پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
سازمان حقوق بشری "هیومن رایتس واچ" (Human Rights Watch) می گوید در عملیات نظامی ائتلاف تحت امر آمریکا در سوریه و عراق، به بهانه ی مقابله با ترویست های داعش، دستکم 7 هزار غیر نظامی کشته شده اند.
شعارسال: این نهاد حقوق بشری که مقر آن در نیویورک قرار دارد، در تازه ترین گزارش خود از بیروت، به نقل از محققان مستقل با اشاره به عملیات نظامی ائتلاف تحت امر آمریکا در عراق و سوریه از سپتامبر 2014 تاکنون تاکید کرد این ائتلاف باید به خسارات وارد شده به غیرنظامیان رسیدگی کند.

"لاما فکیه" معاون مدیر هیومن رایتس واچ در خاورمیانه، گفت : "در حالی که عملیات فعال نظامی علیه داعش ظاهرا به پایان رسیده است، غیرنظامیانی که در حملات ائتلاف آسیب دیده اند، همچنان در رنج و مصیبت به سر می برند. ائتلاف باید به غیرنظامیانی که در عملیات آنها در سوریه آسیب دیده اند، خسارت مالی بپردازد."

گفته می شود ائتلاف تحت امر آمریکا به قربانیان حمله ای در ژانویه 2019 در سوریه که در آن 11 غیرنظامی از جمله 4 کودک عضو یک خانواده کشته شدند، حدود 80 هزار دلار پرداخته است. اما محققان هیومن رایتس در تحقیقات خود درباره ی 4 مورد حمله ی "غیرقانونی" این ائتلاف در منطقه ی حسکه سوریه در 2018-2017، می گویند به قربانیان این حملات هیچ خسارتی پرداخت نشده است. در این حملات 63 غیرنظامی کشته شدند و خسارات مالی فراوانی هم به بارآمد.

این گزارش می افزاید، ائتلاف تحت امر آمریکا به صورت کامل درباره ی حملات این ائتلاف که قربانیان آن غیرنظامی بوده اند تحقیق نکرده و ساز و کاری نیز برای پرداخت غرامت به آنها ایجاد نکرده است. وزارت دفاع آمریکا پرداخت نشدن غرامت به خانواده های قربانیان را به آنچه که حضور "محدود آمریکا" و همچنین "محدودیت های عملی" می خواند، نسبت داده است.

"غرامات تسلیت آمیز" که پس از حمله ی 3 ژوئن در دیرالزور سوریه پرداخت شد، نشان می دهد که ائتلاف تحت امر آمریکا می تواند بلافاصله به خانواده های قربانیان حملات پول بپردازد. گزارش مقامات محلی و رسانه ها حاکی است توافق برای این پرداخت ها بعد از نشست 28 ژانویه اعضای ائتلاف، گروه موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه، نمایندگان خانواده های قربانیان، مقامات محلی و رهبران قبایلی سوریه حاصل شد.

هیومن رایتس واچ در ماه فوریه تحقیقات میدانی خود را درباره ی 4 حمله هوایی ائتلاف از 2017 تا 2018 انجام داد؛ در این حملات دهها غیرنظامی قربانی شدند.

این گزارش می افزاید در سه مورد از این حملات، عوامل آن تفاوتی میان اهداف نظامی و غیرنظامی قائل نشده بودند. حمله ی چهارم نیز در قیاس با عواید نظامی آن، تناسب نداشت. هیچ یک از اقوام قربانیان نگفته اند که از ائتلاف غرامت یا کمک دریافت کرده اند. ائتلاف در 29 می به تحقیقات هیومن رایتس واچ پاسخ داد و اعلام کرد هنوز وضعیت قربانیان غیرنظامی این حملات را ارزیابی نکرده است اما این کار را خواهد کرد.

یک زن که همسر و پسرش را در حملات آگوست 2017 ائتلاف از دست داده است، می گوید: " در این حمله بیشتر مردان ما کشته شدند. آنها مردند و اکنون زنان و کودکان باقی مانده اند تا از خود مراقبت کنند. زنان بدون همسر اکنون با هم زندگی می کنند، کسی را نداریم که از ما حمایت کند. تعداد کمی از مردانی هم که باقی مانده اند، تلاش میکنند کار پیدا کنند اما این امر بسیار بعید و دشوار است."

در گزارش هیومن رایتس واچ آمده است ائتلاف تحت امر آمریکا در سه مورد از چهار حملات خود به منطقه الحسکه سوریه، غیرنظامیان و همچنین مکان های غیرنظامی را هدف قرار دادند بدون آنکه هیچ علامت مشخصی از اهداف نظامی در آن منطقه وجود داشته باشد.

این گزارش می افزاید ائتلاف تحت امر آمریکا اندک زمانی بعد از نیمه شب چهارم یا پنجم ژولای 2017، یک مجتمع خرید و فروش گوسفند را در روستای "تل الجایر" در استان حسکه هدف قرار دادند. در این حمله یک پیرمرد 90 ساله، یک زن و یک کودک کشته و دستکم سه نفر زخمی شدند. به گفته ی ساکنان، بلافاصله بعد از این حمله، نیروهای ائتلاف دومین حمله ی خود را به ساختمان مجاور انجام دادند که در آن 40 راس گوسفند تلف شدند.

به گزارش هیومن رایتس واچ، حدود نیم ساعت بعد یک دستگاه وانت برای امداد وارد منطقه شد اما هواپیماهای ائتلاف آن خودررا هدف قرار دادند؛ در این حملات 11 غیرنظامی کشته شدند. گفته می شود 6 نفر از این افراد، امدادگر بودند و مابقی اعضای خانواده ای که نجات یافته بودند.

عوامل هیومن رایتس واچ در 9 فوریه از این محل بازدید و تایید کردند که سه ساختمان از جمله یک خانه هدف قرار گرفته و تاحدودی نابود شده اند. تصاویر ماهواره ای هم که این نهاد حقوق بشری آنها را مشاهده کرده تایید می کند بین ساعت 10 صبح چهارم ژولای و 10 صبح پنجم ژولا ی2017، سه حادثه در منطقه رخ داده که این گزارش ها را تایید می کند.

در گزارش هیومن رایتس واچ به چند مورد دیگر از حملات ائتلاف تحت امر آمریکا به عراق و سوریه اشاره شده است که در آن غیرنظامیان قربانی شده اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 20 تیر 1398 ، کدخبر: 3980420099 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
0
کشوری جنایت تر از امریکا وجود نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین