پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
اگر بخواهیم منطق وزیر نفت در مورد منتقدان او را بپذیریم باید این تعبیر را نیز قبول داشته باشیم که رسانه های مدافع وی نیز از سوی زنگنه پاکدست حمایت مالی می‌شوند. نحوه سخنگوئی این روزهای آقای وزیر نفت به گونه ای شده که از هر جمله اش قافیه ای جدید به چشم می‌خورد.
شعارسال:اگر بخواهیم منطق وزیر نفت در مورد منتقدان او را بپذیریم باید این تعبیر را نیز قبول داشته باشیم که رسانه های مدافع وی نیز از سوی زنگنه پاکدست حمایت مالی می‌شوند. نحوه سخنگوئی این روزهای آقای وزیر نفت به گونه ای شده که از هر جمله اش قافیه ای جدید به چشم می‌خورد. او نمی‌خواهد بگوید وضع فروش نفتمان خوب است مبادا دشمنان فضا را تنگ تر کنند. از طرفی چون دلش نمی‌آید مردم ایران را ناراحت ببیند نمی‌خواهد بگوید مشکل دارد.

دراین بین اظهارات روز گذشته زنگنه در خصوص حمایت مالی بابک زنجانی از رسانه های منتقد قابل تامل است. برهمین اساس برخی کارشناسان معتقدند بابک زنجانی کسی بود که بر اساس انتخاب تعدادی از مسئولین ارشد دولت قبل برای دور زدن تحریم و کمک به فروش نفت بکار گرفته شده و توانسته بود بخوبی عصای دست آنان شود.

به اعتقاد این گروه بدیهی است که تمام این افراد از جمله شخص زنجانی در آن زمان خودشان را خادم می‌دانسته و از کنار خدمتی که در جهت دور زدن تحریم ها انجام می‌دادند فرصت را غنیمت شمرده سهمی را نیز برای خود منظور می‌کرده اند. بر همین اساس تمام تخلفات زنجانی پس از توافق برجام و زمانی مورد توجه قرار گرفت که نیازی به ادامه کمک وی نبود.

بطور قطع در روزهای خدمت بابک زنجانی و حامیان وی اگر کسی به آن شیوه فروش نفت ایراد یا انتقادی مطرح می‌کرد در حداقل شکل آن متهم به هم‌صدائی با دشمنان و جلوگیری از تلاش خادمان و مسئولان امر برای کمک به کسب درآمد در شرایط سخت و بحرانی وجود تحریم‌های بین المللی می‌شد.

حالا هم به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران شرایط به گونه ای شده که تحریم‌های بین المللی و شرایط بحرانی ایجاب می‌کند فروش نفت با بهره گیری از روش های ویژه دور زدن انجام شود تا با کسب درآمد حاصل از فروش نفت چرخ اقتصاد کشور نصفه و نیمه هم شده بچرخد.

نکته قابل تامل آنکه الان هم نحوه انجام کار و اقداماتی که به ویژه در حوزه نفت در حال انجام است در راستای دور زدن تحریم‌ها خارج از عرف در حال انجام است. زنگنه شیوه انجام آن را محرمانه می‌داند و معتقد است اطلاع از راهکارهای جاری فروش نفت می‌تواند به نفع آمریکایی‌ها تمام شده و موجب مسدود شدن آن راهکارها شود.

بنابراظهارات برخی از کارشناسان، نمونه بارز و مشخص اقدام‌های نادرست و ناکارآمدی است که توسط برخی از اعضای تیم فعلی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حال انجام است. به اذعان کارشناسان مدیرعامل این هلدینگ با تایید زنگنه وزیر نفت منصوب شده و اینکه وی بخواهد به بهانه خصوصی بودن خودش را از دخالت در انتصاب‌های آن مجموعه مصون بدارد بسیار ساده انگارانه خواهد بود.

بنابرگفته های کارشناسان حوزه پتروشیمی، طی یک سال گذشته در هلدینگ خلیج فارس برخی اقدام‌های نادرست صورت گرفته که تماما به بهانه تحریم و در راستای دور زدن آن اعلام شده است. مخصوصا اینکه در انواع مراسم نمایشی کلنگ زنی طرح های کاغذی هر بار تلاش شده اقدام‌های تیم مدیریتی فعلی با یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس مقایسه شود.

دراین بین قابل تامل است که زنگنه حق دارد از منتقدان بخواهد اجازه دهند کارش را بکند تا به تعبیر خودش در مقابل تحریم‌ها کم نیاورد. حتی حق دارد رسانه‌های منتقد را مواجب بگیر زنجانی بداند. این همان درخواستی است که تیم‌های قبلی حاکم در وزارت نفت هم نسبت به منتقدان خود ابراز می‌کردند و حاصل آن در یک مورد مشخص به بابک زنجانی ختم شد. فقط باب تذکر به زنگنه پاکدست یادآور می‌شویم همه آنچه در یک سال گذشته در پتروشیمی کاشته شده حاصلش به راهی ختم خواهد شد که بابک زنجانی رفت. این روزها کسی نیست که از حاصل سوء مدیریت حاکم بر پتروشیمی‌ها بی‌خبر باشد. کاهش بیش از یک میلیون و دویست هزار تن محصول پتروشیمی فقط یک سال پس از حضور تیم متروئی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و بیش از دومیلیون تن نسبت به برنامه تولید سالیانه آن شرکت و از آن مهم تر کاهش یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری درآمد صادراتی که رسانه‌ها بارها از آن نام برده اند، انتصاب جمعی مدیر ناکارآمد و کاملا بیگانه با صنعت پتروشیمی، پرداخت انواع حقوق‌های نجومی به مدیران بی سابقه منصوب شده طی یک سال گذشته تماما مواردی است که بارها و بارها در رسانه‌ها منتشر و به جای توجه وزیر نفت و دستور پیگیری،آنرا حاصل توطئه تیم بابک زنجانی دانسته اند.

شاید برای این باشد که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند هیچ کس نمی‌پذیرد که زنگنه از فساد حاکم بر صنعت پتروشیمی دراین روزها بی اطلاع مانده باشد. حالا اگر وزیر پاکدست نفت اصرار دارد حرف منتقدان را نشنیده و به قول خودش "از دوستان بخواهد اجازه دهندتا وی و این تیم ناکارآمد همچنان کارخودشان را دنبال کنند"، به ایشان یادآوری می‌کنیم "خیلی زود برای جبران اشتباهات دیر خواهد شد."

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نفتی ها ، تاریخ انتشار23 تیر 98، کدخبر: 16066، naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین