پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۲۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
در طول دو ماه گذشته چندین نفتکش تجاری در نزدیکی تنگه هرمز مورد حملات خرابکارانه قرار گرفته اند. دولت ترامپ هنوز نسبت به اقدامات ایران از جمله سرنگونی پهپاد جاسوسی خود در نزدیکی تنگه هرمز واکنش نشان نداده است.
شعار سال :بسیاری از کشورهای عربی خلیج فارس از جمله امارات نیز رویکرد محتاطانه ای را اتخاذ کرده اند. رهبران امارات می دانند که مکان های تجاری و ساختمان های دوبی و ابوظبی در بین اولین اهداف ایران قرار خواهند داشت.
بزرگترین نقطه ضعف آمریکا در مقابل ایران، عراق خواهد بود
انتشار مقالات و تحلیل های رسانه های غربی و عربی صرفا به منظور اطلاع رسانی است و به منزله ی تایید آن از سوی  سایت شعار سال نیست.

دیوید ایگناتوس در واشنگتن پست نوشت: ظاهرا نیروهای ایرانی روز یکشنبه یک نفت کش کوچک را در فاصله 240 مایلی از سواحل امارات توقیف کردند. این نفت کش در قلمروی آبی امارات در حال حرکت بود. آمریکا و امارات هنوز واکنش قابل توجهی نسبت به این اقدام تهران نشان نداده اند. واشنگتن در حال سازمان دهی یک ائتلاف دریایی بین المللی برای محافظت از نفت کش ها در آب های خلیج فارس است.

در طول دو ماه گذشته چندین نفتکش تجاری در نزدیکی تنگه هرمز مورد حملات خرابکارانه قرار گرفته اند. دولت ترامپ هنوز نسبت به اقدامات ایران از جمله سرنگونی پهپاد جاسوسی خود در نزدیکی تنگه هرمز واکنش نشان نداده است.

ژنرال فرانک مک کنزی، رئیس ستاد فرماندهی آمریکا روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «شرایط کنونی در خلیج فارس یک مشکل بین المللی است و فقط به آمریکا مربوط نمی شود». آقای مک کنزی گفت که اسکورت نفت کش های تجاری باید توسط کشورهایی انجام شود که به نفت خلیج فارس وابسته هستند و آمریکا وظیفه فرماندهی عملیات را بر عهده خواهد گرفت. ارتش آمریکا با فراهم کردن تجسس هوایی و ابزارهای دیگر می تواند سطح آگاهی حوزه دریایی در منطقه را تقویت کند.

کنفرانس خبری آقای مک کنزی درست بعد از انتشار خبر ناپدید شدن نفت کش کوچک امارات در نزدیکی آب های جزیره قشم برگزار شد. با توجه به صحبت های آقای مک کنیز می توان نتیجه گیری کرد که استراتژی فعلی آمریکا پرهیز از درگیری مستقیم با ایران است. واشنگتن در ماه های اخیر نیروهای بیشتری را به خلیج فارس اعزام کرده است.

آقای مک کنزی در این ارتباط گفت: «هدف ما از افزایش نیروها و ادوات جنگی در خلیج فارس تقویت نیروی بازدارندگی خود در مقابل اقدامات احتمالی ایران است. در شرایط کنونی به نظر میرسد که آن ها در حال آزمایش میزان صبر و تحمل ما هستند». در نتیجه، ظاهرا هدف آمریکا این است که فعلا به اقدامات تهران واکنش نشان ندهد.

مقامات آمریکایی می دانند که زمان به نفع ایران در جریان نیست و این کشور تحت تحریم ها به تدریج در حال ضعیف تر شدن است. تهران قصد دارد که از این بن بست خارج شود. اما در حال حاضر کانال دیپلماتیکی بین دو کشور وجود ندارد. ایران قصد دارد پیام خود را با تشدید تنش ها به واشنگتن ارسال کند.

علاوه بر این، بسیاری از کشورهای عربی خلیج فارس از جمله امارات نیز رویکرد محتاطانه ای را اتخاذ کرده اند. رهبران امارات می دانند که مکان های تجاری و ساختمان های دوبی و ابوظبی در بین اولین اهداف ایران قرار خواهند داشت.

واکنش حساب شده امارات بعد از توقیف نفت کش خود قابل توجه بود. رهبران امارات به دنبال کاهش تنش ها و یک راه حل سیاسی هستند. خروج تدریجی نیروهای این کشور از یمن نیز نشان می دهد که آن ها به دنبال ایجاد ثبات در منطقه هستند. گفتنی است، جنگ امارات و عربستان علیه نیروهای حوثی تحت حمایت ایران هیچ مزیت استراتژیکی برای این کشور به دنبال نداشت و فقط یک بحران انسانی برای مردم یمن ایجاد کرده است.

خروج امارات از یمن برای ایران و حوثی ها نیز یک پیروزی بزرگ محسوب می شود. علاوه بر این، تصمیم اخیر رهبران امارات نشان دهنده تضعیف ائتلاف عربستان است. همچنین، جنگ یمن برای آقای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در حال تبدیل شدن به یک باتلاق پر ریسک است.

هم زمان که واشنگتن گزینه های خود را برای مقابله با ایران بررسی می کند، بدون شک بزرگترین نقطه ضعف آمریکا، عراق خواهد بود. پنج هزار سرباز آمریکایی می توانند توسط نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ایران مورد هدف قرار بگیرند. در صورتی که این بحران شدت پیدا کند، دولت عراق نیز نمی تواند کاری انجام دهد.

مهم ترین چالش در خلیج فارس تامین امنیت دریایی و جلوگیری از حملات ایران به کشتی های تجاری است. به همین خاطر آقای مک کنزی کشور عمان را به عنوان اولین نقطه توقف خود در سفر اخیر به خلیج فارس انتخاب کرده است. عمان میزبان یک مرکز امنیت دریایی است که به عنوان یک مرکز کنترل ترافیک هوایی برای عبور و مرور کشتی ها در تنگه هرمز محسوب می شود.

کشور عمان نقش مهمی در ائتلاف چند ملیتی آمریکا برای محافظت از کشتی ها در مقابل حملات ایران خواهد داشت. در پایان باید گفت که استراتژی آمریکا همکاری با متحدان خود برای کاهش تنش در منطقه خواهد بود.

 شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ،تاریخ انتشار:27تیر1398،کدخبر:www.entekhab.ir،490120

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
آمریکا هیچ نقطه ضعفی نداره ما باید بپذیریم که آمریکا قدرتمنده و باید باهاش مذاکره کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین