پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۸۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
روستای لیقوان که به نام روستای پنیر مشهور است یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان آذربایجان شرقی است که همه ساله مهمانان زیادی از سراسر کشور دارد .اگر قصد سفر به این روستای زیبا را دارید باید در نظر داشته باشید فاصله تبریز تا روستای با صفای لیقوان ۳۶ کیلومتر است و شما پس از طی این مسافت می توانید چشم اندازهای دل انگیز روستای باصفای لیقوان را رو در روی چشمان خود در دامنه های زیبای عروس آذربایجان یعنی کوه های سهند ملاحظه کنید.

شعار سال: سفربا طعم پنیر، شاید این عنوان خاص برای سفربه روستایی باشد که محصول پنیر آن برند جهانی دارد روستایی در همین نزدیکی، البته در همین نزدیکی برای ساکنان مناطق آذری نشین.

اما شما مسافران و گردشگرانی که از سایر نقاط کشور پهناور ایران اسلامی می خواهید کوله بار سفر ببندید و به تماشای زیبایی های روستای باصفا و دل انگیز لیقوان بروید باید دل به جاده بزنید و خود را به استان آذربایجان شرقی برسانید و راه تبریز را در پیش بگیرید.

اگر قصد سفر به این روستای زیبا را دارید باید در نظر داشته باشید فاصله تبریز تا روستای با صفای لیقوان ۳۶ کیلومتر است و شما پس از طی این مسافت می توانید چشم اندازهای دل انگیز روستای باصفای لیقوان را رو در روی چشمان خود در دامنه های زیبای عروس آذربایجان یعنی کوه های سهند ملاحظه کنید.

چه سعادتی دارند مردمان این روستا که هر صبح با زمزمه رود به آفتاب عالم تاب سلامی دوباره می کنند روستای لیقوان با مردمانی با صفا از جنس دوستی و صمیمیت و رودخانه ای که از جلوی خانه های مردم روستا روان و جاری است و زمزمه رود صدای آشنایی است که روستائیان هر روز با صدای خوش نغمه رود به آفتاب سلامی دوباره می کنند.

طبق نوشته محققان و مورخان تاریخی سابقه تاریخی روستای لیقوان به قبل از اسلام بر می گردد و برخی از کارشناسان معتقدند این روستا بزرگ ترین روستای آذربایجان شرقی است.

البته باید گفت، در مسیر روستای لیقوان دو روستای سرسبز در همسایگی این روستا قرار دارند که آنها نیز جذابیت و ظرفیت های زیادی برای جذب مسافر و توریست دارند.

روستای هربی و روستای بیرق دو روستایی هستند که در همسایگی روستای لیقوان قرار دارند و ما برای رسیدن به لیقوان از این دو روستا عبور می کنیم.

درختان سربه فلک کشیده و متراکم این روستاها نیز محل بسیار مناسبی برای استراحت هستند و انسان می تواند گرد و غبار خستگی مسیر را به چشمه سار طبیعت زیبای این دو روستا بسپارد.


در گذر از این دو روستا مردم محلی با چهره هایی خندان برایمان دست تکان داده و ما را به خانه هایشان دعوت می کنند برای صرف یک چای دبش قند پهلو.

یک رودخانه پرآب و روان نیز از وسط روستا روان و جاری است، رودخانه مهران که از کوه های جنوبی لیقوان سرچشمه می گیرد و البته آب بسیار خنک و گوارایی نیز دارد.

وجود این رودخانه باعث طراوت و سرسبزی روستا شده است و مزارع، مراتع و باغات روستا به برکت وجود این رودخانه پرآب سیراب می شوند.

به نظر می رسد باغات و مزارع روستا مشکلی از نظر کمبود آب نداشته باشند چرا که وجود رودخانه مهران یک موهبت الهی برای این روستاست و باعث سرسبزی و شادابی منطقه شده است .

در کنار رودخانه خنک و پرآب، این روستا چشمه آب گرم نیز دارد که از دل زمین می جوشد و البته طرفداران زیادی نیز دارد به گفته اهالی روستا همه ساله در تابستان بسیاری از افرادی که از دردهای مفصلی و روماتیسمی رنج می برند برای تسکین دردهای خود به این آب گرم پناه می آورند.

آب گرم لیقوان که از تغییرات زیرزمینی و بقایای آتشفشان خاموش کوه های سهند به وجود آمده است،در مجموع چند رودخانه را تشکیل می دهد و در کنار همین رودخانه آب‌های گوارایی از دل زمین می‌جوشد که به دلیل شرایط اقلیمی یکی از بهترین و غنی‌ترین آب‌های معدنی این سرزمین است.

البته باید گفت سرمایه گذاری های زیادی باید صورت گیرد تا آب گرم لیقوان به یکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی این روستا تبدیل شود.

در روستای باصفای لیقوان هر جا را که نگاه می کنی و چشم می گردانی رنگ ها و الوان های سبز مهمان دیدگانت می شود و وقتی در این روستای باصفا به گشت و گذار می پردازی عطر نان محلی و ریحان کوهی و پنیر خوشمزه آن سرمستت می کند و یک لحظه قصد می کنی تمام فناوری های دنیای مجازی صفر و یک را با همه تکنولوژی های پیچیده اش رها کنی و برای همیشه ساکن روستا شوی.

در گشت و گذار و گلگشت از این روستای باصفا به کارگاه های پنیر سازی می رسیم همان پنیر خوشمزه ای که نام این روستا را در دنیا ورد زبان ها کرده است.

خوشمزگی و طعم پنیر لیقوان تنها مختص ایران و ایرانی ها نیست بلکه پنیر لیقوان مشتریان خاصی از سراسر دنیا دارد.

آن چنان که مردم محلی در صحبت های خود اشاره کردند مردم روستا به شغل دامپروری و دامداری مشغول هستند و انواع محصولات لبنی را تولید و روانه بازار مصرف می کنند که مشهورترین این محصولات پنیر آن است.

به گفته کارشناسان خوش آب و هوا بودن دامنه کوه های سهند وجود چشمه های آب خنک و گوارا که از دل زمین می جوشد و طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه باعث می شود طعم محصولات لبنی این روستا و همچنین طعم عسل کوهپایه های سهند زبانزد خاص و عام باشد.

به همین علت است که کارگاه های تولید پنیر در این روستا به وفور به چشم می خورد و مردم محلی بعد از تهیه پنیر محلی آن را در قالب های یک اندازه و بسته بندی های خوب و تمیز و مرتب به بازار مصرف عرضه می کنند و بدین ترتیب میراث دار سنت نیاکان خود هستند.

افرادی که در کارگاه های پنیرسازی کار می کنند با ما هم صحبت می شوند آنها از این که پنیر لیقوان تا این حد توانسته است برای خود اسم و رسم داشته باشد خوشحال هستند، آنها می گویند پنیر لیقوان علاوه بر ایران مشتریانی از سایر کشورها نیز دارند و این موضوع موجب دلگرمی آنها است.

برخی از روستائیان محلی ما را به دیدن قبرستان قدیمی لیقوان و دیدن سنگ نوشته های حک شده بر روی سنگ قبرها راهنمایی می کنند.

سنگ نوشته های قدیمی فراوانی روی قبرها قرارگرفته است وجملات متعددی، به شکل ماهرانه روی سنگ ها حکّاکی شده است و باید گفت این قبرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت ملی رسیده است.

بعد از تماشای قبرستان قدیمی و تاریخی لیقوان با سنگ نوشته های قدیمی به دیدن خانه اربابی (حاج احتشام الدوله) می رویم که بنای این خانه به قرن هفتم هجری باز می گردد و ازمهم ترین جاذبه های تاریخی این روستا است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 2 فروردین98، کد خبر: 13960101000722، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین