پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۰۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
انتصاب میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بدون هیچ گونه سابقه‌ای در زمینه اقتصادی، توسط محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرد.
شعارسال: بعد از انتصاب شریعتمداری به عنوان وزیر کار، وی استفاده از ظرفیت جوانان را در دستور کار خود قرار داد و بارها در توییت های خود به استفاده از ظرفیت و پتانسل جوانان در کشور تأکید کرد.

در همین راستا «میعاد صالحی» مدیر 36 ساله در ابتدای سال 98 به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از سوی شریعتمداری منصوب شد.

انتصاب میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بدون هیچ گونه سابقه‌ای در زمینه اقتصادی، توسط محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرد.

بر اساس تبصره یک ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مدرک فرد منصوب شده باید با زمینه کاری وی تطابق داشته باشد که این اتفاق درباره میعاد صالحی نیفتاده بود از طرف دیگر وی سابقه کار در این حوزه را نیز نداشته است.

این حاشیه‌ها که حتی با تذکر جدی رئیس جمهور نیز همراه شد، نتوانست از تداوم حضور میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری جلوگیری کند.

در ادامه این حاشیه دیوان محاسبات کشور به این انتصاب ورود پیدا کرد و پس از بررسی های گسترده این انتصاب را غیر قانونی اعلام کرد.

رأی قطعی دیوان محاسبات و فرار شریعتمداری از اجرای قانون

دیوان محاسبات کشور تایید کرد که وزارت تعاون برای انتصاب رئیس صندوق بازنشستگی کشوری از این نهاد استعلام نکرده است. دیوان محاسبات همچنین اعلام کرد که مدرک تحصیلی میعاد صالحی با منصب او از نظر قانونی مغایرت دارد.

این موضوع در نامه معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات کشور خطاب به سرپرست معونت حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه عنوان شده است.

بر اساس این نامه، استعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سازمان اداری و استخدامی برای انتصاب میعاد صالحی به عنوان رئیس صندوق بازنشستگی کشوری در تاریخ 26 خرداد 98 صورت گرفته در حالی که صالحی سه ماه قبل از آن در 10 فروردین 98 به سمت خود منصوب شده بود. همچنین هیچ استعلامی نیز از دیوان محاسبات انجام نشده است.

از سوی دیگر بر اساس نامه مذکور، میعاد صالحی مدرک دکتری رشته هوا و فضا و سوابقی چون دبیر کارگروه نخبگان قرآنی بنیاد ملی نخبگان، عضو کمیسیون فرهنگی شورای توسعه قرآنی و دبیر کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته که با تبصره یک ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مغایرت دارد.

دیوان محاسبات همچنین اعلام کرده که مراتب در دست بررسی است و اقدام قانونی انجام خواهد شد.

غیر قانونی بودن این انتصاب تنها از سوی دیوان محاسبات تأیید نشد و در ادامه این ماجرا سازمان بازرسی کل کشور نیز رای بر غیر قانونی بودن این انتصاب داد اما همچنان پافشاری شریعتمداری بر این انتصاب خود ادامه داشت تا جایی که به رای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور نیز توجهی نکرد.

اولتیماتوم سازمان بازرسی به شریعتمداری و آغاز لابیگری اطرافیان وزیر کار

در یک سند محرمانه از سوی سازمان بازرسی کشور که برخی از رسانه های اپوزیسیون اولین بار آن را منتشر کردند و خطاب به «محمد شریعتمداری» وزیر کار نوشته شده، آمده است: بر اساس تبصره ۱ ذیل ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های «مدیریت»، «حسابداری»، «بیمه»، «مالی»، «اقتصاد»، «انفورماتیک» و یا گروه پزشکی باشد.

در ادامه‌ این نامه آمده است که مدرک تحصیلی «میعاد صالحی» با قوانین و مقررات جاری کشور در خصوص این پست مدیریتی «تطابق» ندارد و ضروری است «نسبت به انتصاب نامبرده بازنگری شود.»

سازمان بازرسی کل کشور گفته است که ادامه‌ی مدیریت «میعاد صالحی» بر صندوق بازنشستگی کشور، «غیرقانونی» و «مشمول پیگرد قانونی است.»

ماجرای جلسه شبانه شریعتمداری با نمایندگان مجلس

با شروع تلاش نمایندگان برای سوال از شریعتمداری، برخی اخبار غیر رسمی حاکی از جلسه شبانه وزیر با یکی از نمایندگان پیگیر سوال در صحن برگزار شده و شریعتمداری تمام تلاش خود را برای قانع کردن این نماینده به کار بسته است تا از طرح سوال جلوگیری شود.

در همین راستا احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح این جلسه در گفتگو با خبرنگار دانا گفت: جلسه ای در این خصوص برگزار شد اما این جلسه طبق روال همیشگی جلساتی بوده است که قبل از طرح سوال با وزرا برگزار می شود.

وی همچنین بیان کرد: مستندات وزیر کار درباره انتصاب مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی قانع کننده نبوده و انتصاب «میعاد صالحی» بر اساس گزارش دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور غیرقانونی است؛ بیگدلی به سوال خود از وزیر نیز تأکید کرد و گفت منتظر پاسخ سازمان اداری و استخدامی است.

بعد از گذشت بیش از 15 روز از این اولتیماتوم سازمان بازرسی کل کشور به شریعتمداری و نادیده گرفته شدن دستورات این سازمان توسط شریعتمداری این بار مجلس به این موضوع ورود پیدا کرد.

بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از سوال خود از شریعتمداری برای این انتصاب غیر قانونی خبر داده بود و اعلام کرد که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی روز دوشنبه 24 تیرماه هفته جاری برای پاسخ به سئوال نمایندگان مجلس پیرامون انتصاب غیرقانونی میعاد صالحی راهی مجلس خواهد شد.

چگونه سوال از شریعتمداری به حاشیه رفت؟

با فرا رسیدن موعد سوال از شریعتمداری، تلاش ها و لابی های گسترده ای در مجلس و به وِیژه با هیأت رئیسه صورت گرفت تا شریعتمداری از زیر سوال نمایندگان شانه خالی کند.

در شرایطی که همه اسناد و مدارک دال بر عدم تمکین شریعتمداری از قانون داشت، هیأت رئیسه شرط جدیدی را برای نماینده سوال کننده گذاشت؛ احمد بیگدلی با اعلام این موضوع که باید نتیجه استعلام سازمان اداری و استخدامی نیز بیاید به خبرنگار دانا گفت: تا آخرین لحظات منتظر نتیجه این استعلام خواهد ماند تا بتواند سوال خود را از شریعتمداری در صحن علنی مطرح کند.

در نهایت لابی های اطرافیان و معاونان شریعتمداری در مجلس پاسخ داد و نامه دو پهلو سازمان اداری استخدامی که گفته می شود با لابی گسترده این وزارتخانه تهیه شده بود شریعتمداری را از سوال فراری داد.

در همین راستا احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی در گفتگو با دانا گفت: ما به دنبال اجرای قانون هستیم و باید در خصوص این انتصاب قانون اجرا شود که بر اساس قانون آقای صالحی نباید مدیرعامل صندوق بازنشستگی باشد؛ هرچقدر هم که این سوال به تأخیر بیفتد در نهایت تا زمانی که قانون به شکل صحیح اجرا نشود پیگیری های ما ادامه خواهد داشت.

به نظر می رسد لابی های گسترده ای که از سوی نزدیکان شریعتمداری در مجلس صورت گرفت نتیجه داد و نمایندگان بر اساس وعده شریعتمداری مبنی بر برکناری مدیر بی تجربه به وی مهلتی داده اند.

هرچند این مهلت از سوی نمایندگان بوده است اما آقای وزیر نشان داد همچنان که در دوران تصدی اش بر وزارت صنعت، معدن و تجارت قبل از پاسخگویی درباره اشتباهات خود فرار را بر قرار ترجیح می داد این رویه خود را در وزارت کار نیز پیش رو گرفته است.

مشخص نیست که شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که این روزها بر شفافیت تاکید داشته و حتی خود را از تمامی اتهامات متعدد دامادش، هادی رضوی در زمینه اقتصادی، مبرا می داند، چرا تا این حد از انتصاب غیرقانونی میعاد صالحی حمایت می‌کند.

اما آنچه که مشخص است، شریعتمداری که در دوران وزارت صمت بارها توانسته بود با دستورات فراقانونی خود، قانون را دور بزند این بار نیز تلاش خود را در ادامه دادن مسیر قبلی به کار بسته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 26 تیر 1398 ، کدخبر: 1504354 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین