پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
دکتر شاهین آخوندزاده گفت: این اشتباه بزرگ است که بگوئیم مقالات را در داخل کشور چاپ و به خارج ارسال نکنیم، چرا که درصورت تحقق این امر، به تعاملات علمی بین‌المللی لطمه وارد می‌شود و جامعه علمی جهانی نیز از تحقیقات پژوهشگران ایرانی، بی اطلاع می‌ماند.ایرانی را چاپ نمی‌کنند، درحالی‌که این موضوع یک دام برای محققان ایرانی است و این ادعا صحیح نیست.
شعار سال:قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تفکری در کشور در حال شکل‌گیری است که پژوهشگران ما مقالات خود را به مجلات خارجی ارسال نکنند زیرا آنها هم مقالات ایرانی را چاپ نمی‌کنند، درحالی‌که این موضوع یک دام برای محققان ایرانی است و این ادعا صحیح نیست.
 یک دام جدید برای محققان ایرانی
دکتر شاهین آخوندزاده روز چهارشنبه در مراسم ارائه گزارش و تبیین ارتقای سطح علمی مجله اورولوژی در سالن همایش بیمارستان لبافی‌نژاد افزود: این اشتباه بزرگ است که بگوئیم مقالات را در داخل کشور چاپ و به خارج ارسال نکنیم، چرا که درصورت تحقق این امر، به تعاملات علمی بین‌المللی لطمه وارد می‌شود و جامعه علمی جهانی نیز از تحقیقات پژوهشگران ایرانی، بی اطلاع می‌ماند.

وی تصریح کرد: معنی تقویت مجلات داخلی این نیست که آثار خودمان را به مجلات خارجی ارسال نکنیم و محققان ما باید با مجلات و پایگاه‌های معتبر بین‌المللی در ارتباط باشند.

آخوندزاده در ادمه به مقایسه تعداد مجلات علمی در وزارت بهداشت و وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در وزارت علوم، شاهد توسعه کمی در مجلات علمی هستیم؛ در شرایطی که وزارت بهداشت ۴۱۵ مجله علمی دارد اما این تعداد در وزارت علوم به ۱۳۴۰ مجله رسیده است.

وی بیان داشت: ما از ۴۱۵ مجله علمی، ۱۱۳ عنوان مجله در اسکوپوس نمایه شد اما در وزارت علوم از ۱۳۴۰ مجله، ۷۱ عنوان نمایه شده است، در ISI هم از ۴۱۵ مجله وزارت بهداشت ۸۲ مجله نمایه شده و در وزارت علوم ۳۵ مجله نمایه می‌شود.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: وضع وزارت بهداشت در ۴۰ سال اخیر نسبت به وزارت علوم در کیفیت مجلات علمی، بهتر بوده است.

تعداد مجلات پژوهشی علوم پزشکی به ۴۱۵ مورد رسیده است

وی به رشد چشمگیر مجلات علمی پژوهشی علوم پزشکی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تعداد این مجلات در سال ۱۳۸۳، ۹۰ مورد بوده که الان به ۴۱۶ مجله رسیده است.

آخوندزاده اظهار داشت: در سال گذشته ما مجوز ۱۲ مجله علمی که مشکلات علمی بزرگی داشتند را لغو کردیم.

وی اظهار داشت: حدود ۸۰۰ مجله، در انتظار دریافت رتبه علمی و پژوهشی از وزارت بهداشت هستند که فقط ۹۵ مجله با محور پرستاری و مامایی است، این مجلات اکنون چاپ می‌شوند اما در انتظار گرفتن رتبه علمی و پژوهشی هستند.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: هر وقت آنها در پایگاه‌های معتبر نمایه شدند، می‌توانند رتبه علمی پژوهشی دریافت کنند که با این رویه، ۲۷ مجله رتبه علمی و پژوهشی دریافت کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مجله اورولوژی اشاره کرد و گفت: هرچند مجله اورولوژی وضعیت بسیار خوبی دارد اما امیدواریم شاهد ارتقای آن باشیم، در این مجله از سال ۲۰۰۹ در بازه زمانی ۱۰ ساله تعداد مقالات به ۹۰۵ منتشر شده که استنادات آنها به سه هزار و ۲۴۵ مورد رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم گفت: در زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت ۴۱۵ مجله علمی منتشر می‌شود که حدود ۱۰ درصد آنها در این دانشگاه به چاپ می‌رسد، ما ۴۰ ژورنال داریم که ۳۰ مورد آن به زبان انگلیسی است.
دکتر افشین زرقی اظهار داشت: حدود ۱۰۵ مجله اورولوژی در دنیا وجود دارد که جایگاه مجله اورولوژی ما از برخی کشورهای پیشرفته بالاتر قرار گرفته و به آن می‌بالیم.
وی با تاکید بر ارتقای کیفیت مجلات علمی به جای توجه به رشد کمی آنها اظهار داشت: مجلات علمی در این دانشگاه سطح‌بندی شده است، هر کدام از آنها میزان سهمی که از پژوهش به خود اختصاص دهند، متفاوت است.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه این مراسم گفت: مجله اورولوژی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۲ به زبان فارسی منتشر می‌شد و از سال ۱۳۸۲ به زبان انگلیسی چاپ می‌شود.
دکتر عباس بصیری با اشاره به حضور این مجله در بانک‌های معتبر بین‌المللی، اظهار داشت: در بین کل مجلات اورولوژی دنیا، این مجله رتبه ۲۹ دنیا، رتبه چهارم و در منطقه خاورمیانه رتبه اول را به دست آوردیم.
وی ادامه داد: ضریب رشد مجله در سال گذشته، قابل قبول بوده است و بیشترین مقالات چاپ شده در مجله به ترتیب از کشورهای ترکیه، ایران و چین است.
بصیری بیان داشت: در میان مجلات علمی علوم پزشکی کشور از لحاظ درصد افزایش رشد رتبه دوم را به دست آوردیم، در بین مجلات علوم پزشکی بالینی این مجله از درصد ضریب افزایش تاثیر، رتبه اول را به از آن خود کرده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا ،تاریخ انتشار:21تیر1398،کدخبر:20740،phana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین