پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
جواد سخدری در کمیته برنامه‎ریزی شهرستان کاشمر عنوان کرد: براساس سند توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی که با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی تهیه می‎شود قرار است برنامه توانمندسازی برای حدود 1600 روستا در استان خراسان‌رضوی طی 4 سال آینده و برنامه ششم، نوشته و اجرا شود.
شعار سال:عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد با اشاره به اینکه در دهه‎های اخیر جمعیت جامعه روستایی از 70 درصد به 26 درصد در استان خراسان‌رضوی کاهش یافته است، گفت: اگر به همین منوال پیش برویم زندگی روستایی به طور کامل مضمحل می‌شود.

 جواد سخدری در کمیته برنامه‎ریزی شهرستان کاشمر عنوان کرد: براساس سند توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی که با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی تهیه می‎شود قرار است برنامه توانمندسازی برای حدود 1600 روستا در استان خراسان‌رضوی طی 4 سال آینده و برنامه ششم، نوشته و اجرا شود.

وی عنوان کرد: در فاز یک این پروژه 462 روستا در 31 دهستان و شهرستان استان مدنظر ماست تا این برنامه در این روستاها اجرا شود.

مجری طرح سند توسعه اقتصاد روستایی خراسان‌رضوی با بیان اینکه در فاز یک سند توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی 70 پروژه سطح شبکه کسب و کار مخصوص شهرستان‌هاست، گفت: باید در این طرح یک‌هزار و 848 پروژه با  36 هزار و 820 فرصت شغلی به میزان سرمایه‎گذاری 1276 میلیارد تومان ایجاد شود.

وی تاکید کرد: هرچند اگر بخواهیم نرخ بیکاری استان خراسان‌رضوی را از 10.2 درصد در روستا به 5.4 درصد کاهش دهیم باید 18 هزار و 326 شغل تعریف شود اما در فاز یک 23 هزار فرصت شغلی طراحی شد.

سخدری ادامه داد: جهت‌گیری نامناسب الگوی توسعه اقتصادی روستایی، افت سفره‌های زیرزمینی، انجام طرح‌های موضعی و اغلب موازی در سازمان‌های متولی و موثر، خلاهای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و معضلات نهادی از جمله مشکلات توسعه اقتصاد روستایی است.


عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد عنوان کرد: به دلیل ایجاد کسب و کار و شغل و درآمد کم و مسن شدن جامعه روستایی و... زندگی روستایی دچار زوال شده است.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه رسوب نقدینگی در بانک‎ها بسیار بالا بوده و از سویی به سمت تولید نمی‌رود اگر نظام تامین مالی طراحی شود از طریق قوانین و مقررات می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

در این جلسه ساقی، فرماندار کاشمر گفت:  بسیاری از ظرفیت‎های شهرستان و استان ناشناخته مانده و از سویی فقط به اعتبارات دولتی که بسیار ناچیز است اکتفا کرده‎ایم، بدون شک اعتبارات امسال که حدود 20 میلیارد تومان اعلام شده نیاز شهرستان را برطرف نخواهد کرد و باید‎ به دنبال راهکارهای جدید باشیم.

وی افزود: باید از ظرفیت‎های بخش خصوصی، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و سرمایه‎داران نهایت بهره و استفاده را ببریم و بستر مناسب را برای سرمایه‎گذاران دیگر مناطق در شهرستان فراهم کنیم.

وی بر اولویت‌بندی پروژه‎های شهرستان تاکید کرد و گفت: اینکه بخواهیم به هر پروژه اعتباری را به صورت قطره چکانی  اختصاص دهیم قطعأ فایده‎ای نخواهد داشت، چندین پروژه نیمه تمام در شهرستان وجود دارد که تاکنون میلیارد‎ها تومان برای آن‌ها هزینه شده ولی به نتیجه نرسیده است.

ساقی افزود: اگر مسئولان برنامه نداشته باشند انرژی و اعتبارات را هدر خواهند داد، باید برای خود افق روشنی را ترسیم و برنامه‎ریزی کنیم تا دچار روزمرگی نشویم. به دلیل جانمایی اشتباه پروژه‎ها در برخی شهرها مشکلاتی به وجود آمده که به رغم هزینه‎های میلیاردی اما اکنون مجبور به جابه‌جا کردن پروژه شده‎اند.

ساقی عنوان کرد: به رغم اینکه مسئول اداره قبل از برگزاری جلسه کمیته برنامه‎ریزی باید در راستای افزایش اعتبارات تلاش می‎کرد و از طریق اداره کل پیگیر تخصیص اعتبار می‎بود اما چند ساعت مانده به برگزاری جلسه دنبال اعتبار بوده است.

وی گفت: پروژه تعریف کردن هنر نیست، بارها اعلام شده برای اتمام پروژه‎های نیمه تمام از محل اعتبارات دولتی به چندین سال زمان نیاز است.

ساقی افزود: در گذشته در حوزه بهداشت و درمان بیمارستان‌هایی احداث شد که صرفه اقتصادی ندارند، شاید طی ماه اتاق عمل جراحی آن، حتی یک مریض نداشته باشد اما هزینه‎های بسیاری صورت گرفت در صورتی که می‎شد به صورت متمرکز کار انجام شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:31تیر1398،کدخبر:98043116344،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین