پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۰۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
اخیرا روابط بین مصر و ایران شاهد تحولاتی بوده که شایسته تأمل است؛ مصری اخیرا رفتارها و سگینال های خاصی ارسال کرده از جمله حضور معاون وزیر خارجه مصر در جشن هیئت ایرانی در قاهره، که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد.
شعار سال : أحمد القاعود در رای الیوم نوشت:‌ اخیرا روابط بین مصر و ایران شاهد تحولاتی بوده که شایسته تأمل است؛ مصری اخیرا رفتارها و سگینال های خاصی ارسال کرده از جمله حضور معاون وزیر خارجه مصر در جشن هیئت ایرانی در قاهره، که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد.
 علاوه بر این، اتفاقات دیگری روی داد که بیانگر پیام های نظام مصر برای همتای ایرانی اش است و مهمترین انها تغییری است که خبرگزاری رسمی مصر در مورد حکم دادگاه برای گروهک متهم به تجسس برای ایران، اعمال نمود و به جای آوردن نام ایران، کلمه«دولت خارجی» را ذکر کرد.
در ادامه، مدیر کانال سوئز، مهاب ممیش، تصریح کرد که مصر مانع عبور کشتی های ایرانی از این کانال نمی شود؛ به این اعتبار که تجارت نفت و سلاح، مشروع و قانونی است.
به طور کلی، این رابطه عجیب و نامفهوم باید به سرعت به نفع منطقه خاورمیانه اصلاح شود. به این دلیل که در هر صورت مصر نمی تواند نقش یک دولت منزوی را داشته باشد؛ چرا که از بزرگترین و قدرتمندترین دولتهای عربی است. گذشته از این، مصر نباید به نفع عربستان یا امارات عمل کند؛ به نحوی که حکومتهای کوچکی نظیر امارات یا عربستان، نقشی به مراتب فعالتر از حکومت با تمدنی چون مصر، در منطقه داشته باشند.
در این میان، عدم ورود مصر به ماجراجویی هایی که دولتهای خلیج فارس آغازگر آن بودند، نشانه خوبی است. اما تبعیت نقش مصر از دو قطب خلیج فارس و قرار گرفتن آن در جایگاه بحرین، برای چنین کشوری، توهین محسوب می شود.
دولت مصر یا دستگاههای قدرتمند در آن، باید روابط منطقه ای خود را گسترش دهند؛ در شرایطی که مصر با وجود دشمنی سیاسی و رسانه ای سخت با نظام ترکیه، روابط تجاری محکمی با این کشور دارد، چرا چنین روابطی را با دولتی نظیر ایران، که از حجم و ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار است، نداشته باشد؟!چرا نباید مصر با ایرانی که می تواند گردشگران زیادی به این کشور بفرستد و به اقتصاد ان کمک کند، ارتباط داشته باشد؟! یا در زمینه علمی که ایران در شاخه های دانش نظامی و پزشکی از تبحر خاصی بهره مند است و می تواند کمک زیادی به مصر کند؟!
باقی ماندن این شرایط اسف بار بین دو دولت در طول چهل سال، توجیه ناشدنی و نامفهوم است و باید یک تغییر اساسی به خود ببیند. در نهایت، مصر یک دولت بزرگ است که باید از مسیر قبلی اش بازگردد و با ایران که دولتی قدرتمند در منطقه است، همراه شود.

شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: 26 تیرماه 1398، کدخبر:www.entekhab.ir،489740
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
روابط ایران و مصر فقط بخاطر خضور شاه در مصر تیره و تار شده و مشکل دیگه ای ندارن این دوکشور
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین