پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۲۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
فاضلاب شهری از چندین نقطه وارد رودخانه کارون می‌شود. وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب شهری خوزستان در کاهش آلودگی این رودخانه اقدامی نکرده و همین مسئله باعث شده سازمان محیط زیست از وزارت نیرو شکایت کند.
شعار سال :فاضلاب شهری از چندین نقطه وارد رودخانه کارون می‌شود. وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب شهری خوزستان در کاهش آلودگی این رودخانه اقدامی نکرده و همین مسئله باعث شده سازمان محیط زیست از وزارت نیرو شکایت کند.
ترکیب فاضلاب در آب شرب خوزستان!
 دعوای وزارت نیرو و سازمان محیط زیست بالا گرفته است. موضوع این بار بر سر آلودگی رودخانه کارون است. سازمان محیط زیست معتقد است وزارت نیرو تعهدات خود را برای کاهش آلودگی رودخانه کارون اجرا نکرده بنابراین شرکت آب و فاضلاب اهواز را به مراجع قضایی معرفی کرده است.

به گفته مسئولین استان خوزستان شرکت آبفای اهواز متعهد شده بود تا سال ۱۳۹۶ پنج نقطه بحرانی را که حدود ۴۰ درصد از فاضلاب اهواز از طریق آنها وارد رودخانه می‌شود را پاکسازی کند؛ این در حالی است که آنها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند و ۹۵ درصد فاضلاب به صورت خام از ۲۳ نقطه به رودخانه کارون در اهواز تخلیه می‌شود.

پیمان کاظمی نژاد مشاور استاندار خوزستان در امور آب و فاضلاب می‌گوید «به دلیل پروژه‌های متعدد شرکت آب و فاضلاب استان، اعتبار ابلاغ شده کفاف طرح‌ها را نمی‌دهد.» سخنان مسئولان آب و فاضلاب خوزستان در حالی مطرح می‌شود که این استان بالاترین بودجه را در میان استان‌های کشور دریافت کرده است. نگاهی به جدول بودجه سال ۹۸ نشان می‌دهد مجموعه بودجه استان خوزستان ۲۶ هزار و ۸۶۳ میلیون تومان بوده است. سهم بودجه خوزستان در مقایسه با استان‌هایی همچون سمنان، قم، یزد، اردبیل و مرکزی نشان می‌دهد این استان بیش از ۵ برابر دیگر استان‌ها در بودجه سهم داشته بنابراین استدلال آب و فاضلاب خوزستان در کم اعتبارات استانی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

 شرکت آب و فاضلاب اهواز سال‌هاست نبود اعتبار را به عنوان دلیل اجرایی نشدن طرح کاهش تخلیه آلودگی به رودخانه ارائه می‌کند، این در حالیست که به گفته سازمان محیط زیست «در چهار سال گذشته هیچ اقدام عملی در زمینه کاهش تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون انجام نداده است.» به همین دلیل کارشناسان محیط زیستی معتقدند بودجه‌ای که به استان تخصیص داده می‌شود، صرف اولویت‌های منطقه نمی‌شود زیرا در حال حاضر نیاز مردم به آب آشامیدنی یکی از مهمترین دغدغه‌ها به شمار می‌رود.

پروانه تیشه زن استاد دانشکده مهندسی علوم آب شهید چمران اهواز می‌گوید: کیفیت آب در خوزستان دچار مشکل شده است و تصفیه خانه ۵۰ ساله اهواز هر چند به لحاظ ظاهری استاندارد است، اما شبکه آب به قدری فرسوده است که ضرورت دارد سیستم شبکه‌ای اصلاح شود.

او می‌گوید: اولویت با تأمین آب شرب است و اگر آب شرب با خطر مواجه شود، قطعا تأمین آب کشاورزی و صنعت قطع خواهد شد. متأسفانه امسال خشکسالی در خوزستان از همه سال‌های گذشته، وضعیت بدتری داشت. این موضوع باید جدی گرفته شود.

تیشه زن ادامه می‌دهد: اینکه کدام قسمت از استان وضعیت وخیم‌تری دارد باید اولویت بندی شود تا با برآورد‌های اقتصادی بتوان این طرح را اجرایی کرد.

این کارشناس علوم آب می‌گوید: شور شدن آب خوزستان طی سال‌های گذشته شدت گرفته و ‌EC آب بالا رفته است؛ البته موضوع خشکسالی نیز در این پروسه بی تاثیر نبوده است. در حال حاضر رودخانه‌های بهمنشیر، اروند و کارون و سایر رودخانه‌های جنوب کشور درگیر مسائل زیست محیطی شده‌اند اما عجیب اینکه مسئولان به این موضوع مهم به عنوان اولویت آخر نگاه می‌کنند و متاسفانه انواع فاضلاب شهری فاضلاب کشاورزی و صنعتی را داخل رودخانه کارون می‌ریزد و هر روز آلوده‌تر می‌شود.

تیشه زن می‌گوید: تصفیه خان غرب اهواز (چنیبیه) فاضلاب توانایی تصفیه کل فاضلاب ندارد به همین منظور تصفیه‌خانه شرق را هم راه اندازی کردند، اما هنوز این تصفیه خانه به صورت کامل تکمیل نشده است که امیدواریم با راه اندازی کامل این تصفیه خانه کیفیت آب اهواز بهتر شود.

 شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:27تیر1398،کدخبر:181927،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
مردم خوزستان خیلی خداییش آب تمیز و پاک دارن خیلی اصلا آب دارن که حالا فاضلابم قاطی ابشون شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین