پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
با توجه به پیگیری ها و رایزنی های صورت پذیرفته در دوره مدیریتی دکتر فرزانه شرفبافی(مدیرعامل پیشین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) در خصوص خارج کردن نام هما از لیست شرکت های زیان ده قابل واگذاری، سرانجام در تاریخ 9 تیر ماه 1398 ، هئیت وزیران هما را از واگذاری مستثنی نموده و این مصوبه در تاریخ 11 تیرماه 1398، ابلاغ گردید.

شعار سال: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)، بشکل خاص در دو دهه اخیر شاهد درگیری موافقان و مخالفان درون و برون سازمانی ، برای واگذاری یا عدم واگذاری ، بوده است. به گونه ای که بعضا با تصویب مصوباتی چند ، تا آستانه واگذاری نیز پیش رفته و از آن مسیر ، برگشته است.

تاکید بر ضرورت رقابت برابر و منصفانه در فعالیت ایرلاین داری، کاهش بار مالی هما بر دولت (شرکت زیان ده) ، افزایش احتمال سرمایه گذاری و سرمایه پذیری منجر به توسعه این شرکت و غیره، برخی از مهمترین ادله موافقان درون و برون سازمانی، جهت واگذاری هما به بخش خصوصی می باشد.

در مقابل، مخالفان درون و برون سازمانی خصوصی شدن و واگذاری هما، تاکید بر برند ملی این ایرلاین، نیازمندی به فراهم شدن شرایط مناسب برای واگذاری و حساسیت به حفظ منافع و مصالح این ایرلاین ، نبود ظرفیت های لازم برای خصوصی شدن هما در شرایط فعلی کشور ، وجود تجارب نه چندان موفق و قابل بحث در خصوص واگذاری ایرلاین ها(نظیر واگذاری ایر تور) و مواردی همانند دارند.

تقابل ارا و نظرات طرفین ، شرایط را برای بیان طرح هایی همانند واگذاری کامل هما به بخش خصوصی، واگذاری بخشی از سهام هما به بخش خصوصی ، عدم واگذاری و حمایت دولت از هما و دیگر طرح های بیان شده، فراهم نمود. نکته جالب توجه این که، گرایش به سمت حفظ یا واگذاری هما در دولت های مختلف ، با یکدیگر تفاوت داشت.

در دولت آقای روحانی، زمزمه های اولیه، حکایت بر واگذاری هما داشت ، اما با روی کار آمدن دکتر شرفبافی و تعصبات حرفه ای و تعلقات خاص وی نسبت به هما، این گرایشات را تا حدی تعدیل نموده و صدای موافقان واگذاری ، حداکثر در قالب ، واگذاری بخشی از سهام این ایرلاین شنیده می شد. دکتر شرفبافی ، معتقد به بازسازماندهی ، ساختار سازی جدید و نوسازی ناوگان هما به کمک دولت بود. همه تلاش های مدیرعامل پیشین در فضایی صورت می گرفت که از یک طرف شاهد ورود هجمه های سلیقه ای و کم مبنا به وی بودیم و از طرف دیگر، هما میراث دار انبوهی از مشکلات تاریخی و ساختاری خود بوده و انتظار معجزه از دکتر شرفبافی می رفت.

بررسی ها گویای این امر است که دکتر شرفبافی در چنین فضایی، نه تنها میدان را خالی نکرد، بلکه حتی به سمت گروه یا دسته ای خاص متمایل نشد و بشکلی مستقل ، هدایت مدیریتی این ایرلاین ملی را انجام داد. ملاحظه چنین شیوه فعالیتی بود که لقب توصیفی مادرانه برای هما ، توسط برخی از کارکنان هما و سپس افکار عمومی حوزه هوانوردی، به تلاش های مستمر وی داده شد.

با توجه به پیگیری های صورت پذیرفته در دوره مدیریتی دکتر فرزانه شرفبافی بر هما(مدیرعامل پیشین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) و رایزنی ها و ادله های کارشناسی و مدیریتی ارایه شده به بخش های تخصصی، هما از لیست شرکت های واگذاری به بخش خصوصی خارج شد. سرانجام در تاریخ 11 تیر ماه 1398 ، مصوبه هئیت وزیران در خصوص مستثنی شدن هما در کنار یک شرکت و سازمان دیگر فعال در بخش کشاورزی، ابلاغ گردید.


اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین