پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
با لایروبی قنات سعدی و بازگشت ماهی‌ها به حوض ماهی سعدی شیراز، اجرای طرح توسعه این آرامگاه موضوع مهمی است که باید به آن توجه شده و در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.

شعار سال: سعدی یکی از بزرگترین شاعران قرن هفتم و تاریخ ادبیات فارسی است که مقبره این شاعر نامی در شمال شرقی شیراز، در انتهای خیابان بوستان و در مجاورت باغ دلگشا واقع شده است.

در عمق 10 مترى صحن آرامگاه، قناتى وجود دارد که آب آن داراى مواد گوگردى و جیوه است و آب این قنات به درون حوضى که آن را حوض ماهى مى‌‏نامند و در زیرزمین جریان دارد، می‌ریزد.

این حوض در سمت چپ آرامگاه واقع شده و در داخل به شکل هشت ضلعى است که به وسیله 28 پله به صحن آرامگاه متصل مى‏‌شود. مشهور است که سعدى نزدیک خود، حوضچه‏‌هایى از سنگ مرمر ساخته بود که آب در آن‏ها جریان داشته است. حمام مردم در این آب، به‌ویژه در شب چهارشنبه سورى، جزء اعتقادات مردم منطقه سعدی شیراز نیز بوده است.


اما در دو سال گذشته بر اثر ریزش چاه‌های مسیر قنات و گرفتگی‌های ایجاد شده در مسیر آبراه، و همچنین خشکسالی‌های اخیر سطح آب حوض ماهی سعدی به شدت کاهش یافت به‌ طوری که ماهی‌ها دیگر در حوض ماهی دیده نمی‌شدند و آب رختشوی‌خانه سعدی نیز خشک شد.

پس از این موضوع اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری شهرداری منطقه 3 شیراز در چند مرحله عملیات لایروبی را انجام که سرانجام دوباره آب در قنات جاری شد.

اما آنچه امروز پس از احیای آب حوض ماهی و قنات سعدی از اهمیت بالایی برخوردار است اجرای طرح توسعه آرامگاه است که به یک مطالبه جدی برای دوستداران سعدی و فعالان فرهنگی تبدیل شده است.

*اعتبارات طرح توسعه آرامگاه سعدی تامین شود

در این زمینه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه باید با توسعه آرامگاه سعدی شرایطی برای استفاده مردم از فضای سبز موجود فراهم شود اظهار داشت:در سال‌های گذشته آن‌طور که باید و شاید به موضوع توسعه آرامگاه سعدی و فضای پیرامونی آن توجهی نشده است.

محمدرضا هاجری بیان کرد: در جلسه با معاون میراث فرهنگی کشور موضوع‌های مختلف توسعه آرامگاه سعدی و مسائل و مشکلات پیرامونی آرامگاه مطرح و تهیه طرح نهایی برای اختصاص اعتبار در سال آینده بررسی شد.

هاجری با تاکید بر تسریع در تامین اعتبار و اجرای طرح توسعه آرامگاه سعدی تصریح کرد: شهرداری شیراز گام‌های مثبتی در طراحی مقدماتی طرح توسعه آرامگاه سعدی برداشته است و باید میراث فرهنگی نیز برای تسریع در اجرای طرح همکاری لازم را داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به اینکه هر ساله در مناسبت‌های مختلف گردشگران زیادی برای زیارت آرامگاه سعدی در این منطقه حضور می‌یابند، تصریح کرد: تاکنون پارکینگی در اطراف آرامگاه ساخته نشده و همین امر سبب مشکلات بسیار برای گردشگران می‌شود.

هاجری با بیان اینکه بیشتر زمین‌های محله سعدی اوقافی است، بیان کرد: این امر در کنار ممانعت‌های میراث فرهنگی برای ساخت‌وساز در این منطقه سبب شده که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری تمایلی نداشته باشند.


*اجرای طرح توسعه آرامگاه سعدی اعتبار 200 میلیارد تومانی می‌خواهد

شهردار منطقه 3 شهرداری شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برای اجرای طرح توسعه آرامگاه سعدی جلساتی با میراث فرهنگی و سایر متولیان مربوطه برگزار شده و به‌دنبال جذب اعتبار برای اجرای طرح توسعه و تملک مغازه‌های اطراف آرامگاه هستیم.

حسام قلعه‌دار با بیان اینکه طرح توسعه آرامگاه سعدی از محدوده مقابل درب ورودی آرامگاه تا باغ طاووسیه با اجرای طرح‌های مختلف گردشگری و فرهنگی طراحی شده خاطرنشان کرد: مرحله نخست طرح توسعه آرامگاه سعدی که بیشتر شامل تملک مغازه‌ها و واحدهای مسکونی اطراف آرامگاه است به بیش از 208 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهردار منطقه سه شهرداری شیراز با بیان اینکه شهرداری آماده اجرای این طرح است افزود: تسریع در اجرای این طرح نیازمند تخصیص اعتبارهای پیش‌بینی شده است و باید همکاری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد و برای سال آینده در اعتبارات دولتی پیش‌بینی شود.

وی بیان کرد: طرح توسعه آرامگاه سعدی در مجموع شامل 33 هکتار است که در فاز نخست اجرای چهار هکتار آن پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی لازم شده است.

شهردار منطقه سه شهرداری شیراز همچنین با اشاره به اجرای طرح احیای قنات سعدی گفت: بر اساس این طرح، 800 متر در طول قنات با عمق 80 سانتی‌متر کف‌زنی شد که در پی آن هم حوض پرآب شد و هم رختشوی‌خانه سعدی که دو سال بود خشک شده بود دوباره آب در آن جریان یافت.

قلعه‌دار خاطرنشان کرد: اجرای این طرح تاثیر به‌سزایی از نظر روحی و روانی در بین ساکنان سعدی داشته و از جریان آب در قنات سعدی احساس رضایت دارند.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري تسنيم، تاریخ انتشار چهارشنبه 6 آبان 1394، كد مطلب: 899253: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین