پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
مدیرعامل موسسه توسعه فناوری و نوآوری شریف در خصوص نحوه فعالیت این شرکت اظهار کرد: سه سال است که در حوزه تسهیل‌گری و توسعه فعالیت می‌کنیم و تا به امروز تقریبا به ۱۷۰ مجموعه فناوری خدمات ارائه کرده‌ایم.

شعارسال: مدیر یک شرکت فناور گفت: امروز حداقل چند هزار استارتآپ و چند صد هزار محقق در کشور داریم که اگر از این مجموعه بزرگ یک بهره برداری ۱۰ درصدی شود مملکت آباد خواهد شد.

 مدیرعامل موسسه توسعه فناوری و نوآوری شریف  در خصوص نحوه فعالیت این شرکت اظهار کرد: سه سال است که در حوزه تسهیل‌گری و توسعه فعالیت می‌کنیم و تا به امروز تقریبا به ۱۷۰ مجموعه فناوری خدمات ارائه کرده‌ایم.

میبدی ادامه داد: تسهیل‌گری و توسعه فناوری برای رفع نیاز‌های فناورانه در واحد‌های صنعتی و دولتی است، یعنی هر واحد صنعتی، کسب و کار یا سازمان دولتی و ارگان‌ها که بخواهند نیاز‌های اساسی و مشکلات خود را رفع کنند و مشکلات به راه حل نزدیک شود، می‌توانند از مجموعه‌هایی مثل ما کمک بگیرند و کار ما تسهیل‌گری یا کارگزاری برای رفع نیاز‌های فناورانه و نوآورانه در بخش فناوری است.

وی افزود: استفاده از فناوری تابع عرضه و تقاضا از سوی سازمان‌ها و ارائه دهندگان ایده از طرف نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان است به همین منظور ما فناوری‌های تاپ و بسیار خاص که در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد را شناسایی می‌کنیم و به صنایع ارائه می‌دهیم، زیرا گاهی پیش می‌آید که صنایع از تولید به‌روزترین تکنولوژی‌های روز دنیا توسط شرکت‌های دانش بنیان در داخل بی‌اطلاع هستند و آن را وارد می‌کنند.

میبدی تصریح کرد: در این مورد تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌های لازم را برای محققان آماده کرده یا کمک‌های دولتی برای آن‌ها جذب کنیم و در واقع یک مشاور کسب و کار هستیم، البته شرکت‌هایی مثل ما بسیار محدود است، زیرا کار ما معماری فناوری به حساب می‌آید، ما طراحی می‌کنیم که چگونه یک تکنولوژی با چه قانون و فرایند کسب و کاری به فناوری و تولید نهایی برسد تا یک جوان متضرر نشود، ولی متأسفانه در ایران این فرهنگ جا افتاده نیست و بیشتر دانش بنیان‌ها معتقدند که خودشان می‌توانند محصول را تولید و تجاری سازی کنند در حالی که از بسیاری قوانین بی‌اطلاع هستند.

وی یادآور شد: در ایران مرکزی به نام کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد و در این کریدور ۵۵ خدمت تجاری‌سازی دیده شده که در شانزده ایستگاه به فناوری و شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود ما می‌گوییم هر کسی که قرار است فناوری خود را به سرعت تبدیل کنند باید این مراحل طی کرده و مراحل رشد را پشت سر بگذارد، اما این فرهنگ خیلی در بین فناوران ما وجود ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه صنعتگران ایران ما را به عنوان دلال می‌بیند در صورتی که ما می‌خواهیم بین هر دو گروه تولیدکننده و نخبه همزبانی ایجاد کنیم البته باید بگویم طی یک سال گذشته وضعیت بهتر شده، زیرا فن بازار ملی ایران به عنوان متولی این بروکر‌ها وارد عمل شده است.

میبدی در خصوص چالش‌ها و مشکلات این شرکت‌ها یادآور شد: مشکل دیگر ما این است که مردم ما را نمی‌شناسند در واقع ممکن است یک نفر بخواهد با کمترین سرمایه در حوزه فناوری یا هر کسب و کار دیگری سرمایه‌گذاری کند در این صورت به یک مشاور نوآوری و مدیریت تکنولوژی نیاز دارد، مردم برای سرمایه گذاری بهتر است مستقیم وارد مذاکره نشوند و از طریق مبادی رسمی که بروکر‌های فناوری هستند سرمایه گذاری و معامله انجام دهند.

وی در خصوص سایر مشکلات این نوع از شرکت‌ها مطرح کرد: متاسفانه امروز دولت و سازمان‌ها جایگاهی برای مشاوران فناوری و نوآوری در نظر نمی‌گیرند و لازم است این بخش‌ها نگاه خود را تغییر دهند.

میبدی با بیان اینکه بروکر‌های فناوری در کشور بیشتر به بخش دولتی وابسته شده‌اند تا بتوانند کار را دنبال کنند، گفت: این مجموعه‌ها همچنان به دلیل مشکلات سرمایه‌ای و نقدینگی با بحران مواجه هستند هر چند حمایت‌هایی نیز انجام شده است.

وی درخصوص حمایت‌های صورت گرفته گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های خوبی انجام می‌دهد، اما باید در نظر بگیریم که این معاونت تنها یک بازوی علمی به حساب می‌آید و بخش‌های دیگر نیز باید پای کار بیایند به طور مثال وزارت امور خارجه یک بازوی قدرتمند محسوب می‌شود و می‌تواند کمک‌های بسیاری در این حوزه کند.

میبدی با طرح این مسئله که وزارت امور خارجه به عنوان یک بازوی مهم در سطح بین الملل می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد؛ اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در کشور ما محصول فناور دارند؛ در نتیجه وزارت امور خارجه بهتر است به صورت مستقیم فراخوان حضور این شرکت‌ها به خارج از کشور را ارائه نکند بلکه می‌تواند برای حضور این شرکت‌ها برنامه‌ریزی شود و با طراحی و نحوه ارائه مناسب محصول فناور یک بازار جهانی پیدا کند در واقع شرکت‌های بروکری می‌توانند با طراحی کاتالوگ نسبت به کشور هدف و یا ارائه یک سابقه پتنت مناسب مصول را آماده صادرات کنند؛ به عنوان نمونه می‌توان به صادرات دوغ اشاره کرد، در کشور‌های اروپایی کسی دوغ مصرف نمی‌کند، اما ایران دوغ صادر می‌کند در صورتی که می‌توان برای این کشور‌ها از نوشابه‌های لبنی استفاده کرد یعنی لازم است تا یک مشاور فناور در کنار صنایع ما حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه می‌تواند به جای اینکه خود یک بروکر باشد از بروکر‌ها حمایت کند؛ در واقع بهتر است افرادی همچون آقازاده‌ها یا رایزن‌های اقتصادی جای مشاوران را نگیرند و هر فردی که کار خود را متناسب با تخصصش انجام دهد.

میبدی با اشاره به نقش وزارت جهاد کشاورزی نیز تصریح کرد: از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به عنوان بزرگترین محل تامین خدمات به بخش‌های کشاورزی کشور با شناسایی نیازها، از شرکت‌های دانش‌بنیان محصول لازم را تهیه کند، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند می‌توانند کود و یا بذر مورد نیاز کشور را تامین نمایند یا اینکه در حال حاضر در کشور کمباین برنج در شالیزار‌های شمال وجود ندارد و این وزارتخانه می‌تواند با یک فراخوان به کل کشور از شرکت‌های دانش بنیان بخواهد تا به روز‌ترین فناوری خود را ارائه دهند و طرح برتر مورد حمایت برای تولید انبوه قرار گیرد، اما شاهد آن هستیم که جهاد کشاورزی به یک شرکت که معلوم نیست چه محصولی تولید خواهد کرد وام می‌دهد بدون آنکه طرح و برنامه‌ای از آن‌ها خواسته باشد و البته لازم است تا این وزارتخانه بداند آنچه که مورد نیازشان است را باید از طریق دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان مطالبه نمایند.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما حداقل ۴۴۰۰ شرکت دانش بنیان، چند هزار استارتآپ و چند صد هزار محقق در کشور داریم که اگر از این مجموعه بزرگ یک بهره برداری ۱۰ درصدی شود مملکت آباد خواهد شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار:15 تیر 1398 ، کدخبر: 775561،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین