پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های انگلیس فاش کردند هزاران صفحه اسناد فوق محرمانه مربوط به تأسیسات مشهور سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی این کشور در پارک علمی «پورتون داون»، اخیراً در سطل آشغالِ پارکینگی در شمال شهر لندن پیدا شده‌ است.

شعارسال: رسانه‌های انگلیس از یک رسوایی امنیتی بزرگ مربوط به اسناد فوق‌محرمانه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی این کشور خبر دادند.

به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های انگلیس فاش کردند هزاران صفحه اسناد فوق محرمانه مربوط به تأسیسات مشهور سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی این کشور در پارک علمی «پورتون داون»، اخیراً در سطل آشغالِ پارکینگی در شمال شهر لندن پیدا شده‌ است.

این اسناد که آرشیو این مرکز از دهه ۱۹۸۰ تا پایان ۲۰۱۷ است شامل اطلاعاتی بسیار حساس مانند جزئیات تجهیزات امنیتی مورد استفاده نگهبانان، آدرس منزل کارکنان و مقامات امنیتی و همچنین وظایف نیرو‌های گشتی و حتی رمز عبور رایانه‌های این مرکز است.

مقامات نظامی پارک علمی پورتون داون این حادثه را «رسوایی ملی» توصیف کردند. پرفسور «آنتونی گلیز»، مدیر مطالعات امنیتی دانشگاه باکینگهام می‌گوید قطعاً روسیه بابت این رسوایی «به ما خواهد خندید».

پرفسور آنتونی گلیز در این‌باره افزود: «ملتی که نمی‌تواند که اسرارش را حفظ کند، ملتی است که قدرتهای خارجی به‌ راحتی آن را تضعیف می‌کنند. در گذشته اتفاقی از این نوع، احتمالا منجر به استعفای وزیر دفاع می‌شد».

یک افسر سابق امنیتی این پارک علمی نیز در مصاحبه با پایگاه «دیلی‌میل» گفت: «صددرصد این حادثه می‌توانست به یک فاجعه عظیم تبدیل شود. حتماً کسی در جایی وظیفه‌اش را به درستی انجام نداده و این واقعه می‌توانست بسیار بدتر از آنچه رخ داده، اتفاق بیافتد

وزیر دفاع انگلیس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تحقیقات درباره چگونگی انتقال این اسناد حساس به سطل زباله در لندن و پیدا شدن آن‌ها آغاز شده است.

به نوشته اسپوتنیک، تأسیاست مشهور و بدنام ساخت سلاحهای شیمیایی انگلیس در پارک پورتون داون در جنگ جهانی اول برای تولید سلاحهای شیمیایی و بیولوژیکی راه‌اندازی شد. بنا به گزارش پایگاه انگلیسی «میرور» در این تأسیسات همچنان انبار عظیمی از مواد کُشنده‌ای مانند ویروس ابولا و گاز اعصاب سارین وجود دارد.

پارسال پس از مسمومیت شیمیایی «سرگی اسکریپال» افسر اطلاعاتی و جاسوس دوجانبه روس و دخترش در شهر سالزبری و همچنین مسمومیت دو شهروند انگلیسی در شهر آمسبری، بار دیگر نام این تاسیسات به تیتر اول رسانه‌ها آمد. بسیاری از گزارشها آن زمان تأکید می‌کردند که نزدیکی این تأسیسات شیمیایی به محل این دو حادثه مسمومیت، بسیار مشکوک است.

در چهارم ماه مارس سال گذشته اسکریپال و دخترش در حالی که بیهوش بودند بر روی نیمکتی بیرون از یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند. انگلیس و متحدانش با استناد به ادعای کارشناسان این کشور مبنی بر استفاده از گاز عامل اعصاب ساخت روسیه و بدون ارائه هیچگونه مستنداتی، مسکو را متهم به دست داشتن در این حمله کردند. مقامات روسیه ضمن رد تمامی اتهامات مطرح شده، آنها را بی اساس خواندند. این حادثه موجب تنش سیاسی شدیدی بین دو کشور شد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 14 تیر 98، کد خبر:6989892 www.yjc.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین