پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
غار زینه گان واقع در شهرستان مهران به‌عنوان شاخص‌ترین اثر طبیعی استان ایلام نیازمند توجه ویژه در بخش زیرساخت‌ها به‌خصوص راه ارتباطی است.

شعارسال: غار زینه گان واقع در شهرستان مهران به‌عنوان شاخص‌ترین اثر طبیعی استان ایلام نیازمند توجه ویژه در بخش زیرساخت‌ها به‌خصوص راه ارتباطی است.

 غار «زینه گان» یا غار بهشت واقع در بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران در جنوب استان ایلام به عنوان شاخص ترین اثر طبیعی استان شناخته می‌شود.

منطقه گرمسیری بخش صالح آباد با دمای بالای ۵۰ درجه، در ایام تابستان میهمانان زیادی را به دلیل وجود غار زینه گان جذب می‌کند.

در گرمای بالای منطقه دشت صالح آباد که گاهی به حدود ۵۰ درصد بالای صفر می‌رسد، در میان غار زینه گان انگار باران می بارد و بوی سبزه و گل‌ها در میان نیزارها روح و تن را به میهمانی می‌خواند.

این غار به خصوص در فصل تابستان به دلیل اختلاف دمای داخل و بیرون غار مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد، اما گردشگران زیادی هم متأسفانه به دلیل عدم زیرساخت‌های ارتباطی موفق به بازدید از این غار نمی‌شوند.

در کنار زیبایی‌های فراوان این غار متأسفانه مشکلات زیاد زیرساختی از جمله نبود تابلوهای راهنما و جاده دسترسی باعث شده بسیاری از گردشگران از این جاذبه نتوانند بازدید کنند.

غار زینه گان و نبود زیرساخت‌ها

یکی از گردشگران غیر بومی غار زینه گان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: غار زینه گان از جاذبه‌های منحصر به فرد ایران است که در واقع باید گفت یک غار روباز با ویژگی‌های خاص خود است.

علی عبدی گفت: جاذبه‌ای به این زیبایی و خاصی متأسفانه از نبود امکانات و زیرساخت‌های مختلف رنج می‌برد و در واقع گردشگران زیادی موفق به دیدن این غار نمی‌شوند.

وی افزود: اختلاف دمای داخل غار با بیرون آن می‌تواند سالانه هزاران علاقمند و دوستدار طبیعت را از سراسر کشور جذب کند، اما امکاناتی نظیر یک تابلو راهنمایی، جاده مناسب، سرویس‌های بهداشتی و…در محل این غار وجود ندارد.

عبدی بیان داشت: طبق گفته برخی از گردشگران خود استان ایلام، مردم بومی منطقه هم مسیر را گم می‌کنند چه برسد به گردشگران غیر بومی، این مسئله نشان می‌دهد متولیان باید توجه ویژه به زیرساخت‌های این غار داشته باشند.

وی گفت: نصب یک تابلو برای معرفی حداقل نیاز یک اثر طبیعی است، متأسفانه زینه گان حداقل‌ها را هم ندارد.

این گردشکر بیان داشت: در مناطق دیگر کشور مثل این غار بسیار کمیاب است، باید سرمایه گذاری ویژه ای روی این اثر طبیعی صورت بگیرد تا در فصل تابستان گردشگران زیادی از این اثر طبیعی بازدید کنند.

ایجاد راه دسترسی به غار زینه گان با ۷۰ درصد پیشرفت

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: توجه به زیرساخت‌های آثار تاریخی و طبیعی استان ایلام طی سه سال گذشته بیشتر شده است.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در غار زینه گان نیازمند توجه دیگر دستگاه‌های اجرایی مثل راه و شهرسازی نیز است چراکه اعتبارات این سازمان پاسخگوی پروژه‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های راهسازی در ایلام بسیار بالاست، گفت: بیش از ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار ملی برای ایجاد زیرساخت منطقه گردشگری صالح آباد (غار زینه گان) شامل عملیات اجرایی راه دسترسی اختصاص یافته و این پروژه هم اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی ایلام گفت: عملیات اجرایی راهسازی در مسیر جدید جاده زینه گان به امامزاده علی صالح (ع) براساس نقشه طراحی شده توسط مهندسین مشاور در حال انجام است.

وی عنوان کرد: دسترسی آسان گردشگران به غار زینه گان می‌تواند زمینه ساز جذب گردشگران بیشتر و حتی حضور سرمایه گذاران در منطقه را فراهم کند.

شنبه زاده گفت: میراث فرهنگی استان برای رونق گردشگری در منطقه صالح آباد و غار زینه گان در چندین نوبت فراخوان برای جذب سرمایه گذار اعلام کرده که تاکنون سرمایه گذاری حضور نیافته است.

وی اعلام کرد: میراث فرهنگی استان با ارائه تسهیلات از هرگونه سرمایه گذاری برای ایجاد امکانات تفریحی، رفاهی و زیرساختی استقبال می‌کند.

معرفی غار زینه گان

غار شگفت انگیز زینه گان که می‌توان از آن به عنوان یکی از شاخص ترین آثار طبیعی استان ایلام نام برد در ۱۰ کیلومتری بخش صالح آباد واقع است و از مهمترین اماکن گردشگر پذیر این استان است.

این غار روباز که بیش از یک کیلومتر طول دارد دارای آب جاری، دهلیزهای آبگیر، قندیل‌های متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار جالب است.

غار زینه‌گان به دلیل فرسایش توسط یک رودخانه کوچک در سالیان متمادی به وجود آمده، که به حالت دالانی شکافت مانند در داخل زمین است که به همین دلیل به آن غار روباز زینه گان می‌گویند.

این غار طبیعی روباز دارای صدها متر طول، آب فراوان، دهلیزهای آبگیر و قندیل‌های متعدد است و از آبچکهای طبیعی باران طبیعی نقش می‌بندد و همه را به میهمانی خنکی دعوت می‌کند.

اختلاف هوای داخل غار با بیرون بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد تفاوت دارد و به همین علت غار زینه گان به غار بهشت معروف است. سرخس‌ها و جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان و رنگ سنگ‌ها و پیچ و خم غار انگار نقاشی است که چشمها را می‌نوازد.

زیبایی منحصر به فرد و شکل گیری این غار در دل منطقه‌ای گرمسیری از قابلیت‌های فراوانی برای جلب طبیعت گردان داخلی و خارجی برخوردار است اما متأسفانه غار طبیعی زینه گان برای بیشتر مردم کشور ناشناخته مانده است.

در کنار زیبایی‌های فراوان این غار متأسفانه مشکلات زیاد زیرساختی از جمله عدم تابلوهای راهنما و جاده دسترسی باعث شده بسیاری از گردشگران از این جاذبه نتوانند بازدید کنند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 14 تیر 98، کد خبر: 4658318،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین