پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۲۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به تشریح جزییات گام‌های اول و دوم ایران در قبال بدعهدی اروپا در برجام پرداخت.
شعار سال : سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از قرارداد برجام، اظهار کرد: برجام به عنوان یک توافق چند جانبه دارای طرف‌های زیادی است، به نحوی که ایران یک طرف این توافق و ۵ کشور به اضافه اتحادیه اروپا طرف‌های دیگر آن هستند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به طرفین مقابل توافق به صورت یک جزء کامل نگاه کرده و تعهداتی که در برجام مترتب بوده و کار‌هایی که باید انجام دهند را وظیفه همه کشور‌ها می‌داند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با خروج ایالت متحده آمریکا از برجام یکی از طرفین عملا از این قرارداد خارج شد و در یک طرف عملا ۱+۴ باقی ماند و از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به عنوان طرف مقابل و اصلی در برجام باقی بماند، ما علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و مشکلاتی که در راه اجرای آن احساس می‌کردیم، تقاضای دیگر کشور‌ها را اجابت کرده و صبر و خویشتنداری پیشه کردیم.
موسوی گفت: ما سعی  بر زنده نگه داشتن این توافق داشتیم  و با توجه به تعهداتی که آنها  در بیانیه‌ها ، نشست‌ها و کمیسیون‌های مشترک پذیرفته بودند مبنی بر اینکه حدود ۱۱ تعهد را علیرغم خروج آمریکا اجرایی کنند، لذا جمهوری اسلامی ایران هم برای اینکه به دیپلماسی فرصت بدهد در این توافق ماند.
وی ادامه داد: اگر چه جمهوری اسلامی ایران کشور‌های باقی مانده در برجام را به یک چشم نگاه نمی‌کند، اما نامه رئیس جمهور کشورمان به سران این کشور‌ها با یک لحن نوشته شده بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما اذعان داریم که کشور‌هایی مانند چین و روسیه تا حدود زیادی تلاش کردند که این توافق حفظ شود و  تعهداتی که پذیرفته‌اند را انجام دهند به این صورت که در قالب‌ها و مکانیسم‌های مختلفی دو کشور به صورت جداگانه تحت عنوان ایران – چین و ایران – روسیه توافق کردند و توانستند تا حدود زیادی بخشی از تعهدات خود در برجام را عملیاتی کنند.
موسوی ادامه داد: دو کشور چین و روسیه به عنوان دو کشور مهم در این توافق تا حدود زیادی توانستند به وعده‌های خود عمل کنند و ما حساب این دو کشور را با سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا که عملا اقدامی انجام نداده‌ یا اراده و توانایی ایستادن دربرابر قلدری آمریکا را نداشتند جدا می‌کنیم، امیدواریم که این اقدامات چین و روسیه ادامه داشته باشد.

اروپا زمانی که ترامپ برجام را نقض کرد، کجا بودند؟/ ایران اراده‌ای برای نقض برجام ندارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا کشور‌های اروپایی زمانی که آمریکا از برجام خارج شد سکوت کردند، اما در قبال ایران رفتار دیگری دارند، گفت: سوال من از این کشور‌ها این است که آن زمان که ترامپ برجام را نقض کرد، کجا بودند؟  آن زمان که به تعهداتش عمل نکرده و نمی‌کند، کجا هستند و بودند؟ ایران در حال نقض برجام نبوده و اراده‌ای برای نقض آن هم ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در برجام بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ حقوقی برای ملت و جمهوری اسلامی ایران قائل شده‌اند که ایران طبق آن حقوق عمل می‌کند و ابتدا به ساکن هم این کار را انجام نداده است و این واکنشی به بدعهدی، بی عملی و عدم انجام تعهدات آن‌هاست.
موسوی تصریح کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران نه تنها دنبال نقض برجام نیست، کاری که آن‌ها انجام دادند و هنوز هم آن را ادامه می‌دهند، با اقدامات کاهشی که داشته است، به دنبال ایجاد توازن و تکالیفش در داخل این توافق است.
گام‌های اول و دوم ایران در قبال برجام به تناسب رفتار طرفین بود/ اروپا تصور می‌کرد که می‌تواند با وعده‌، مانع گام‌های ایران شود
وی ادامه داد: اعلام کردیم که هرگاه آن‌ها برای تعهداتشان اقدام عملی و ملموس کنند، جمهوری اسلامی بلافاصله به مسیری که الان در حال انجام است، باز می‌گردد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: گام‌هایی که ایران طراحی کرد، به تناسب رفتاری بود که ما از آن‌ها دیدیم، گام اول را برداشتیم و مهلتی را تعیین کردیم، گام دوم را بر اساس مهلت ۶۰ روزه‌ای که به اروپا داده بودیم را محکم‌تر، قاطع‌تر و به موقع برداشتیم، طبیعی بود که شاید برخی از آن‌ها فکر می‌کردند ایران این گام را برندارد و یا با برخی وعده‌ها مانع این اقدام شوند. ما اعلام کردیم که اگر تکلیفی در برجام داریم، تکلیف بزرگتر ما حفظ حق و حقوق مردم ایران است، جمهوری اسلامی تعهداتی را پذیرفت و اجرا کرد.
موسوی تصریح کرد: در داخل این مکانیزم و توافق و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ آن‌ها موظف بودند که هم تحریم‌ها بردارند و هم روابط تجاری ایران را با خود و سایر کشور‌های دنیا تسهیل کنند.

 ایران تردیدی در اجرای حق و حقوق خود ندارد/ دلیل طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای عدم اعتماد طرفین بود

وی گفت: متاسفانه به رغم برخی تقلا‌های اولیه‌ای که داشتند، در عمل نتوانستند این کار را انجام دهند و ما برای جبران فاصله بین حقوق و تکلیفمان، طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ از حقوقمان استفاده کرده و اقدامات خود را کاهش می‌دهیم تا آن‌ها دوباره به تعهداتشان برگردند، اینکه این اقدامات ما چقدر می‌تواند آن‌ها را پای تعهداتشان بیاورد و یا مجبور شوند این اقدامات را انجام دهند باید به آینده موکول کنیم .
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تردیدی در اجرای حق و حقوق خود ندارد و اگر ببینیم وضع به همین صورت است، گام سوم هم محکم‌تر و قاطع‌تر برداشته خواهد شد.
وی در تشریح بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام اظهار کرد: برجام در زمانی منعقد شد که طرفین هیچ اعتمادی به هم نداشتند و یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات هم این بود، در غیر این صورت می‌توانست یک توافق یک صفحه‌ای یا ۵ صفحه‌ای باشد، چیزی بالای ۱۵۰ صفحه توافق بود و روی کلمه به کلمه آن ایران و ۱+۵ مذاکره کردند، حتی روی برخی از عبارت و کلمات دو یا سه روز زمان گذاشته شد ؛ طبیعی است توافقی که بر مبنای عدم اعتماد است، سازوکار‌هایی و ضمانت اجرایی برای حل اختلافات وجود داشته باشد که این مهم در بند ۲۶ و ۳۶ برجام دیده شده است.
موسوی ادامه داد: در بند ۲۶ آمده است که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند یا هرگونه اتفاقی بیفتد که ایران احساس کند این تعهد نقض می‌شود، می‌تواند همه تعهداتش را یکجا یا بخشی از تعهداتش را عملی نکند.
موسوی تصریح کرد: در بند ۳۶ هم، راه‌های رسیدن به این مکانیزمِ حل اختلاف بررسی شده است، از زمانی که آمریکایی‌ها در برجام بودند و عهد شکنی‌ها و کارشکنی‌هایی می‌کردند، ما مرتب هشدار می‌دادیم، در نامه‌هایی که وزیر امور خارجه به خانم موگرینی مسئول هماهنگ کننده برجام می‌فرستاد، اعلام کردیم که اگر این روند ادامه داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران با استناد به ماده ۳۶، مکانیزم کاهش تعهدی خود را اجرایی کند، لذا جمهوری اسلامی به این دو بند استناد کرده و طبق حقوقش عمل می‌کند.
توقیف نفتکش ایران اقدامی تنش‌زا و غیرقابل قبول است/ درحال پیگیری سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی موضوع هستیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درباره توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس،گفت: توقیف نفتکش ایران اقدام عجیبی بود که سابقه کمتری داشته است، این اقدام غیر قانونی بوده و آن‌ها چنین حقی نداشته اند.
وی افزود: ما بلافاصله اعلام کردیم که این اقدام تنش‌زا و غیرقابل قبول است، نوعی دزدی دریایی بوده و ما آن را نمی‌پذیریم، لذا خواستار رفع این کشتی شده ایم.
موسوی تاکید کرد: اسناد و مدارک معتبری که این کشتی و محموله آن داشته همه را در اختیارشان قرار دادیم و این اسناد ثابت می‌کند که این کشتی هیچ مشکلی نداشته و آن‌ها چنین حقی را نداشته‌اند، در همان ابتدا ما اقدامات سیاسی و دیپلماتیک خود را با احضار سفیر انگلیس آغاز کردیم و به آن‌ها هشدار دادیم که اقدامشان درست نیست و غیر قانونی بوده و موجب افزایش تنش است.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در کنار اقدامات دیپلماتیک هم اقدامات قضایی و حقوقی را دنبال کرده و وکیلی برای این موضوع استخدام کرده‌ایم تا بتواند این مدارک را ارائه کند، لذا ما درحال پیگیری سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی موضوع هستیم و امیدواریم که نتیجه دهد.

شعار سال،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار: 18 تیرماه 1398،کدخبر:6994138،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
این گام ها متاسفانه خیلی دیر برداشته شد باید زودتر با طرف غربی برخورد میشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین