پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
یک کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به تلاش آمریکا برای برگزاری نشست حکام علیه ایران گفت: کشوری که خود ناقض برجام بوده است چه طور می‌تواند بگوید ایران قطعنامه‌ای را نقض کرده است؟
شعارسال: حسن عابدینی کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص تلاش آمریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام آژانس بین المللی بر علیه ایران گفت: آمریکا از یک سو و سه کشور غربی از سوی دیگر طی ۱۶ سال گذشته ۴ راهبرد را در قبال جمهوری اسلامی و فعالیت‌های صلح آمیز آن دنبال کردند که شامل توقف همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، عقب گرد از پیشرفت‌ها در این حوزه، برچیدن فعالیت‌ها و تجهیزات هسته‌ای و در نهایت ویران کردن همه سایت‌های هسته‌ای است، اما خوشبختانه در این مدت نتوانستند آرزوی قلبی غیرمنطقی خود را عملیاتی کنند و جمهوری اسلامی توانسته در همه حوزه‌ها فعالیت چشمگیری انجام دهد.

وی گفت: بعد از توافق برجام و اینکه چرخه سوخت هسته‌ای به صورت رسمی در اختیار ایران قرار گرفت آمریکا و غرب کارشکنی‌هایی را در قبال کشورمان آغاز کردند که از جمله می‌توان به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد.

عابدینی ادامه داد: از آنجا که آمریکایی‌ها دارای حق وتو هستند و از جایی که برجام طبق قطعنامه ۲۲۳۱ از یک معاهده چند جانبه به یک معاهده بین المللی تبدیل شده بود در حقیقت آمریکا با خروج خود عملا پشت پای محکمی به قطعنامه سازمان ملل زد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه در این مرحله نیز کشور‌های اروپایی از هر گونه تعلل نسبت به ایران کوتاهی نکرده اند گفت: براساس این روند شرایط به گونه‌ای شد که جمهوری اسلامی تصمیم گرفت در چارچوب برجام تعهدات خود را کاهش دهد البته این موضوع برهمگان روشن است که کاهش تعهدات ایران براساس بند ۲۶ و ۳۶ متن صریح برجام است.

وی با اشاره به محدودیت‌های پذیرفته شده توسط جمهوری اسلامی براساس برجام گفت: از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به پذیرفتن سقف تولید ۳۰۰ کیلو اورانیوم و ۱۳۰ تن آب سنگین اشاره کرد. مورد بعدی پذیرش محدودیت توسط ایران است یعنی افزایش درصد غنی سازی از۳/۶۷درصد نباید بیشتر شود که جمهوری اسلامی پس از کاهش تعهدات خود درصد این غنی سازی را به ۵ درصد برای سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر و ۲۰ درصد برای راکتور هسته‌ای تهران می‌تواند برساند.

عابدینی بند بعدی محدودیت جمهوری اسلامی را محدودیت در تحقیق و توسعه دانست و یادآور شد: ایران در مورد تحقیق و توسعه محدودیت‌هایی را پذیرفته که در مورد آن ممکن است در آینده تصمیمات دیگری بگیرند.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: براساس محدودیت‌های پذیرفته شده و تصمیم ایران بر مبنای کاهش این محدودیت آمریکا می‌خواهد پرونده کشورمان را ابتدا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای مطرح کند در حالی که کشوری که خود ناقض برجام بوده است و از آن خارج شده چه طور می‌تواند بگوید ایران قطع نامه‌ای را نقض کرده است؟ اما به نظر می‌رسد امروز نهاد‌های بین المللی هم گروگان آمریکایی‌ها هستند که از جمله آن می‌توان به آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای یا سازمان ملل اشاره کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال چهارشنبه این جلسه برگزار خواهد شد و گزارش بازرسان آژانس می‌تواند پرونده ایران را به سازمان ملل ارجاع دهد که البته به نظر نمی‌رسد با وجود مخالفت کشور‌هایی مثل چین و روسیه که حق وتو دارند اتفاق خاصی برای ایران بیفتد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری جهان نیوز ، تاریخ انتشار: 20 تیر 1398 ، کدخبر: 775795 ، www.jahannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین