پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۴۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
توسعه صادرات غیرنفتی، تأمین منابع مالی، توسعه سرمایه گذاری، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، توسعه معادن و صنایع معدنی و توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان ۶ اولویت‌ مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید اعلام شد.
شعارسال: محور نخست برنامه‌های وزارت صنعت مبتنی بر توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل است و این مساله با توجه به جنگ تحمیلی اقتصادی از سوی آمریکا و تشدید تحریم‌ها علیه ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

** توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل

وزارت صمت ۱۰ برنامه در این زمینه در دستور کار قرار داده است و در حال حاضر برخی از واحدهای تولیدی زیر ظرفیت خود مشغول به کارند. بر این اساس فعال‏سازی ظرفیت‌خالی واحدهای تولیدی با تسهیلاتی معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.

هدف کلی این پروژه فعال سازی ظرفیت خالی در ۲۰۰۰ واحد تولیدی کشور است که در زمینه نساجی و پوشاک، لوازم خانگی و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی، توسعه کارآفرینی و تجارت فرش دستباف و پیاده سازی پروژه‏ توسعه خوشه‌های صنعتی به تعداد ۴۰ خوشه صنعتی فعال هستند.

** توسعه صادرات غیر نفتی

محور دوم سیاست گذاری بخش تولید، بر توسعه صادرات غیر نفتی است. این مساله با توجه به کاهش درآمدهای نفتی با تأکیدهای بیشتری از سوی کارشناسان همراه است. سیاست گذار بخش صنعت در سه محور این موضوع را دنبال می‌کند. افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به کشورهای همسایه، توانمند سازی و توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی و گسترش قراردادهای تهاتری کالا با کالا برای مبادلات کالاهای وارداتی و صادراتی از سیاست‌های اجرایی وزارت صمت است.

** توسعه معادن و صنایع معدنی

جایگزین شدن درآمدهای معدنی به جای نفتی از اهداف اسناد بالادستی کشور است و این مساله مورد توجه دولت یازدهم و دوازدهم بوده است و به باور کارشناسان اقدامهای خوبی برای توسعه بخش معدن صورت گرفته که البته همچنان با چشم انداز اسناد توسعه فاصله دارد.

توسعه معادن و صنایع معدنی از سیاست‌های دولت در سال رونق تولید است و مشتمل بر ۵ برنامه در دستور کار جدی وزارت صنعت قرار گرفته است.

** توسعه فناوری‌ها و شرکتهای دانش بنیان

استفاده از دانش روز دنیا یکی از ضرورت‌های امروز تولید در کشور است و این مساله در برنامه‌های امسال دنبال می‌شود.

اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار با هدف طرح ملی تاپ با هدف توانمند سازی، توسعه دانش بنیان بنگاه‌های صنعتی، معدنی وتجاری موجود و ایجاد اشتغال پایدار، حمایت از توسعه فناوری‌های ایجاد شده توسط شرکت‌های دانش بنیان در ۱۰ حوزه صنعت با همکاری تشکل‌های مرتبط از مهمترین اولیت وزارت صنعت در این زمینه است.

** مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری

وزارت صمت در سال رونق تولید ساماندهی لجستیک تجاری و مدیریت بازار را با سه محور در دستور کار قرار داده است.

ساماندهی لجستیک تجاری و زنجیره‌های تأمین کشور با هدف کلی توانمند سازی و توسعه لجستیک تجاری، تدوین سند جامع نظام توزیع، ساماندهی و توسعه مراکز ذخیره سازی و لجستیکی، ساماندهی و بهبود عملکرد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای یکی از این برنامه هاست.

تکمیل ارتباطات سامانه جامع تجارت با سایر دستگاه‌ها از جمله گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی و حذف ارتباطات کاغذی و حمایت از توسعه فروشگاه‌ها و بازارهای الکترونیکی کالا و خدمات ازدیگر برنامه‌هایی است که در حال اجراست.

** بهبود فضای کسب و کار

یکی از مهمترین موانع رونق تولید در کشور دستورالعمل‌های غلط و قوانین دست و پاگیر است. وزارت صمت در سال ۹۸ برنامه‌هایی با ۶ محور برای بهبود کسب و کار در دستور کار قرار داده است.

اصلاح فرآیندها و دستورالعمل‌ها و حذف یا کاهش زمان صدور مجوزها، تنقیح قوانین و مقررات مانع تولیدبا هدف کلی مقررات زدایی و رفع موانع تولید و تجارت، شفاف‏سازی و ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم ذینفعان و مبارزه با فساد اداری، ایجاد و توسعه سامانه‌های جامع اطلاعاتی، تدوین و ابلاغ سیاستهای صنعتی، معدنی و تجاری با هدف آسیب شناسی و تعیین مشکلات بخش صنعت، معدن و تجارت و تدوین برنامه راهبردی که باید در آن سیاست ارزی، سود بانکی و اهداف کلان اقتصادی در زمینه حمایت از تولید تعیین شود و دستگاه‌های دیگر نیز از اجرای این برنامه حمایت کنند از اهم این برنامه‌ها در این بخش است.

** تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری

تأمین منابع مالی ازمهمترین چالش‌های تولیدکنندگان در کشور است. سیاست گذار بخش صنعت برنامه‌هایی برای حمایت از تولیدکنندگان در سال جاری در نظر گرفته است و این سیاست‌ها در حال حاضر در حال اجراست.

جذب سرمایه‌گذاری با هدف ساخت داخل کالاهای منتخب وارداتی دارای قابلیت صادرات با هدف کاهش واردات کالاهای دارای مزیت ساخت در داخل کشور، تعمیق ساخت داخل در واحدهای صنعتی و معدنی موجود، حمایت از تولید کالاهای دارای مزیت صادراتی و تکمیل زنجیره ارزش صنایع یکی از این برنامه هاست.

بکارگیری ابزارهای نوین تأمین مالی با هدف جذب نقدینگی سرگردان با هدف شناسایی و تشخیص ابزارهای نوین تأمین مالی، بسترسازی و حمایت از راه اندازی هلدینگ های سرمایه گذاری استانی و رشته‌ای با همکاری سازمان بورس با هدف جذب سرمایه‌های مردمی به پروژه‌های توجیه پذیر در ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در مناطق محروم و کمتر برخوردار با هدف کمک به توسعه متوازن و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و کمتر برخوردار از طریق توسعه صنایع و ایجاد اشتغال صنعتی ازدیگر برنامه‌های وزارت صمت در سال جاری است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 19 تیر 1398 ، کدخبر: 83389199 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
الویت های که حتما باید پیگیری بشن و به تولید داحلی کشور کمک کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین