پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۸۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
اجرای درست قطب‌های علمی می‌تواند شاخص رشد پژوهش و تولید علم را در کشور تغییر دهد و رکود امروز بیانگر این است که برخی قوانین باید مورد بازنگری قرار گیرند.

شعارسال: قوانین جامع و کامل و اجرا‌های نیم بند، قاعده‌ای جدا نشدنی از سیستم آموزشی کشور! هر بخشی از نظام آموزشی را که نگاه می‌کنیم یا عملکردش را مورد تحلیل و بررسی قرارمی‌دهیم شاهد یک رشد هیجانی و سکون یکباره در آن هستیم.

اصلا انگار بخشی از رفتار‌های اجتماعی ما شده است که به تب تند مبتلا شویم، با نگاهی به قوانین مصوب شاهد آن هستیم که در ماه‌های اولیه به آن بسیار پرداخته می‌شود و تعداد زیادی کمیسیون و کارگروه تعیین می‌شود و جلسات مداوم برگزار می‌شود. بعد به یکباره هر کدام از مسئولین سراغی کاری می‌روند تا اسناد و صورت‌جلسه‌ها خاک بخورد و از آن طرح یا قانون تنها یک سری اسم و یک قاب روی درب ورودی باقی بماند.

یکی از این قوانین که اجرای صحیح آن می‌تواند تحول خوبی در سیستم تحقیق و پژوهش کشور ایجاد کند اجرای درست قوانین قطب‌های علمی در کشور است. قانونی که به خوبی آغاز شد، اما به مرور به دست فراموشی سپرده شد یا کمرنگ شده است.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری غلامی در خصوص عملکرد نامطلوب قطب‌های علمی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: با توجه به اینکه قطب‌های علمی در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند باید یک سری مشخصات و چارچوب‌های علمی داشته، در یک موضوع تخصصی کار کنند و معمولا ادامه کارشان بستگی به گزارشی دارد که از عملکردشان ارایه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این قطب‌ها زیرمجموعه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم هستند تصریح می‌کند: قطب‌های علمی عموما در حوزه‌های علمی-نظری فعالیت می‌کنند، در واقع بیشتر به تولید علم می‌پردازند و در حوزه یافته‌های جدید علمی دستاورد‌هایی دارند و در بحث فناوری عموما دستاوردی نداشته‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: البته بعضی از دانشگاه‌های ما که به عنوان دانشگاه برتر از لحاظ علمی و سابقه طولانی در حوزه دانشگاه و علم مطرح هستند، تلاش می‌کنند تا در کنار تربیت دانشجو تحقیقات علمی موثر انجام دهند و این بخش‌های فناوری خصوصا شرکت‌های دانش بنیان که در حال حاضر وجود دارد حول محور همین دانشگاه‌ها بوده ودر دانشگاه‌های بزرگ ما شکل گرفته‌اند. همچنین، دانشگاه‌های استان‌ها و شهرستان‌های مختلف هم این روال را در پیش گرفته و طی چند سال گذشته رونق خوبی داشته‌اند، خصوصا پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشدی که در دانشگاه‌ها قرار دارد توانسته‌اند زمینه‌های توسعه فناوری‌های مبتنی بر دانش را به خوبی فراهم نمایند.

وزیر علوم با اشاره به روند کند قطب‌های علمی در دانشگاه‌ها، اذعان می‌کند: پیشرفت چشمگیر قطب‌ها زمان بر است و ما در این تجربه سابقه چندان طولانی نداریم به همین دلیل اولا باید از این قطب‌ها حمایت کنیم و بعد علاوه بر ارائه فرصت‌های لازم تشویق نماییم تا در یک بازه زمانی نه چندان طولانی آثار مثبت آن را ببینیم.

البته شاید لازم باشد این موضوع را در نظر بگیریم که گاهی نیاز است قوانین قدیمی دستخوش تغییر قرار گیرند و با شرایط روز مطابق شوند که در این صورت امکان پیشرفت بیشتری وجود دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تغییر قوانین تصریح کرد: برای قطب‌های علمی آیین نامه‌های جدید تنظیم شده و حتما معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم برای کارا شدن و تاثیرگذاری در حوزه علم و فناوری برنامه‌های خاصی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این معاونت در حال بازنگری قوانین است و برای تعدادی از دانشگاه‌ها نیز مجوز فعالیت صادر کرده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 16تیر1398 ، کدخبر: 775843: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین