پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
دولت با تصویب طرح پیمان‌سپاری ارزی و متعهد کردن صادرکنندگان به واردات ارز از طریق سیستم‌های بانکی صادرات محصولات کشاورزی را با مشکلات اساسی روبرو کرده و عملا به رکود کشانده است.
شعار سال:دولت با تصویب طرح پیمان‌سپاری ارزی و متعهد کردن صادرکنندگان به واردات ارز از طریق سیستم‌های بانکی صادرات محصولات کشاورزی را با مشکلات اساسی روبرو کرده و عملا به رکود کشانده است.
 آذربایجان‌غربی یکی از استان‌هایی است که به سبب داشتن خاک حاصل خیز، آب و هوای معتدل سالانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و روانه بازار مصرف می‌کند و یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌شود که در محدوده زمانی مشخص این محصولات را روانه بازار مصرف می‌کند.

این استان  با داشتن ۲۲ هزار هکتار باغ میوه های هسته دار و با تولید سالانه بیش از ۶۸۰ هزار تن انواع میوه هسته دار از جمله آلو، آلبالو، زردآلو، هلو، شلیل و گیلاس رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده که با انجام صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز همسایگان شمالغربی کشور ارز‌آوری قابل توجهی برای کشور دارد.

اما با به میان آمدن طرح پیمان‌سپاری ارزی کشاورزی و ارز‌آوری با میوه‌های صادراتی، آذربایجان‌غربی با مشکلات متعددی مواجه شده و سدی محکم برای صادرکنندگان واقعی میوه در استان تلقی می‌شود.

بر اساس طرح تعهد پیمان‌سپاری ارزی، صادرکننده در ابتدا باید جهت خروج کالای خود از گمرک تعهد ارزی مبنی بر بازگشت درآمد ارزی خود از طریق سیستم‌های بانکی بدهد اما با توجه به زیرساخت‌های بانکی کشور و ضعف در این زمینه امکان استفاده از ظرفیت سیستم بانکی کم بوده و یا به کندی صورت خواهد گرفت که این مسئله صادر‌کننده را از صادرات لازم منع می‌کند.

* کاهش ۹۰ درصدی صادرات بخش کشاورزی

تاج‌الدینی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در خصوص شرایط بازار میوه‌های تابستانی ضمن اظهار تاسف از شرایط حاضر، اظهار می‌دارد: متاسفانه قیمت محصولات اولیه و مورد نیاز کشاورزان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این در حالی است که کشاورزان امسال نیازمند سود برای جبران ضرر سال گذشته هستند.

وی، می‌گوید: با توجه به اینکه میوه‌های تابستانی امسال از گزند سرمای دیررس بهاره در امان مانده‌اند؛ میزان قابل توجهی میوه در باغات وجود دارد که نیازمند بازار‌های فروش برای خود هستند.

تاج‌الدینی، عنوان می‌کند: تعهد پیمان‌سپاری ارزی امروز مهم‌ترین سد راه صادر‌کنندگان برای صادرات است و علاوه بر این و موارد بانکی، ارز‌آوری، کاهش لیست صادرات و مسائل مالیاتی صادرکنندگان را با مشکل روبرو کرده است.

وی، تاکید می‌کند: بازار داخلی به تنهایی پاسخگوی میوه‌های موجود در دست کشاورزان نبوده و عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت. باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع صادراتی و افزایش صادرات میوه های تابستانی اقدام کرد امروز بازار میوه شرایط مساعدی ندارد و کشاورزان در برخی موارد ضرر متحمل شده و در برخی از موارد دیگر پایاپای هستند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه ، با بیان اینکه تصور گران بودن میوه در بازار صحیح نیست، می‌افزاید: هزینه‌هایی همچون تهیه سبد، سموم کشاورزی، آبیاری و حقوق کارگری بسیار بالابوده و کشاورز درآمد خود را در این مسایل خرج کرده و هزینه‌ای برای او نمی‌ماند.

وی، تصریح می‌کند: مسئولان باید به مسئله استثنا‌سازی استان‌ها از تعهد‌نامه ارزی اندیشیده و اقدام کنند و هر استان را به نسبت تولیدات خود از تعهد‌نامه مستثنی سازند در غیر اینصورت باید شاهد نابودی کشاورزی استان باشیم.

تاج الدینی، ابراز می‌دارد: با وجود اینکه میوه قابل توجهی تاکنون در آذربایجان‌غربی تولید شده ولی تنها گیلاس آن هم به مقدار اندکی صادر شده و بقیه میوه‌ها به قیمت نه‌چندان قابل توجه در استان و شهرستان‌های دیگر به فروش رسیده که با توجه به این می‌توان گفت صادرات میوه‌های تابستانی نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است.

باتوجه به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اولین گام در مستثنی سازی استان از این بخشنامه هستند، سراغ این نمایندگان رفتیم تا جویای اقدامات انجام شده در راستای حمایت از بخش کشاورزی و صادرکنندگان به ویژه در استان مرزی آذربایجان‌غربی باشیم.

* صادرات؛ تنها راه حل دولت جهت جبران کمبود دلار

سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس،با بیان اینکه طی هفته گذشته این مسئله در شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی مطرح شده و قرار بر پیگیری با نامه‌نگاری های لازم شده، اظهار می‌دارد: دولت با کمبود دلار مواجه بوده و صادرات تنها راه وارد کردن دلار و یورو به کشور و تبدیل آن به ریال است.

وی، می‌افزاید: تعهد پیمان‌سپاری ارزی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در بخش کشاورزی شده چرا‌که صادرکنندگان به صورت مستقیم در این بخش فعالیت نداشته و اهم فعالیت‌های صادراتی در این بخش توسط دلالان صورت می‌پذیرد، از این مسیر ارز قابل توجهی وارد کشور نشده و سالیان سال است که در این بخش معاملات به صورت ریالی انجام می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: در همین راستا دولت باید استان‌هایی که عمده فعالیت آنان کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی است را از این بخشنامه مستثنی ساخته و نگاهی همچون پتروشیمی و فولاد به این بخش نداشته باشد.

وی، در پایان از همکاری اتاق بازرگانی، استانداری و نمایندگان جهت پیگیری و حل این موضوع خبر داده و تلاش برای رفع مشکل صادرات در استان را گوشزد می‌کند.

* لزوم مستثنی‌سازی استان‌های مرزی از تعهد پیمان‌سپاری ارزی

نادر قاضی‌پور دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص عنوان می‌کند: بیش از ۳۰ سال است که کشاورزان و صادر‌کنندگان بخش کشاورزی تمامی معاملات خود را از طریق ریال انجام داده و انجام صادرات با ارز و دلار برای آنان ممکن نیست.

وی، افزود: دولت باید استان‌های مرزی که مردم آن‌ها مستقیما به شغل کشاورزی و نیز صادرات این محصولات به کشور‌های همسایه مشغول هستند را از این بخشنامه استثنا کند تا لطمه‌ای سنگین به کشاورزان وارد نشود.

گفتنی است؛ براساس پیمان‌سپاری ارزی، صادرکنندگان باید به دولت تعهد دهند تا ارز حاصل از صادارت ارز را به سامانه نیما ارائه کنند.

این مسئله در شرایط فعلی اقتصادی به گونه‌ای عامل بلوکه شدن سرمایه در گردش بخش تولید در کشور می‌شود که می‌توان گفت در صورت عدم جبران و اصلاح این مسئله ضربه‌های قابل توجهی به بخش کشاورزی وارد خواهد شد.

در حالی‌که کشاورزان امروز نیازمند حمایت دولت هستند تا بتوانند به ادامه فعالیت بپردازند و در اصل می‌توان گفت دولت باید موانع موجود در مسیر صادرات و عرضه مناسب تولیدات کشاورزی را رفع کرده و کمک حال تولید کنندگان باشد اما برخی از بخشنامه‌ها و مصوبات دولتی نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگ‌تر نیز می‌شوند.

کشاورزان و دست‌اندرکاران عرضه و صادرات بخش کشاورزی امید دارند که دولت بر مسئله صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش بها داده و تنها بر مسئله واردات تمرکز نکند چراکه تولیدکنندگان داخلی و صادرکنندگان نمونه نیازمند حمایت واقعی دولت هستند.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،تاریخ انتشار:26تیر1398،کدخبر:1504436،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین