پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۵۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های روحانی درباره نبود اختیارات، گفت: اگر اختیاراتش کم است، چرا استعفا نمی‌دهد.
شعار سال : معصومه رضاییان،به مردانگی پسرعمویش در استعفا از دولت اشاره می‌کند و بر این نکته نیز تأکید دارد که هر فرد یا وزیری که نمی‌تواند، باید از دولت استعفا دهد و به کار خودش برسد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی است. وی سه دوره است که در مجلس حضور دارد. او کارنامه مجلس دهم را خوب توصیف می کند و به این نکته نیز تعریض می‌زند که عدم ورود برخی از نمایندگان سرشناس اصولگرا در مجلس دهم سبب نشد که کارهای ارزشی و انقلابی در مجلس مورد غفلت قرار گیرد؛ بلکه این امر سبب تقویت گروه‌های ارزشی نیز شد.

او درباره دولت نیز موضع‌گیری کرده و می‌گوید، آیاچهار سال قبل هم جهانگیری اختیار تغییرمنشی نداشت؟ وی اختلافات بین جهانگیری و روحانی را بیشتر بر اساس عدم نداشتن برنامه‌های مناسب در زمان پسابرجام توصیف می‌کند. همچنین این نماینده مجلس شورای اسلامی هدایت هیئت رئیسه توسط علی لاریجانی را مطلب درستی نمی‌داند و از عملکرد هیئت رئیسه در برابر مخالفان آن دفاع می‌کند.

برخی از محورهای مهم بخش اول این گفتگو به شرح ذیل است.

*سرنگونی پهپاد آمریکایی حتی عربستانی‌ها را هم تکان داد

*دولت بهوزیر سابق بهداشت پول نداد و او مردانه استعفا کرد

*دولت برای عهدشکنی‌های برجام سناریویی نداشت

* قوانین از در پشتی مجلس وارد نمی‌شود

* در این کشور مقابل جنگ‌طلبی‌های آمریکا ایستاد آیا نباید در ایران از آن استقبال کنیم

در ادامه آنچه کهمی‌خوانیدگفتگوی تفصیلی خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا با امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی است.

آنا: بعد از شکارپهپاد فوق‌پیشرفته آمریکایی آنان ادعا کردند پهپاد ایران را سرنگون کردند آمریکایی‌ها در دروغ پردازی‌های رسانه‌ای دنبال چه موضوعی هستند؟

قاضی‌زاده‌هاشمی: وقتی از کلانبه موضوع ادعای آمریکایی‌هادر مورد هدف قرار دادن پهپاد ایرانی و آرایش سیاسی آناننگاه بی‌اندازیم، مشاهده می‌کنیم یک طرف این ماجرابزرگترین مدعی ابرقدرتجهان است. این جبهه‌بندی نشان می‌دهد کهتمام کشورهای غربیو مستعمره‌های آمریکا از جنگ جهانی دوم به این طرف هستند وطرف دیگر آنایران قرار دارد.

این مقابله نشان می‌دهدکه امروز برای آمریکا،انگلیس، فرانسه، ژاپن و دیگر کشورهای حامی آن، هیچ موضوعی در جهان به اندازه ایراناهمیت ندارد؛چرا‌که برایشان مسجل شده، ایران امروز خود را در تراز دیگریتعریف کرده که با ایرانی که آنان درابتدای انقلاب اسلامی با آن مواجه بودند تفاوت فاحشدارد؛ لذا اکنون مانده‌اند با این ایران قویچه کنند.

آنها امروز از عمل متقابل ایران در واکنش به رفتارهایشانمی‌ترسند و ایران اسلامی هم ثابت کرده هر حرفی را کهمی‌زند،بدون ترس و واهمه انجام می‌‌دهد.این نکته‌ مهمی است که باید به آن توجه کرد؛لذا توقیف کشتی متخلف انگلیسی مصداق این موضوع است. از سویی دیگرپیام این اقدام سپاهبه دشمناناین بود که دوران آقایی شما بر جهان تمام شده است. آن زمان هم گذشته است که دشمنان ملت ایران کاری کنند و ما جواب ندهیم.

شما مشاهده می‌کنید که ایران اسلامی ابتدای انقلاب شجاعت و الهی بودن را تؤمان دارا بود؛اما انسجام داخلی و مجهز بودن به فناوری را نداشتیم، بنابراین دشمن با اینکه مردمی الهی و رهبری آگاه داشتیم، به خود اجازه داد به ما حمله کند و حتی آخر جنگ هم آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به خود اجازه دادند با ایراندرگیر جنگ شوند، اما همان‌ها امروز جرأت درگیر شدن با ایران را ندارند، چون به آن شجاعت، ایمان و رهبری مقتدر، انسجام و توانمندی‌های تکنولوژیک هم اضافه و سبب شده تا بتوانیم خود را در این تراز تعریف کنیم.

ی

آنا: عربستان به‌عنوان متحد آمریکا درخواست تعاملبا ایران را مطرح می‌کند دلیلش چیست؟ آیا پیامی از سوی آمریکایی‌ها یا برخی کشورهای منطقه بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی به جمهوری اسلامی مخابره شده است؟

قاضی‌زاده‌هاشمی: وقتی جمهوری اسلامی ایران پهپاد متجاوز آمریکایی را هدف قرار داد، آنان پیام‌هایی مخابره کردند و خواستار حفظ آبروی خود شدند! سرنگونی پهپاد آمریکایی حتی عربستانی‌ها را هم تکان داد به‌طوری که نماینده آنان در سازمان ملل گفت که می‌خواهیم با ایران کنار بیاییم.

وقتی جمهوری اسلامی ایران پهپاد متجاوز آمریکایی را هدف قرار داد، آنان پیام‌هایی مخابره کردند و خواستار حفظ آبروی خود شدند! سرنگونی پهپاد آمریکایی حتی عربستانی‌ها را هم تکان داد به‌طوری که نماینده آنان در سازمان ملل گفت که می‌خواهیم با ایران کنار بیاییم.

البته نوعی حقه‌بازی در گفتار و کردار عربستان وجود دارد که مواضع آنان را غیرقابل باور می‌کند؛چرا که جنگ یمن چندسال است،ادامه دارد و تمام این سال‌ها آمریکا با تمام قوا از سعودی‌ها حمایت کردهو انواع تسلیحات نظامی را در اختیار عربستان گذاشته‌ استو حتی به لحاظ نیروی جنگی هم آمریکا، انگلیس و فرانسه به عربستان کمک کردند و نیرو فرستادند،‌ حالا یکباره کنگره آمریکا در مصوبه‌ایحمایت ارتش آمریکا از عربستان را منع می‌کند!

عربستان در جنگ یمن از نظر آمریکا بازنده قطعی بوده و آبروی آل‌سعود در ماجرای یمن رفته است. هم‌اکنون با مطرح کردن چنین مسائلی مانند خروج از یمن می‌خواهند آبروی خودشان را جمع‌‌وجورکنند. البته این منش آمریکایی‌هاست. آنان در همه تحولات اینگونه عمل می‌کنند که در ابتدا تلاش دارند دولت انقلابی به قدرت نرسدو وقتی زورشان نرسید، خودشان را کنار می‌کشند و با تیمی که از ابتدا حمایتش کردند، بد و بیراه می‌گویند و خودشان را با دولت انقلابی همراه نشان می‌دهند.

این کاری است که آنان در مصر با محمد مرسی کردند و یکدفعه پشت حسنی‌ مبارک را خالی گذاشتند و به مرسی چراغ سبز نشان دادند که طرف تو هستیم و وقتی مرسی اوضاعش خراب شد، سریع طرفدار السیسی شدند. آمریکایی‌هاپیش از این با شاه مخلوع ایران هم همین کار را کردند؛ بنابراین این الگوی رفتاری آمریکایی‌هاست که بار دیگر در عربستان تکرار می‌شود و بدبخت رژیم‌هایی مانند عربستان و امارات که روی اینها حساب باز کرده‌اند.البته به نظرم اماراتی‌ها مقداری زرنگ‌تر بودند و سریع‌تر درخواست مذاکره کردند و الان هم دارندخود را از منجلاب بیرون می‌کشند و یمن را خالی می‌کنند.

ی

اماراتی‌ها دیدند آمریکا حتی نمی‌تواندپهپاد گران قیمت خودشرا حفظ کندو اکنون دارد از یمنی‌ها هم ضربه می‌خورد و از طرف دیگر اینها دم تیغ ایران هم هستند وعمق استراتژیک هم ندارند، برای همین خودشان را جمع کردند. عربستان هم اخیراً به این فکر افتاده که مسئله خود را در یمن و با ایران حل کند. چرا که برای اینها معلوم شده از آمریکا و اروپا دیگر کاری برایشان بر نمی‌آید.

آنا: سراغ مسائل داخلی برویم؛ کار جهادی نیاز کشور و فرمان رهبر معظم انقلاب است، اما با این حال اختلاف‌ و استعفا درون قوه مجریه دیده می‌شود، برخی این اختلاف‌ها را حزبی و جناحی تعریف می‌کنند،تحلیل شما چیست؟

قاضی‌زاده‌هاشمی:معتقدماختلافات در دولت جناحی و حزبی نیست؛چرا که اگر اینگونه بود اختلافات در چهار سال اول هم دیده می‌شد. به‌نظرم این دولت توان کار در شرایط سخت را ندارد وچون شرایط اداره کشور سخت شدهو نیاز به تحرک و رویکرد جدید دارد با یکدیگر درگیر می‌شوند. البتهملت این رویکرد را پیدا کرده و با سرعت مسیر خود را می‌رود و روز‌به‌روز بهتر می‌شود‌ که این بهتر شدن به خاطر عمل دولت هم نیست.

بنابراین اختلافات در درون دولت فقط به دلیل فشاری است که آنان را به جان یکدیگر انداخته است. اینها اصلاً به حرف یکدیگر گوش نمی‌دهند و همگی ادعای «ان‌الرجل» دارند،فرماندهی واحدندارند وتیم منسجم نیست،برنامه اقتصادی هم ندارد و همه اینها اتفاقات در دولت را تشدید می‌کند.

اختلافات در درون دولت فقط به دلیل فشاری است که آنان را به جان یکدیگر انداخته است. اینها اصلاً به حرف یکدیگر گوش نمی‌دهند و همگی ادعای «ان‌الرجل» دارند،فرماندهی واحدندارند وتیم منسجم نیست،برنامه اقتصادی هم ندارد و همه اینها اتفاقات در دولت را تشدید می‌کند.

البته مردم، تولیدکنندگان و بازاریان دوران عملیات‌روانی و فشارروانی تحریم را پشت سر گذاشته‌اند و خود را در شرایط جدید پیدا کردند و پیش می‌روند، دولت هم اگر کارآمد باشد، مسیرهای فراهم شده راتسهیل می‌کند و این حرکت را سرعت می‌بخشد، ولی چیزی که مسلم است اینکهشرایط هر روز بهتر و شواهد عینی بهبودی وضعیت عیان می‌شود.

از طرفی باید به جوانان اعتماد کرد. ببنید! جوانان امروز در نمایشگاه الکامپ چه می‌کنند. در فاصله بین دانشگاه شریف تا بزرگراه یادگار امام خمینی(ره) چندین هزار شرکت استارت آپفعالیت خود را به نمایش گذاشتند وبا سرعت پیش می‌روند؛لذا اگردولت بفهمد و کمک کند، کار بهتر پیش می‌رود.

بازدید عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از خبرگزاری آنا

آنا:استعفایدکتر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی موضوعش چه بود؟

قاضی‌زاده‌هاشمی: موضوع این بود کهپول نمی‌دادند!زمانی که طرح تحول سلامت مطرح و به میدان عمل آمد، گفتند فلان‌قدر بودجه به شما می‌دهیم، قاضی‌زاده‌هاشمی همبر همین اساس طرح تحول را اجرایی کرد.

دولت پیش از این طرحی را مصوب کرده بود و می‌دانست بار مالی دارد، اما فقط یکی-دو سال بودجه طرح را به وزارت بهداشت داد وبعد از آن بودجه قطع شد. متأسفانهطرح‌های اجتماعی مانند پروژه‌های عمرانی و ساختمانی نیست که یک پولی بگیرند و کار را انجام دهند.شما وقتی می‌گویید می‌خواهمدر حاشیه شهر به ازای هر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب بهداشت بگذارم، این مراقب حقوق می‌خواهد و اینگونه همنیست که یکسال به او حقوق بدهیم و بخواهیم ۳۰ سال برایمان کار کند! وقتیبعد از یک مدت پول نیروی انسانی راندهیمکار را تعطیل می‌کند.اینها همه قراردادی هستند. در جای دیگری از پزشک خواسته‌ایم در فلان منطقه بیتوته کند و مبلغی را با او قرارداد بسته‌ایم، وقتی یک مدت مستقر شد و دید پولش را نمی‌دهیم کار را رها می‌کند و این موضوعی مسلم است.

وقتیقاضی‌زاده‌هاشمی از دولت استعفا کرد، بسیاری به او ایراد گرفتند، اما به‌نظرم مردانگی کرد؛ چرا که معتقد بودطبق برنامه و قولی که به مردم داده نمی‌تواند کار کند، لذا گفت تا این لحظه می‌توانستم با شرایط کار کنم و از این به بعد نمی‌توانم. واقعاًکسانی که نمی‌توانند کار خود رااداره کنند، بگویند که نمی‌توانیم!

وقتیقاضی‌زاده‌هاشمی از دولت استعفا کرد، بسیاری به او ایراد گرفتند، اما به‌نظرم مردانگی کرد؛ چرا که معتقد بودطبق برنامه و قولی که به مردم داده نمی‌تواند کار کند، لذا گفت تا این لحظه می‌توانستم با شرایط کار کنم و از این به بعد نمی‌توانم. واقعاًکسانی که نمی‌توانند کار خود رااداره کنند، بگویند که نمی‌توانیم!حسنش هم این است که نفر بعدی که جایگزین می‌شود تکلیفش روشن است که در چه شرایطی قرار دارد و مسئولیت می‌پذیرد، اکنوندکتر نمکی می‌داند وضعیت چیست، ایشان خودش بیش از پنج سال معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بوده و با نوبخت کار کرده و از همان ابتدابه‌نحویبالای سر وزارت بهداشت بوده است؛بنابراین عالمانه و آگاهانه مسئولیت را قبول کرده و می‌داند برای این مسئولیت باید پاسخگو باشد.

بازدید عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از خبرگزاری آنا

آنا: اختلافات جهانگیری و روحانی گاهی مطرح می‌شود، نظرتان در این باره چیست؟

قاضی‌زاده‌هاشمی:اختلاف‌های جهانگیری و روحانی نوعیفریاد و اعتراض به اوضاعاست، اینکه جهانگیری مطرح می‌کند اختیار جابه‌جایی منشی خود را ندارم! آیاچهار سال قبل مشکل منشی نداشت؟ لذا چهار سال قبل کارشان روی ریل بود وبرنامه‌ها طبق میل آنان پیش می‌رفت و باتمام این رفتارها، دعوایشان نمی‌شد.

متأسفانه دولت برای عهدشکنی‌های بعد از برجام سناریویی نداشت و به انذارهای آقا همتوجه نکردو تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشتو بعد از آن سردرگم شدو می‌بینید که کشور همچنان منتظر برنامه دولت برای شرایط کنونی است.

در گزارشدولت از اصلاح ساختار بودجه، لیستیاز آرزوها به مجلس ارائه شد. مثلاً اصلاح ساختار مالیاتی را مطرح کردند که ۳۰ سال پیش هم در کشور مطرح بود یاکاهش معافیت‌های مالیاتی و توسعه زیرساخت‌های پایه مالیات اینها همه جزو مسلم‌هاست، دولت باید برای اینهابرنامه داشته باشد و بگوید چگونه می‌خواهد این طرح‌ها را اجرا کند که چنین موضوعی در کلام رئیس سازمان برنامه و بودجه دیده نشد. موضوعی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها و کمک به طبقات ضعیف جامعه ازموضوعاتی است که چندین دوره مجلس خواسته دولت یارانه‌های ثروتمندان را حذف کند، اما اتفاقی نیفتاده است.

آقایروحانی با علم به قانون اساسی و اختیارات رئیس‌جمهور که کم هم نیست،کاندیدای ریاست جمهوری شد، آیا ایشان در چهار سال اول به این موضوع نرسیده بود، پس چرا برای چهار سال دوم باز هم کاندیدا شد؛ اکنون هم می‌گوید اختیاراتم کم است،چرا استعفا نمی‌دهد!بگوید مردم من اختیارات ندارم و استعفا می‌دهم.

آنا: اینکه روحانی حیطه اختیارات خود را یکی از موانع کار بیان می‌کند، پذیرفتنی است؟

قاضی‌زاده‌هاشمی:طرح چنین موضوعاتی از سوی فردی که پنج دوره نمایندگیمجلس، ریاستکمیسیون امنیت و سیاست‌خارجی مجلس ودبیری شورای عالی امنیت ملی را در کارنامه عملی خود دارد، بعید است. آیا ایشان محدوده اختیارات قانونی رئیس‌جمهور در قانون اساسی را نمی‌داند؟ آقایروحانی با علم به قانون اساسی و اختیارات رئیس‌جمهور که کم هم نیست،کاندیدای ریاست جمهوری شد، آیا ایشان در چهار سال اول به این موضوع نرسیده بود، پس چرا برای چهار سال دوم باز هم کاندیدا شد؛ اکنون هم می‌گوید اختیاراتم کم است،چرا استعفا نمی‌دهد!بگوید مردم من اختیارات ندارم و استعفا می‌دهم.

در کابینه هم همینطور است، وقتی فردیمی‌بیندنمی‌تواندبه وظیفه خود عمل کند، باید بگوید ملت بزرگ ایران، تا این لحظه در خدمت شما بودم و اکنون نمی‌توانم و صلاح می‌دانم فردی با برنامه بهتریتصدی کار را به‌دست بگیرد؛بنابراین به تمامکسانی که از دولت بریدند، توصیه می‌کنیم هرچه زودتر این بار را از گردن خود بردارند. کشور نیاز به حرکت دارد و نمی‌تواند معطل افراد بماند.

ر

آنا: بودجه صدا و سیما به خاطر یک سریالی که مطلوب دولت نبود، قطع شد، عصبانیت دولت برای چیست؟

قاضی‌زاده‌هاشمی: توبیخ صداوسیما در پی نارضایتی دولت،موضوعی نیست که فقط متعلق به این دولت باشد.رئیس صداوسیما در دولت قبل هم مورد شماتت قرار می‌گرفت؛لذا به نظر می‌رسد نظام باید این مسئله را به‌صورت اساسی حل کند. اگر رسانه ملییک نهاد مستقل تعریف شده،باید بودجه مستقل داشته باشد.

البته مشکل بودجه دولتی راقوه قضائیه هم دارد و گاهی مشاهده شده که سر این دعواها، بودجه قوه‌قضائیه چه در تخصیص و چه در تصویب دچار نوسان شده است.حتی مجلس هم چون سازمان برنامه و خزانه‌داری باید بودجه مجلس را تصویب کند بعضاً برای تأمین بودجه خودش دچار مشکل می‌شود.با اینکه ما قانون تصویب کردیم که بودجه مصوب مجلس به معنای صددردصد تخصیص یافته است، اما دولت به آن عمل نمی‌کند.

بنابراین اگراستقلال قوا را می‌خواهیم باید منابع و اعتبارات آنان را با ماهیت مستقل تعریف کنیم، در غیر این صورت، همواره بیم چنین رفتارهایی می‌رود و تا صداوسیما حرفی بزند که به ذائقه کسی خوش نیاید می‌تواند از قدرت خودش استفاده کند و به این نهاد ملی فشار بیاورد.حالا قدرت دولت در بودجه است، اما در جاهای دیگر قدرت‌های دیگری هم وجود دارند که از آن استفاده می‌کنند؛یعنی اگر در آینده صداوسیما بخواهد برنامه انتقادی از قوه‌قضائیه بسازد آنان هم بخواهند به همین رویه عمل کنند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و صداوسیما یک رسانه خنثی می‌شود که فقط باید از همه تعریف کند تا به کسی برنخورد.

ی

آنا: شما در هیئت رئیسه اصولگرایی را نمایندگی می‌کنید، چقدر هیئت رئیسه مجلس دهم را کارآمد می‌دانید و چقدر توانسته است مصوبات را به سمت نیازهای کشور پیش ببرد.درباره اعتراض‌های برخی نمایندگان پیرامون عدم رعایت نوبت در اعلام وصول‌ها بگویید و همچنین مصوباتی که گاه بیان شده از در پشتی وارد قوانین می‌شوند؟

قاضی‌زاده‌هاشمی:چنین صحبت‌هایی درباره هیئت رئیسه مجلس با برداشت اشتباهاز سوی افرادبیان می‌شودو صحت ندارد. هیئت رئیسه مجلس یک سازمان عرضی و از پایین به بالاست. یعنی نمایندگان در صحن آنان را انتخاب می‌کنند و آیین‌نامه مجلس را به دستشان می‌دهند که در جزئی‌ترین موارد نیز وارد شده و حتی نحوه اعلام وصول‌ها و نوبت رسیدگی‌ها را هم مشخص کرده است،بنابراین افرادی که بیان می‌کنند چرا در هیئت رئیسه هدایت نمی‌شود، باید بدانند که آیین‌نامه مجلس اجازه نمی‌دهد.

روند مجلس شورای اسلامی به گونه‌ای است که همه چیز در صحن شکل می‌گیرد،یعنی این نمایندگان هستند که با ۵۰ امضا موضوعی را اولویتو فوریت دادهو بعد هم به آن رأی می‌دهند؛وقتی نمایندگان با ۵۰ امضا به اولویت رسیدگی به اسیدپاشی رأی می‌دهند حال آنکه هیئت رئیسه آن را اولویت امروز کشور نداند، اما کاری هم نمی‌تواند بکند. بنابراین تمامتوان هیئت رئیسه فقطترتیب دادنجلسات غیرعلنی است که آن هم تاکنون رویکردش اقتصادی بوده ودر طول این سه چهار سال فقط یک مورد جلسه غیرعلنی با موضوع امنیتی داشتیم. بنابراین مسائلی که در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، منطبق برآیین‌نامه و هیچکدام جزو اختیارات هیئت رئیسه نیست.

آنا: برخی نمایندگان ادعا می‌کنند، علی لاریجانی هیئت رئیسه را هدایت می‌کند،نظر شما چیست؟

قاضی‌زاده‌هاشمی:همانطور که گفتم آیین‌نامه ریز فعالیت‌های هیئت رئیسه را مشخص کرده در همین آیین‌نامه داخلی مجلساعلام وصول سؤال از رئیس‌جمهور از اختیاراترئیس مجلس است. لذا حتی اینکه کدام اعلام وصول توسط چه افرادی صورت گیرد هم در آیین‌نامه مشخص شده، این همان آیین‌نامه‌ای است کهدر همین دوره مجلساصلاح شد و نمایندگان به اصلاح آن رأی دادند؛لذا آقایان اگر موضوعی را نمی‌پسندند، بار دیگر آیین‌نامه را عوض کنند و اعلام وصول‌ سؤال از رئیس‌جمهور را از رئیس مجلس بگیرند.

نمایندگان باانتخابات من را دبیر تهیه گزارش‌های روزانه و هفتگی در هیئت رئیسه کردند، لذا من هم ضابطی هستم که بایدطبق آیین‌نامه عمل کنم؛ هیئت رئیسهبرای عمل به آیین‌نامه قسم به قرآن خورده‌اند، لذا خلاف آن عمل نمی‌کنند و براساس همین اصول هم حتماً به درخواست‌های خلاف آیین‌نامه دوستان عمل نمی‌کنیم. فصل‌الخطاب من و همکارانمان در هیئت رئیسه آیین‌نامهاست وبنابراین دوستان بیایند بگویند کجا خلاف آیین‌نامه عمل شده است.

متأسفانه ما در هیئت رئیسه با دو جریان انتقادی مخالف یکدیگر روبه‌رو هستیم که هر دو آن هم غیردقیق است. دوستان از یک سو موضوع در پشتی را مطرح می‌کنند و از طرف دیگر می‌گویند چرا هدایت نمی‌کنید، لذا اگر بخواهیم هدایت کنیم چنین صحبت‌هایی مطرح می‌کنند وهدایت هم نکنیم می‌گویند هیئت رئیسه فشل است؛ البته نمی‌خواهم بگویم هیئت رئیسه مسئولیتی ندارد، اما راهبر اصلی در مسائل، صحن و نمایندگان هستند و تصمیمات آنجا گرفته می‌شود، بنابراین نباید به خاطر ضعفی که وجود دارد و ما برایش کاری نکردیم به خود اجازه دهیم کهعده‌ای را شماتت کنیم.

شما در موضوع کودک همسری و سن ازدواجکه طرحی یک فوریتی هم بود ببینیدچه کسی آن را پیشنهاد دادو چه کسانی به یک فوریت آن رأی دادند؛ خوب اینکه سن ازدواج چقدر باشد، اکنون موضوع اصلی کشور است؟ اما برای یک عده موضوع اصلی است. بنابراین واقعیت این است که چنین مسائلی از مجموع آرای صحن مجلس خارج می‌شود.

ب

آنا: تخلفاتیپیرامون قانون افزایش حقوق‌ها مطرح می‌شود کهبرخی مطرح می‌کنند دولت از بندی استفاده کردهکه جزو مصوبه مجلس نبوده موضوع چیست؟

قاضی‌زاده‌هاشمی:در روز آخری که بودجه کل کشور رسیدگی می‌شود، رئیسمجلس ماده واحده، جداول، احکام،تغییرات و ردیف‌ها را یک‌جا به رأی نمایندگان می‌گذارد و این روالی است که هر ساله صورت می‌گیرد و خاص امسال و در مورد یک موضوع هم نبوده، ۱۹۰ بند بوده که یک بندش متعلق به افزایش حقوق‌هاست که در آن نیت قانون‌گذار اجرا نشده و اشکال داشته است و آن هم به‌دلیل مشکلاتی است که وجود داشته و مجبور شدند قانون را اینگونه بنویسند.

بنابراین طبق ضوابط اجرایی یک رأی کلی در بودجه گرفته می‌شود و اگر دوستان درخواست کنند، این موارد تک‌تکقرائت و رأی‌گیری شود، نقدشان درست است در غیراین‌صورت رأی کلی گرفته می‌شود. در این مورد خاص هم عنوان شد ۴۰۰ بعلاوه تا ۱۰ درصد، عده‌ای اعتراض کردند که وقتی ضریبثابت ۴۰۰ تومانی می‌گذارید این در ضریب،پاداش و سنوات کارکنان دولت نمی‌آید و کارکنان دولت متضرر می‌شوند دکتر لاریجانی پشت تریبون اعلام کردند آقای تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق و آقای پورمحمدی این ۴۰۰ تومان را تبدیل به ضریبکنند. آقای تاجگردون هم بر اساس دستور رئیس، آن بند را می‌نویسند، حالا این چقدر بر هم منطبق است، تشخیص ایشان بوده است که من واردش نمی‌شوم.

برخی می‌گویند بندی که رئیس کمیسیون تلفیق نوشته، بزرگتر از مطلب است ولی به هر حال این نقص قانون بوده، وقتی یک ضریب ثابت می‌گذاریم دیگر نمی‌توانیم آن را به ضریب متغییر تبدیل کنیم. دولت چرا این مشکل را پیدا کرده، چون این عدد ۴۰۰ هزار تومان وقتی می‌خواهد به ضریب تبدیل شود، بین پنج میلیون نفری که حقوقشان از یک میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان است، برای هر حقوق یک معنا پیدا می‌کند.

یعنی ۴۰۰ تومان در یک میلیون تومان ۴۰ درصد افزایش حقوق می‌شود، ولی در ۲۰ میلیون تومان عدد بزرگتری است. لذا باید برای پنج میلیون حقوق‌بگیر ضریب محاسبهو به ازای هر نفر یک ضریب لحاظ شود که این امکان اجرایی شدن نداشته است. دولت هم آمده این رقم‌ها را گرد کرده، اما اشکال آنجایی پیدا شده که برای این افزایش حقوق‌ها سقفی گذاشته نشده، در حالی که هدف از قانون این بوده که پایین‌ترها حقوق بیشتری بگیرند.

البتهآقای حاجی‌بابایی هم به همین موضوع ایراد گرفتند که درست هم هست. این موضوع در نامه‌ای که اخیراً آقای لاریجانی نوشته تأکید شده که باید برای افزایش حقوق‌ها سقف وجود داشته باشد و این را به دولت ابلاغ کرده که باید سقف در نظر می‌گرفتید و این مازاد درآمد حاصل از این سقف را در حقوق‌های پایین‌تر تقسیم کنید که این موضوع به دولت ابلاغ شده است.

ب

آقای طالب‌زاده اخیراً فعالیت‌هایی انجام داد کهموجب تحریم آنان شد و آن این بود کهجمعی از اندیشمندان آمریکایی مستقل را در گروه کدپینک‌ها (گروه صورتی‌ها) آورده و با آنان ارتباط گرفته بود و اکنون سه نفر از نمایندگان در مجلس نمایندگان آمریکا هستند که مواضع ضد آمریکایی دارند، یکی از آنان خانم سیاه‌پوستی از حزب دموکرات آمریکاست و مواضع طرفدار ایراندارد و دو نماینده دیگر مسلمان و ضد صهیونیزم هستند که این موضوع برای اولین بار در مجلس آمریکا اتفاق افتاده است البته اینها طرفدار ایران نیستند اما ضد صهیونیزمند.

آنا:ظریف دو ماه قبل دیداری با یکی از نمایندگان دموکرات آمریکا داشته که خودش هم این را گفت. روزهای گذشته هم گفت دیداری با برخی نمایندگان مجلس آمریکا که نماینده مردم آمریکا هستند انجام دادم. الان اخبار اینگونه بیان می‌کنند که این نماینده به ترامپ نزدیک است باتوجه به اینکه رهبری هم تاکیده کرده اند که مذاکره ممنوع است، نظرتان چیست؟

قاضی‌زاده‌هاشمی:ابتدا باید مشخص شود این صحبت‌ها به منزله مذاکره بوده؟ نمی‌خواهم درباره آقایظریف که یک مقام رسمی است و هر حرکتش در رأس دستگاه دیپلماسی معنا و مفهومی دارد صحبت کنم؛اما عنوان کلی موضوع این است که ما با آمریکایی‌ها دریک جنگ نامتقارن هستیم و موضوع جنگمان هم تغییر اراده‌هاست. حال باید ببنیم آنان چگونه روی اراده ونظام محاسباتی، اقتصاد و حتی رویمسائل فرهنگی و اجتماعی ما کار می‌کنند تا بتوانیم با آنان مقابله کنیم. واقعیت این است کهاگر می‌خواهیم نظام محاسباتی آمریکایی‌ها را تغییر دهیم باید روی جریان‌های مستقل درون دولت،ضد دولت و ضد نظام سرمایه‌داری کار کنیمکنیم.

به‌عنوان مثال آقای طالب‌زاده اخیراً فعالیت‌هایی انجام داد کهموجب تحریم آنان شد و آن این بود کهجمعی از اندیشمندان آمریکایی مستقل را در گروه کدپینک‌ها (گروه صورتی‌ها) آورده و با آنان ارتباط گرفته بود و اکنون سه نفر از نمایندگان در مجلس نمایندگان آمریکا هستند که مواضع ضد آمریکایی دارند، یکی از آنان خانم سیاه‌پوستی از حزب دموکرات آمریکاست و مواضع طرفدار ایراندارد و دو نماینده دیگر مسلمان و ضد صهیونیزم هستند که این موضوع برای اولین بار در مجلس آمریکا اتفاق افتاده است البته اینها طرفدار ایران نیستند اما ضد صهیونیزمند.

حال سؤال اینجاست که آیا می‌شوددر دیپلماسی عمومی با اینها ارتباط گرفت یا خیر؟ چیزی که مسلم است نهادهای رسمی کشور براساس مصالح ملی نباید با مقام‌های آمریکایی ارتباط بگیرند، اما به این معنی نیست که نهادهای غیررسمی هم نباید ارتباط بگیرند، نهادهای مردمی را باید این فرآیند کرده و خلأ دیپلماسی را پوشش دهند.

بازدید عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از خبرگزاری آنا

باید از جنبش‌های آمریکایی حمایت کنیم

در آمریکا جنبش ۹۹ درصدی راه افتاد و در فرانسه جنبش جلیقه زردها، ما نمی‌خواهیم در امور کشور آنان دخالت کنیم، هرچند آنان این کار را در کشور ما می‌کنند، اما وقتی یک نفر روسریخود را در ایران سر چوب می‌زند و کنگره آمریکا از او حمایت می‌کند، اگر یک نفر در این کشور مقابل جنگ‌طلبی‌های آمریکا ایستاد آیا نباید در ایران از آن استقبال کنیم؟ بنابراین چنین حرکت‌هایی درست است ولی اگر به معنای مذاکره با مقام‌های رسمی و با عنوان مذاکره نباشد. در مورد آقای ظریف هم باید موضوع روشن باشد که آیا به معنای زمینه‌سازی برای مذاکره با دولت آمریکاست که این غلط است و جمهوری اسلامی ایران با دولت آمریکا چه ترامپ و غیرترامپ به خاطر نگاه استکباری و نژادپرستانه کاری ندارد، اما به این معنا نیست که در حوزه آمریکا هیچ کاری نباید انجام دهیم. اگر آیپک به‌عنوان لابی صهیونیست در آمریکا وجود دارد آیا لابی‌هایی در مقابله با آن نباید درست شود؟ این دقیقاً یکی از فعالیت‌هایی است که در فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه آمریکا روی آن کار می‌کنیم. لذا وقتی می‌گوییم باید روی نظام محاسباتی آنان اثرگذار باشیم،‌ معنایش همین است. نمی‌توانیم سرجایمان بنشینیم تا آنان دائماً برای ما تهدید درست کنند و عکس‌العملی نداشته باشیم. اگر در حوزه تهاجمی کار می‌کنند باید در حوزه نظامی پاسخ دهیم و در حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم باید به همین ترتیب عمل کنیم.

آنا: شما در فراکسیون نمایندگان ولایی هم اثرگذارید. این فراکسیون چقدر توانسته در پیشبرد طرح‌های متناسب با اهداف کشور موفق باشد؟

قاضی‌زاده‌هاشمی:معتقدم فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس دهم بسیار موفق عملکرده است، در این دوره مجلس به لحاظ سیاسی هیچ فراکسیون اکثریتی نداشتیم و بزرگان سنتی اصولگرا هم از تهران به مجلس نیامندند،‌ با این حال یک نسل با تجربه ولی نوخاسته در فراکسیون عمل خوبی داشت. در دوره‌های قبلبه‌دلیل مشغله‌های حوزه انتخابیه خیلی درگیر کارهای مدیریتی مجلس و فراکسیون نمی‌شدیم اکنون هم انتقادهایی از حوزه انتخابیه به بنده می‌شودکه فعالیتتنسبت به دو دوره قبل در خراسان و مشهد کم شده، بنابراینوقتی بنا باشد جای دیگری وقت بگذاری طبیعتاً در نقطه دیگر کمرنگ‌تر حضور داریدو مورد انتقاد قرار می‌گیرد. اما این دوره به‌دلیل خلأی که به‌وجود آمد،امثال بنده مجبور شدیم آن را پر کنیم و معتقدممجلس دهمبا اینکه اصولگرا نبوده توانستیم حضور فعالانه داشته باشیم ودر مواضع کلی نسبت به آرمان‌های انقلابهر جا نیاز به حرکت و کمکی بوده، فراکسیونحضور فعالانه داشته که نمونه بارز آن حمایت از سپاه است.

بازدید عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از خبرگزاری آنا

شما رسیدگی به لایحه CFT را نسبت به برجام در مجلس اصولگرای گذشته مقایسه کنید، اتفاقی که برای CFT در این مجلس افتاد و اتفاقی که برای برجام در مجلس قبل افتاد و جریان فتنه در مجلس قبل‌تر آن که آن هم اتفاقاًاصولگرا بود را مقایسه کنید.

مجلس دهم با اینکه فراکسیون امید یک عده قابل توجهی را به مجلس آورد، اما مجلس ششم نشد.البته نمی‌خواهم بگویم مجلس دهم یک مجلس تراز انقلاب است، اما کارکرد اصولگرایان در این مجلس را به نسبت مجالس گذشته و حتی مجلس اول، با وجود اینکه امثال مقام معظم رهبری و آقای هاشمی در آن حضور داشتند، مقایسه کنید که چگونه بوده است. البته نمی‌خواهم بگویم بهتر از مجلس اول بودیم، اما سخنانی که از تریبون‌های این مجلس می‌شنوید در مجلس اول هم می‌شنیدید و اینکه بعضی موضوع حجاب و حصر و .. را در مجلس مطرح می‌کنند در مجالس قبل هم بوده است.

فراکسیون نمایندگان ولایی درحوزه مبارزه با فساد، حقوق‌های نجومی، توجه به مستضعفین، عدالت اجتماعی، اموال نامشروع عملکرد خوبی داشت.طرح شفافیت آرای نمایندگان سه‌بار به صحن آمد وبا فاصله کمی رأی نیاورد در حالی کهدر مجالس قبل حتی مطرح هم نمی‌شد. بدبختی مجلس دهم این است که همه فراکسیون‌ها در آن اقلیت هستند و در هیچکدام از جریانات بیرون از مجلس حامی ندارند و همه می‌خواهند فقط با نقد وضع موجود به نتیجه برسند چرا که این روش راحت‌تر است و چونوضع کشور به‌علت عملکرد دولت در حوزه معیشت خیلی خراب است و مردم ناراضی هستند، همه با شعار تغییر خود را تعریف کرده‌اند.

به‌عنوان کسی که سه دوره در مجلس حضور دارد، این مجلس از برخی جهات پیشروتر از مجالس دیگر می‌دانم. شما ترکیب حقوقدانان شورای نگهبان را ملاحظه کنید،کدامیک انقلابی‌تر عمل کردند؟آقای کدخدایی در دوره قبل رأی نیاورد این مجلس با بالاتر از ۲۰۰ رای به ویرأی داد. بنابراین دوستان ما به عنوان نمایندگان جریان‌های انقلابی در مجلس موفق‌تر عملکردهو بیشتر میدان‌داری کردند. در همین جریان CFT هم که دو سال و نیم طول کشید تا بهنتیجه برسد، چند با در دستور قرار گرفت و از دستور خارج شد، اما در برجام چه شد؟ لذا با اینکه فراکسیون نمایندگان ولاییاقلیت بودند، خلاف دوره‌های قبل هوشمندانه‌تر،موفق‌تر و قوی‌تر از نیروهای انقلابی مجلس قبل عمل کردند.

آنا: با توجه به رویکرد مشترک، چرا اقداماتپیش‌دستانه علیه تهدیدهای آمریکا را ذیل فراکسیون نمایندگان ولایی تعریف نکردید؟

قاضی‌زاده‌هاشمی:فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدهای آمریکا، فراکسیونی فراجناحی است و ما نمی‌خواستیم یک فراکسیون سیاسیباشد؛ چون همه باید برای مقابله با تهدیدهای آمریکابه میدان بیایند و این موضوعی ملی است؛ بنابراین اصرار داشتیم حتی در فراکسیون امید و مستقلین هم امضا بگیریم؛ چون موضوع ملی است مانند روزی که همه لباس سپاه پوشیدیم. در جریان گاندو هم ببنید۱۵۵ نفر امضای حمایتی می‌کنند این در حالی است کهفراکسیون نمایندگان ولایی فقط ۸۰ نفر عضو دارد و بقیه از طیف‌های فکری دیگر مجلس حضور دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری آنا، تاریخ 2 مرداد 98، کد مطلب:405969 : www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین