازارهای چین در ابتدای معاملات خود افت کردند. کامپوزیت شانگهای ۰.۸۴ درصد پایین آمد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف روند بازارهای منطقه رشد کرد و ۰.۴۲ درصد بالا آمد. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۷۷ درصد افت کرد. به این ترتیب رشد سهام به دنبال آتش‌بس تجاری آمریکا و چین، پس از اجلاس اخیر روسای جمهور ۲ کشور، به سرعت در حال کمرنگ شدن است. هرچند تهدید وضع تعرفه‌های جدید فعلاً کنار گذاشته شده است، اما تعرفه‌های قبلی دو کشور که اجرایی شده و زنجیرهای تولید و عرضه را به هم ریخته است، حالا حالاها برداشته نخواهند شد. از سوی دیگر دفتر نماینده تجاری آمریکا پس از اینکه در ماه آوریل لیستی از واردات اروپایی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار را به وضع تعرفه تهدید کرد، در لیستی جدید، ۴ میلیارد دلار دیگر از کالاهای اروپایی را در معرض این تهدید قرار داد. نرخ اوراق ۱۰ ساله آمریکا از ۲ درصد کمتر شد و به ۱.۹۶۹ درصد سقوط کرد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن تا ۱۰۷.۸۷ ین افت کرد.

بازار اوراق مسکن؛ بازگشت رنگ سبز به بازار «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی آخرین جلسه داد و ستدی هفته حدود ۶/ ۱ درصد افزایش قیمت پیدا کرد و در نهایت به بهای ۴۴ هزار و ۵۰۲ تومان به فروش رسید. با دومین رشد متوالی در انتهای هفته بازدهی «تسه۹۶۱۰» از ابتدای سال به منفی ۶/ ۱۶ درصد محدود شد. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز وضعیت مناسبی را تجربه کردند و تمامی آنها به غیر از «تسه۹۸۰۱» در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمت آنها به کانال ۴۵ هزار تومانی صعود کرد. سال گذشته مسکن با رالی صعودی دلار همراه شد و قیمت هر متر مربع آپارتمان در خرداد امسال بیش از ۱۰۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. با اصلاح قیمت در بازار ارز و سکه حرکت بهای مسکن تغییر جهت نداد و رشد قیمت ادامه یافت تا تقاضا برای اوراق وام کاهش یابد.

عقب نشینی قیمت‌ سکه در ساعات پایانی/ حباب به ۳۰۰ هزار تومان رسید

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی به نرخ ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۵۱۰ هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی، ۹۹۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید. حباب سکه بازهم کاهش یافت و به رقم ۳۰۰ هزار تومان رسید، که نشان از افت تقاضا در بازار و کاهش داد و ستد‌ها دارد.

طلای جهانی به کانال ۱۴۰۰ دلاری بازگشت

با فروکش کردن امید به حل سریع‌تر اختلاف تجاری آمریکا و چین، جذابیت طلا به عنوان دارایی امن بار دیگر بالا رفت و این امر سبب شد تا قیمت این فلز گرانبها به بالاترین رقم یک هفته گذشته برسد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 1418 دلار در هر اونس رسید. در ساعات اولیه معاملات، قیمت این فلز گرانبها به 1435.99 دلار در هر اونس رسید که بالاترین رقم از 25 ژوئن به شمار می‌رود. بنجامین لو، تحلیلگر بازار طلا گفت: بیشتر شدن ضعف آمار تولیدات صنعتی در جهان و سیاست حمایت از تولید داخلی آمریکا در روابط تجاری به نظر می‌رسد که بر جذابیت طلا به عنوان دارایی امن افزوده می شود و سرمایه‌گذاران از سرمایه گذاری در دارایی‌های پرریسک تر خودداری می‌کنند.

واکنش بازار نفت به تمدید توافق اوپک پلاس

بهای نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر کاهش هفتگی ذخایر نفت آمریکا و تصمیم اوپک پلاس برای تمدید توافق کاهش تولید، افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت ۴۷ سنت یا ۰.۷۵ درصد نسبت به قیمت نهایی روز سه شنبه افزایش یافت و به ۶۲ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت سبک آمریکا با ۳۵ سنت یا ۰.۶۲ درصد افزایش، به ۵۶ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید.

سود دلالان از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سال گذشته حدود ۶۴۰۰ کارت بازرگانی یک بار مصرف صادر و ۴/ ۵ میلیارد دلار صادرات توسط این کارت‌های یک بار مصرف انجام شده است، گفت: به ازای این حجم صادرات حدود ۸۱۰ میلیارد تومان سود نصیب دلالان شده است. محمدرضا مودودی در پاسخ به این که آیا ورود حق‌العمل‌کاران و دلالان به عرصه صادرات کشور را تایید می‌کند، گفت: این موضوع را من هم شنیده‌ام که یک عده سودجو وارد امر صادرات شده‌اند و با دریافت مبلغی از صادرکنندگان کالاهای آنها را صادر می‌کنند و به این ترتیب صادرکننده هم دیگر متعهد به بازگشت ارز حاصل از صادرات نیست و دارنده آن کارت بازرگانی یک بار مصرف باید در مقابل قانون پاسخگوی تعهد ارزی باشد. سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان کرد: اگر هر دلال صادراتی در هر ماه به‌ طور متوسط ۴ میلیون دلار توسط یک کارت بازرگانی یک بار مصرف صادر کند، براساس دریافت حق‌العمل ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی به ازای هر دلالی ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان سود بادآورده نصیب خود می‌کند. وی در پاسخ به این که چرا این پدیده شکل گرفته است، گفت: اتخاذ سیاست‌های ارزی غلط سبب شکل‌گیری چنین فضایی شده است؛ بنابراین، شکل‌گیری چنین پدیده‌هایی خود به خود بر ضرورت اصلاح سیاست‌های ارزی تأکید می‌کند.

صادرات چای هند به ایران سه برابر شد

صادرات چای هند به ایران در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ سه برابر شد و به ۲۷.۰۹ میلیون کیلوگرم رسید. این رقم صادرات که معمولاً سالانه حاصل می‌شود، نگرانی‌ها نسبت به از دست رفتن بازار ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا را برای هندی‌ها رفع کرد. طبق گزارش اکونومیک تایمز، قیمت صادرات چای هند به ایران نیز بر مبنای سالانه ۷.۵۴ درصد افزایش یافت و به ۲۶۹.۶۲ روپیه به ازای هر کیلوگرم چای ارتدوکس رسید. آنیش بهانسالی از شرکت صادرات چای "بهانسالی اند کامپانی" به اکونومیک تایمز گفت: واردکنندگان ایرانی به دلیل نگرانی از متأثر شدن روند پرداخت از تحریم‌های آمریکا، پول خرید چای ارتودکس هندی را از پیش پرداخت کردند. به گزارش ایسنا، هند و ایران تجارت دوجانبه را با استفاده از یک حساب روپیه در بانک UCO انجام می‌دهند زیرا تحریم‌های مالی که از سوی آمریکا وضع شده است، تجارت با ایران را دشوار کرده است. طبق این مکانیزم، هند پول خرید نفت از ایران را در این حساب واریز می‌کند و ایران از این حساب برای پرداخت پول به صادرکنندگان هندی استفاده می‌کند. ایران معمولاً ۲۰ تا ۳۰ میلیون کیلوگرم چای ارتدوکس را از هند خریداری می‌کند و یکی از بزرگترین بازارها برای این چای گران قیمت است.

دولتی ها حتی پرداخت حقوق ۲۰ میلیون تومانی را هم انکار می کنند

حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم راه اندازی سامانه ثبت حقوق مقامات و مدیران علی رغم تأکید برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال 98، گفت: هیأت رئیسه مجلس باید درباره اجرای قوانین از دولت گزارش اخذ کند، چراکه قرار بود از ابتدای سال 97 سامانه ثبت حقوق مقامات و مدیران در کشور ایجاد شود و تمامی مردم در جریان حقوق مدیران قرار بگیرند، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گاهی برخی گزارش های مستند به دست مردم می رسد که در فلان دستگاه حقوق یک مدیر 63 میلیون تومان است، افزود: این موضوع در حالی اتفاق می افتد که وقتی برخی نمایندگان می خواهند اثبات کنند که حتی حقوق فردی 20 میلیون تومان است، برخی دولتی ها زیر بار نمی روند و می گویند، چنین حقوقی نداریم. وی ادامه داد: برخی از دولتی ها فکر می کنند که پرداخت حقوق 20 میلیون تومانی فقط در وزارتخانه ها رخ می دهد و  باید در آنجا پیگیری کرد، در حالی که براساس ماده 29 برنامه ششم توسعه باید حقوق تمامی دستگاه های دولتی و نظام تحت نظارت قرار بگیرند.

افت 50 تومانی دلار در صرافی های بانکی

در پایان معاملات روز گذشته، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانکها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 12650 تومان خریداری شد و در مقابل به قیمت 12750 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که این نرخ نسبت به روز سه شنبه، 50 تومان کاهش داشت. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 14600 تومان در این صرافی ها خریداری و بدون تغییر نسبت به روز قبل، به قیمت 14700 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

وزیر راه و شهرسازی: مردم در شرایط کنونی خانه نخرند

محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: تلاطم امروز بازار مسکن مربوط به بخش مسکن نیست بلکه ناشی از سوداگری و دلالی است که مثل یک آفت بزرگ، به جان مملکت افتاده است و به زندگی مردم در همه بخش‌ها آسیب می‌رساند. وی اضافه کرد: به تبع این آسیب کلان، بخش مسکن هم امروز به این آفت مبتلا شده و نکته مهم این است که مردم باید متناسب وضع موجود احتیاط کرده و خرید نکنند تا شرایط آرام شود و در وضعیت هیجانی تصمیم نگیرند. وزیر راه و شهرسازی در خصوص ساماندهی برخی سایت‌های اینترنتی خرید و فروش مسکن نیز گفت: در این خصوص با وزارت ارتباطات و پلیس فتا هم برای کنترل و نظارت سایت‌ها هماهنگی لازم انجام شده است چراکه قیمت‌های ارائه شده در این فضاها، جنبه کارشناسی نداشت و فقط عملیات روانی بود که از بیرون کشور هدایت می‌شود تا زندگی و روحیه مردم را تخریب کند و شرط عقل ایجاب می‌کند که مردم در شرایط وجود هیجان در بازار، خویشتنداری کنند.

وی همچنین از افزایش وام زوج‌های جوان برای خرید خانه خبر داد و افزود: با موافقت شورای پول و اعتبار، وام زوج‌های جوان ۶۰ درصد افزایش یافت تا زوج‌هایی که می‌توانند اقساط بیشتری پرداخت کنند در تهران تا ۱۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند در حالی که این میزان، پیشتر ۱۰۰ میلیون تومان بود. اسلامی ادامه داد: در شهر‌های بزرگ هم سقف وام زوج‌های جوان از ۸۰ به ۱۲۰ و در شهر‌های کوچک از ۶۰ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است و زوج‌های جوان می‌توانند با توافق با سازنده و بانک عامل، وام بیشتری دریافت کنند.

مالکان مجبور به کاهش قیمت مسکن می‌شوند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: کاهش ۶۰ درصدی معاملات این پیام واضح را به طرف عرضه می‌دهد که باید قیمت‌های پیشنهادی را پایین بیاورد و معتقدم در ماه‌های آینده این اتفاق می‌افتد. مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: شرایط فعلی بازار مسکن بسیار مشابه سال ۱۳۹۱ است که قیمت خانه به دنبال جهش قیمت ارز، سه برابر شد. در آن فضا عده‌ای نیز روی توهمات قیمتی مانور دادند، ولی نهایتاً با توجه به افت معاملات، به ثبات قیمت رسیدیم. در حال حاضر نیز این‌گونه است و معتقدم نرخ‌هایی که بالا می‌رود توهمی بیش نیست، زیرا توان خرید مردم نمی‌رسد و معاملات حدود ۶۰ درصد نسبت به خرداد پارسال افت کرده است. شاید مالکان از قیمت اسمی خانه خود خوشحال باشند ولی اصل قضیه رقمی است که معامله صورت می‌گیرد، نه آن‌چه از سوی مالک اعلام می‌شود. به نقل از گزارش ایسنا؛ خسروی تأکید کرد: معنای واقعی کاهش ۶۰ درصدی معاملات این است که قدرت خرید مردم کاهش یافته و طبیعتاً طرف عرضه باید قیمت‌ها را پایین بیاورند. به اعتقاد من در ماه‌های آینده این اتفاق می‌افتد و مالکان مجبور می‌شوند قیمت‌های پیشنهادی را کاهش دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک،تاریخ انتشار:13تیر1398،کدخبر:909399،www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین