پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
سرپرست هیات غار قلعه کردآوج قزوین گفت: با کاوش مشترک صورت گرفته توسط باستان شناسان ایران و فرانسه، حضور انسان دراین غار با قدمت فراتر از ۴۵ هزار سال کشف شد که سن دقیق آن را حتی نمی‌توان با روش‌های علمی تخمین زد.

شعارسال: سرپرست هیات غار قلعه کردآوج قزوین گفت: با کاوش مشترک صورت گرفته توسط باستان شناسان ایران و فرانسه، حضور انسان دراین غار با قدمت فراتر از ۴۵ هزار سال کشف شد که سن دقیق آن را حتی نمی‌توان با روش‌های علمی تخمین زد.

حامد وحدتی‌نسب، سرپرست هیات غار قلعه کردآوج قزوین روز چهارشنبه با اعلام این خبر، گفت: غار قلعه کرد از زمره مهمترین محوطه‌های پارینه سنگی در استان قزوین است که قبلا توسط باستان شناسان استان مورد شناسایی و مطالعه مقدماتی قرارگرفته بود.

وی گفت: نتایج مقدماتی سن سنجی نهشته‌های محوطه حاکی از این است که زمان حضور انسان در این غار بی شک فراتر از ۴۵ هزار سال بوده و خارج از حیطه سن یابی توسط تکنیک AMS است از همین روی دیگر روش های سن سنجی در محوطه بکار گرفته شده که نتایج آن‌ها نیز ظرف چند ماه آینده به دست خواهد آمد.

این باستان شناس افزود: نخستین فصل کاوش این محوطه در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ توسط هیات مشترک ایران و فرانسه در حالی پایان پذیرفت که بیشتر زمان کاوش صرف خواناسازی گودالهای ایجاد شده توسط حفاران غیرمجاز شد.

وی اظهار کرد: در فصل دوم این فرصت مهیا شد تا با تمرکز بر لایه‌های باستانی مصون از گزند سودجویان، به درک درستی از فعالیت‌های انسانی در این محوطه دست یافت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی با بیان این‌که نهشته‌های این غار دارای یکی از غنی‌ترین بقایای جانوری و دست‌افزارهای سنگی منتسب به پارینه سنگی میانی است، تصریح کرد: تاکنون دو نوع اسب پیش از تاریخی منقرض شده، گوزن، نوعی خرس و کرگدن در بقایای جانوری به دست آمده از محوطه شناسایی شده است.

رئیس هیات باستان شناسی افزود: دو فصل کاوش در غار قلعه کرد به روشنی حاکی از این امر است که این محوطه حداقل نیازمند ۷ تا ۱۰ سال کاوش مستمر است.

وحدتی‌نسب در پایان تصریح کرد: کاوش‌های یادشده در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و بودجه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین فراهم شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 26 تیر 1398 ، کدخبر:21348 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین