پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
رئیس پور دکترای اقتصاد گفت: بهانه کمبود قطعات توسط شرکت های خودروساز با فروش فوری محصولات آن ها در تناقض است و در واقع خودرو سازان قصد دارند با تزریق قطره چکانی محصولات مدیریت بازار را در دست گیرند. علی رئیس پور دکترای اقتصاد در ارتباط با افزایش قیمت خودرو و کاهش مجدد آن به خبرنگار راه آرمان گفت: بازار خودرو در کشور به یک بازار انحصاری از سوی تولید کننده داخلی و وارد کنندگان که شامل افراد و گروه های خاصی می باشد تبدیل شده است.

شعار سال: علی رئیس پور دکترای اقتصاد در ارتباط با افزایش قیمت خودرو و کاهش مجدد آن به خبرنگار راه آرمان گفت: بازار خودرو در کشور به یک بازار انحصاری از سوی تولید کننده داخلی و وارد کنندگان که شامل افراد و گروه های خاصی می باشد تبدیل شده است.

وی ابراز داشت: نزدیک به ۳ سال است که واردات خودرو در کشور با مشکل مواجه شده است و همین مسئله سبب ملتهب شدن بیش از حد بازار شده است.

این دکترای اقتصاد تصریح کرد: پیشنهاد ما برای مدیریت بازار خودرو این است که شرکت های خودروسازی داخلی ملزم به عرضه خودرو به مصرف کنندگان باشند بهانه هایی که شرکت های خودرو ساز می آورند شامل کمبود قطعات است که بعید است ۱۰۰ هزار خودرو به علت کمبود قطعه به بازار عرضه نشوند و این مسئله باید بررسی شود.

رئیس پور افزود: اگر این مسئله درست باشد پس فلسفه فروش فوری این شرکت ها چیست؟ اینگونه می توان نتیجه گرفت یا این شرکت ها به دنبال فروش محصول غیر واقعی برای جذب نقدینگی هستند و یا اینکه در تلاش اند تا خودروهای انبار شده خود را به صورت قطره چکانی وارد بازار کنند تا به نوعی مدیریت بازار را در دست گیرند و بهتر این است که شورای رقابت همچون گذشته قیمت گذار خودرو را انجام دهد.

جایگزینی تعرفه واردات با مالیات های غیر مستقیم گامی موثر در راستای ایجاد تعادل در بازار خودرو

وی بیان داشت: در ارتباط با خودروهای خارجی بایستی در ازای اخذ تعرفه واردات و حرکت به سمت مالیات های غیر مستقیم به طور کل تعرفه واردات را صفر کنیم و این اقدام به معنی وارد کردن خودروهای خارجی با قیمت ارزان نیست.

این دکترای اقتصاد تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد و به عنوان مثال یک خودرو خارجی با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان عرضه شود بنابراین تولید کنندگان داخلی هم که به عنوان مثال قیمت تمام شده خودرویی ۸۰ میلیون تومان باشد را ۲۰۰ میلیون تومان در بازار نمی فروشد.

رئیس پور ادامه داد: در ازای صفر کردن تعرفه واردات خودروهای داخلی می توان از خریداران عوارض سالانه خودرو دریافت کرد به عبارتی جایگزینی مالیات بر واردات با مالیات بر مصرف صورت می گیرد این مسئله سبب می شود خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شود.

ایجاد ابر تورم بعدی به دنبال افزایش قیمت بنزین

وی توضیح داد: انتظار می رود قیمت خودرو به صورت مقطعی کاهش یابد و افزایش عرضه خودرو انجام شود البته برای مصرف کنندگان واقعی فرصت مناسبی فراهم خواهد شد و باید توجه داشت که انتظار سقوط قیمت خودرو انتظاری واهی است.

این دکترای اقتصاد یادآور شد: لازم به ذکر است مشکل اصلی اقتصاد در کشور ما عدم توجه سیاست گذاران به قیمت های نسبی است به عنوان مثال ارزان بودن قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه سبب قاچاق آن شده است اما این امر بدین معنی نیست که قیمت بنزین افزایش یابد.

رئیس پور در خاتمه خاطرنشان کرد:با افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی ابر تورم بعدی در انتظار کشور است چرا که اگر یک درصد قیمت بنزین بالا رود یک درصد افزایش در نرخ تورم ایجاد میکند چرا که کالای معیار در اقتصاد ما بنزین است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سای خبری آرمان کرمان ، تاریخ انتشار 24تیر 98، کد خبر: 33938، www.armanekerman.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین