پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۱۹۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
کتاب فراسوى رشد اقتصادى ( پیش درآمدی بر توسعه پایدار)؛ تالیف تاتیانا سوبوتینا يكى از منابع آموزشى توسعه پايدار است كه به همت بانک جهانى منتشر شده است. اين اثر چارچوب فكرى مفيدى براى انديشيدن به مفاهيم و شاخص‏هاى توسعه، امكان سنجش آن و راهبردهاى عبور از رشد اقتصادى به سوى توسعه پايدار عرضه مى‏كند.
شعار سال:مفهوم توسعه پایدار، یک نوع تلاش برای ترکیب مفاهیمِ در حال رشدِ حوزهای از موضوعات محیطی در کنار موضوعات اجتماعی-اقتصادی می‌باشد. توسعه پایدار یک تغییر مهم در فهم رابطه انسان و طبیعت و انسان‌ها با یکدیگر است. این مسئله با دیدگاه دو قرن گذشته انسان که بر پایه جدایی موضوعات محیطی و اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته بود در تضاد است. در دو قرن گذشته، این تصور حاکم بود که محیط به طور عمده به عنوان یک عامل خارجی و تنها برای استفاده و استثمار انسان در نظر گرفته می‌شد. در این دیدگاه، ارتباط انسان و محیط، به صورت غلبه انسان بر طبیعت بوده و بر این باور استوار بود که دانش و فن آوری بشر می‌تواند بر تمام موانع محیطی و طبیعی برتری یابد. این دیدگاه مرتبط با توسعه سرمایه داری و انقلاب صنعتی و علم مدرن می‌باشد. همان‌طور که بیکن یکی از پایه گذاران علم مدرن، آن را مطرح می‌کند: جهان برای بشر ساخته می‌شود و نه بشر برای جهان. دیدگاه مدیریت محیطی بر پایه مدیریت منابع طبیعی بود که تصدیق می‌کرد، بشر نیاز به منابع طبیعی دارد و این منابع می‌بایست به جای استفاده سریع و بدون برنامه، به درستی مدیریت شوند تا حداکثر استفاده از آنها طی سالیان طولانی میسر گردد. همچنین علم اقتصاد بر موضوع ارتباط انسان و رشد اقتصادی تأکید دارد، که در نتیجه آگاهی و استفاده از آن، موجب افزایش تولیدات، به عنوان یک اولویت، مطرح می‌گردد.
معرفی کتاب فراسوی رشد اقتصادی
کتاب فراسوى رشد اقتصادى ( پیش درآمدی بر توسعه پایدار)؛ تالیف تاتیانا سوبوتینا يكى از منابع آموزشى توسعه پايدار است كه به همت بانک جهانى منتشر شده است. اين اثر چارچوب فكرى مفيدى براى انديشيدن به مفاهيم و شاخص‏هاى توسعه، امكان سنجش آن و راهبردهاى عبور از رشد اقتصادى به سوى توسعه پايدار عرضه مى‏كند. نويسنده با استفاده از رهيافتى بين ‏رشته ‏اى در طرح مباحث مربوط به توسعه، رشد اقتصادى، نوسازى اجتماعى و تحليل اين امور، روابط پيچيده ميان جنبه‏هاى مختلف توسعه، ازجمله رشد جمعيت، رشد اقتصادى، بهبود و پيشرفت بهداشت و آموزش، شهرنشينى، جهانى‏شدن، مسائل محيط زيست، فقر، نابرابرى درآمدها، دگرگونى‏هاى اجتماعى و سياسى را تبيين مى‏كند.

کتاب مذکور توسط محمدرضا سرکارآرانی و عباس معدن دار آرانی به فارسی ترجمه شده و در  300 نسخه بوسیله نشر نی منتشر شده است.

کتاب فراسوی رشد اقتصادی مشتمل بر 17 فصل می باشد که به تعریف توسعه و مسائل مربوط به سطوح متفاوت توسعه، موضوع جمعیت ، آهنگ رشد اقتصادی، نابرابری درآمد، فقر و گرسنگی، آموزش و پرورش، سلامتی و طول عمر، دوران صنعتی و پساصنعتی، شهرنشینی و آلودگی هوا، سرمایه گذاری خصوصی و عمومی، جهانی شدن، خطرهای تغییر اکوسیستم و آب و هوای جهان، شاخص های ترکیبی توسعه، شاخص های توسعه پایدار، اهداف توسعه و راهبردها پرداخته و دارای دو بخش پیوست مشتمل بر طبقه بندی کشورها و اهداف توسعه هزاره می باشد.

اين كتاب می تواند برای پژوهشگران، انديشمندان، كارشناسان برنامه‏ ريزى، اقتصاددانان، و علاقه‏مندان به يادگيرى و تفكر در مفاهيم و شاخص‏هاى بنيادى توسعه مفید باشد تا به درک معتبرى از مفاهيم نظرى توسعه پايدار، نوسازى اجتماعى، و تشخيص جايگاه ايران در فرايند توسعه اقتصادى و اجتماعى نسبت به ساير كشورها دست يابند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت انسان شناسی و فرهنگ،تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت1396،کدخبر:2385،anthropologyandculture.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین