پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی کوتاه در واکنش به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت : غنی‌سازی اورانیوم را حق همه کشورهای عضو معاهده NPT خواند که قابل سلب و اعطا نیست.
شعار سال:دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان غنی‌سازی اورانیوم را حق همه کشورهای عضو معاهده NPT خواند که قابل سلب و اعطا نیست.

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز جمعه در یادداشتی کوتاه در واکنش به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت:

۱-️غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز، حق همه کشورهایی است که عضو معاهدهNPT هستند و قابل سلب یا اعطا نیست.
۲-️ آمریکایی‌ها چنین تفسیری از NPT نداشتند و ایران در سال ۱۳۹۱ وادارشان کرد که به چنین حقی اعتراف کنند و بعد پای میز مذاکره بنشینند.
۳-️پذیرش حق قانونی ایران برای غنی سازی اورانیوم از سوی آمریکا، شرط وروداین کشور به مذاکرات هسته‌ای بود و نه نتیجه آن.
۴-️ کشورهای ۱+۵ در موافقتنامه برجام بر حق قانونی ایران برای داشتن غنی سازی اورانیوم از سوی ۱+۵ صحه گذاردند و بر آن تاکید کردند.
۵-قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، حق غنی سازی ایران را تبدیل به سندی بین المللی و الزام اور برای کشورهای جهان کرد.
۶-️ اظهارات مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا که طی ان حقوق ایران برای غنی سازی اورانیوم را نفی کرده است، نمادی از بدعهدی، یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن مجموعه هنجارهای بین المللی بوده و فاقد هرگونه ارزش و اعتبارحقوقی است‌.
۷-️اظهاراتی از این دست نشان‌ می‌دهد که اقدام ایران برای کاهش پلکانی تعهدات برجامی تنها مسیر مواجهه با کشوری است که پذیرش هرگونه تعهد را برنمی‌تابد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ،تاریخ انتشار:29تیر1398،کدخبر:490545،www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین