پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۹۸۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: حرکت جدیدی برای نوین‌سازی نظام مالیاتی کشور از تشخیص‌های جامع قابل اعتماد و رسیدگی‌های مبتنی بر اطلاعات مردم را آغاز کرده است.

شعار سال: امیدعلی پارسا در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران با بیان اینکه پرداخت مالیات در کلام مقام معظم رهبری تکلیف و فریضه است، گفت: تمام اسناد بالادستی توسعه کشور، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه‌های توسعه همه بر این تأکید دارند که کشور باید مبتنی بر درآمدهای مالیاتی اداره شود.

وی با بیان اینکه وابستگی به نفت ابزاری برای دشمنان شده تا به نظام فشار بیاورند که باید این وابستگی به حداقل برسد، گفت: تحریم‌های ظالمانه و مشکلات حل نمی‌شود مگر اینکه در کشور درآمدهای حقه مالیاتی و عدالت مالیاتی اتفاق بیفتد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه هزینه‌های اجتماعی که شامل حفظ نظم، امنیت داخلی و خارجی، روابط مردم، آموزش و پروش، بهداشت و هزاران پروژه از این دست در اقصی‌ نقاط کشور چگونه باید تأمین مالی شوند،‌ تأکید کرد: این دو راه بیشتر ندارد، یا مالیات عادلانه متناسب با ثروت و درآمد و مصرف که همان عدالت مالیاتی و یا چاپ پول است.

پارسا گفت: نتیجه چاپ پول چیزی جز تورم نیست و تورم هم نوعی مالیاتی است که فشار بیشتر آن به طبقات متوسط و ضعیف می‌رسد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: در کشورهای جهان تقریباً همه هزینه‌های عمومی دولت یا مالیات است یا قرض مختصری که دولت‌ها انجام می‌دهند، در ایران فقط ۳۷ درصد بودجه از مالیات تأمین می‌شود و زیر ۵۰ درصد هزینه‌های جاری مملکت از طریق مالیات تأمین می‌شود. در کشورهای پیشرفته دنیا چیزی حدود ۲۵ درصد درآمدهای مردم به شکل مالیات در اختیار دولت قرار می‌گیرد که در کشور ما این حدود ۸,۵ درصد است و با این عدد بسیار پایین بسیار از کارهای کشور نیمه‌تمام می‌ماند و کارهای شایسته انجام نمی‌شود.

پارسا خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور حرکت جدیدی را به سمت نوین‌سازی نظام مالیاتی کشور از تشخیص‌ها و رسیدگی‌های علی‌الرأس به تشخیص‌های مبتنی بر اطلاعات واقعی و قطعی مردم را آغاز کرده است.

وی افزود: اگر مانند همه کشورهای دنیا قرار است عادلانه‌ترین شکل مالیات را در کشور مستقر کنیم، راهش این است که نظام مالیاتی کشور، دسترسی کامل به همه گردش‌های مالی کشور و اطلاعات مربوط به املاک و دارایی‌های همه مردم داشته باشد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در همه کشورها این موضوع وجود دارد، گفت: در ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌ این موضوع به صراحت بیان شده است، بنابراین دستگاه‌های اجرایی این فعالیت را شروع کردند و نظام مالیاتی کشور در حال تجمیع اطلاعات در همه زمینه‌هاست و با این کارهای عالمانه و عادلانه باید به پیش‌نویس اظهار‌نامه‌های مالیاتی مؤدیان برسیم که واقعیت توان آنها را نشان می‌دهد.

پارسا خاطرنشان کرد: اگر مردم متناسب با توان واقعیشان در توسعه کشور مشارکت نداشته باشند،‌ مسائل زیادی پیش می‌آید. متأسفانه در کشور ما فرار مالیاتی و معوقات مالیاتی بسیار زیاد است. برای جمع کردن این مسائل برنامه عملیاتی مشخصی را در سازمان امور مالیاتی کشور شروع کرده‌ایم که مانند همه کشورهای دنیا، ریزداده‌های اطلاعاتی مربوط به تراکنش‌های مالی و ملک و املاک مردم در اختیار نظام مالیاتی باشد. در غیر اینصورت مشکلات به قوت خود باقی می‌ماند.

وی اضافه کرد: فرار مالیاتی، عنوانی ظاهر فریب و شیک برای واقعیتی در آن روی سکه است که نام اصلی آن دروغ‌پردازی، جعل اسناد، دست کردن در جیب مردم و خوردن حق آنان است.

معاون وزیر اقتصاد با تأکید براینکه اگر مردم متناسب با درآمدها، ثروت و مصرف خود مالیات پرداخت کنند، اداره کشور مقدور است،‌ گفت: چرا کشور ما زیر ۵۰ درصد از کل هزینه‌هایش از مالیات است؟

پارسا با تصریح اینکه فرارهای مالیاتی بزرگ در بخش دولتی و بسیاری از بخش‌های غیردولتی داریم،‌ خاطرنشان کرد: مطمئنم آنان که برای فرار مالیات افراد با بدهی بالا توصیه و سفارش و پیگیری می‌کنند،‌ اگر می‌دانستند در پشت صحنه این فرارها چه واقعیت‌هایی نهفته است، به هیچ وجه حمایت و همراهی نمی‌کردند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اخذ مالیات عادلانه یعنی هر نوع ثروت، درآمد و مصرف باید مشمول مالیات باشد. مگر اینکه قانون گذار جایی معافیت قائل شده باشد. حمایت محدود، مشروط، کاهنده و تضمین‌دار از کسانی که سالم کار می‌کنند وظیفه نخست حکومت است.

وی اضافه کرد: به همکاران در سازمان امور مالیاتی می‌گویم نهایت همراهی با کسانی سالم کار می‌کنند در راستای حمایت محدود،‌ مشروط، کاهنده و تضمین‌دار داشته باشد، اما افرادی که فرار مالیاتی و بدهی معوق دارند که بسیاری از اینها مبتنی بر کارهای غیرقانونی است را به شدت برخورد خواهیم کرد.

پارسا با اشاره به درآمدهای بادآورده گفت: در همه دنیا بر درآمدهای باد آورده مالیات می‌بندند، ما در سال ۹۷ سیاستی در کشور به نام فروش سکه انجام دادیم که در آن پنج میلیون و ۸۹۰ هزار سکه توسط ۱۰۲ هزار نفر خریداری شد. ۵۸ هزار نفر از این افراد زیر ۲۰ سکه خریداری کردند و مشمول مالیات نشدند.

وی افزود: ۴۹۰ نفر بودند که بیش از هزار سکه خریدند و ۳۸ نفرشان بالای پنج هزار سکه خریدند و فرد دیگری است که ۳۸ هزار سکه خریده است، سکه با قیمت یک و ۳۰۰ خریداری شده و امروز با قیمت چهار میلیون تومان می‌فروشند که حتماً باید مالیات این ثروت بادآورده پرداخت شود این قانون و تکلیف ماست.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: معلوم است این طیف ۳۸ نفری که هر کدام بالای پنج هزار سکه خریدند، مخالف مالیات هستند و در فضای مجازی سروصدا کردند. در حالی که پرداخت این مالیات حداقل عدالت است.

پارسا با اشاره به لایحه مالیات بر عایدی ثروت که شامل املاک، خودرو، سکه و ارز است، گفت: لایحه‌ای در وزارت اقتصاد و دارایی نهایی شده و در حال ارسال به دولت است که در آن باید برهمه اشکال درآمدهای بادآورده مالیات بست.

وی با طرح این سؤال که آیا در بحث املاک، منظور از مالیات کسانی است که خانه شخصی و برای زندگی دارند،‌ گفت: حتی مالیات بر تولید مسکن هم شامل این مالیات‌ها نمی‌شود. تولید کننده مسکن به هر تعداد و یا ملک شخصی معاف از مالیات است،‌ اما اگر کسی بعد از مرحله تولید به خرید و فروش سوداگرانه می‌پردازند و بازار مسکن، سکه، ارز و خودروی کشور را بالا و پایین می‌کند حداقل آن این است که مالیات پرداخت کند.

معاون وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی خاک پای مردم است و آنان را ولی نعمت خود می‌داند و بهترین رفتار را با این عزیزان دارد،‌ تأکید کرد: عدالت مالیاتی که مطالبه سالیان گذشته مقام معظم رهبری است را در مورد کسانی که به هر دلیل مالیات حقه را زیر پا گذاشتند اجرا می‌کنیم و معتقدیم سیاست‌های دولت و نظام را می‌شود در این حوزه تحقق داد و مقابل احدالناسی هم سر خم نمی‌کنیم و تسلیم فشارهای بیرونی و داخلی هیچ جریان داخلی و خارجی و مجازی هم نمی‌شویم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار21تیر 98، کد خبر: 403948، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
0
0
یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور نظام ضعیف مالیاتیش هست که باید تغییر کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین