پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۱۴۹
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
مدیر کل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درگذشت.
شعارسال: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی اطلاعیه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرد که یوکیا آمانو درگذشته است.

دبیر کل فقید آژانس بارها مدعی شده بود که فعالیت آژانس بین از آنکه سیاسی باشد، فنی است.

آژانس همچنین آخرین اظهارات آمانو را که هفته گذشته ابراز امیدواری کرده بود در سال جاری از سمتش کناره‌گیری کند را منتشر کرد. دبیر کل فقید این نهاد بین‌المللی همچنین گفته بود: «در طول دهه گذشته، با حمایت کشورهای عضو و تعهد کارکنان آژانس، این نهاد به نتایج قاطعی برای دستیابی به هدف «اتم برای صلح و توسعه» دست‌یافته بود.من نسبت به دستاوردهایمان بسیار مفتخرم و از همه کشورهای عضو و کارکنان آژانس سپاسگزارم.»

آمانوی ۷۲ ساله از سپتامبر ۲۰۰۵ تا سپتامبر ۲۰۰۶ در سمت رئیس شورای حکام مشغول به فعالیت بود و در سال ۲۰۰۹ در رقابت با عبدالصمد مینتی پس از ۶ دور رأی‌گیری، به جانشینی محمد البرادعی، دبیر کل پیشین این سازمان منصوب شد. گفتنی است که بسیاری با انتخاب یوکیا آمانو به واسطه مواضع تندش در برابر کشورهای در حال دستیابی به انرژی هسته‌ای موافق نبودند و نسبت به آن، ابراز نارضایتی کردند.

آمانو دو بار به علت مشکلات جسمی در نشست‌های رسمی آژانس شرکت نکرد و در اجلاس هفته گذشته شورای حکام با دستور کار بررسی پرونده هسته‌ای ایران نیز حضور نداشت.

همچنین در اسناد افشا شده ویکی لیکس مشخص شد که او در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان به مقامات آمریکایی کاملاً اطمینان داده بود که در زمین آن‌ها خواهد بود و وعده کرده بود تا فشارها بر ایران را افزایش دهد.

هفته گذشته دفتر رسانه‌ای آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به گمانه‌زنی‌ها در خصوص کناره‌گیری آمانو پاسخ داد و اعلام کرد که نمی‌تواند شایعات مرتبط با کناره‌گیری «یوکیا آمانو»، دبیر این کل این سازمان به دلایل پزشکی را تائید کند.

دفتر رسانه‌ای آژانس در پاسخ گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص استعفای آمانو به دلایل پزشکی، افزوده بود که وی تا اواخر سه‌شنبه هفته گذشته «با اعضای شورای حکام در خصوص برنامه آینده‌اش در تماس بوده است.»

آژانس همچنین اظهار کرد که دبیر کل «در زمان مقتضی به‌صورت رسمی با شورای حکام ارتباط برقرار خواهد کرد.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 31 تیر 1398 ، کدخبر: 406134 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین