پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۲۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
توجه به دلایلی که منجر به افزایش مدت زمان صدور مجوز یا در نهایت امتناع از صدور محوز کسب و کار می‌شود را مورد بررسی قرار داده ایم.سال هاست که فرهنگ ایجاد اشتغال و راه اندازی کسب و کار نو تقریبا در کشور جا افتاده است و مردم بیش از اینکه خواستار استخدام در بدنه دولت باشند علاقه مند حضور در عرضه های تجارت و بازارها هستند.

شعار سال: سال هاست که فرهنگ ایجاد اشتغال و راه اندازی کسب و کار نو تقریبا در کشور جا افتاده است و مردم بیش از اینکه خواستار استخدام در بدنه دولت باشند علاقه مند حضور در عرضه های تجارت و بازارها هستند.

حال این بازارها از نوع سنتی شروع شده و به نوع مدرنیته و هوشمند و استارتاپ ها نیز گسترش پیدا کرده اند. اما لازمه فعالیت و ادله خاصیت تجارت محوری این فعالیت ها، سهولت در صدور مجوزهای کسب و کاری است.

موضوعی که با واکنش های مختلفی روبرو شده است و در بخش های مختلفی اعم از کشاورزی، اقتصاد هوشمند و همچنین نحوه دریافت مجوز استارتاپ ها به آن پرداخته است و در این بخش قصد دارد تا به سراغ صنعتگران رفته و از گلایه و دغدغه های آن ها در دریافت پروانه کسب و کار با خبر شویم.

دلایل تعلل در صدور برخی مجوز‌های کسب و کار/ نخبگان به دنبال راه اندازی کسب و کار خلاقانه و نو

ابتدا به سراغ یکی از صنعتگران در حوزه تولید کفپوش رفته و از وی در خصوص مشکل اخذ مجوز کسب و کار سوالی کردیم.

تعریف صحیحی از فاصله قانونی کارخانه تا شهر نداریم

قدمی، یک تولید کننده کفپوس های صنعتی در تهران ا اشاره به ایرادات مطرح شده درباره محیط تولیدی وی می‌گوید: حدود ۲۰ سالی است که برای تولیدات کفپوش‌های ساختمانی و صنعتی پروانه کسب دریافت کرده و بیش از ۱۵۰ نفر را تحت پوشش این شغل قرار داده ام.
وی افزود: در این مکان با در دست داشتن تکنولوژی بومی و اختراع داخلی محصولات داخلی را با بهترین کیفیت موجود در سطح دنیا تولیدمی کنیم اخیرا برای دریافت مجوز کسب و کار جهت گسترش محیط کاری خود به سامانه های مرتبط به صدور مجوز کسب و کار مراجعه کردم که طی بررسی ها اولیه سازمان صدور مجوزهای کسب و کار مدعی شد محل احداث کارخانه مناسب نبوده و خارج از قانون است.
قدمی گفت: این در حالیست که طبق مصوبه قانون کارخانه ما با مرکز شهر بیش از ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد، اما بازهم مدعی هستند که ما باید مکان خود را تغییر دهیم که عملا شدنی نیست، زیرا تعداد زیادی از کارکنان در این محل مشعغول به کار هستند و از طرفی ما طبق قانون مقرر مربوط به احداث شهرک‌های صنعتی این کارگاه را ساخته ایم.
دلایل تعلل در صدور برخی مجوز‌های کسب و کار/ نخبگان به دنبال راه اندازی کسب و کار خلاقانه و نو
علی فیروزی، مدیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور به این موضوع پاسخ داده و می گوید: در سراسر دنیا مجوز کسب و کار را منوط به ۳ شرط صادر می کنند که شامل امنیت ، بهداشت و آموزش است.
او ادامه داد: موضوع بهداشت یکی از ویژه ترین موضوعات برای صدور کسب و کار است. مشکل ما در تفسیر پذیر بودن و دخالت دادن سلایق شخصی مجوزهاست. یعنی در قانون عنوان شده است که برای احداث کارگاه و کارخانه باید ۹۰ کیلومتر از شهر دور باشیم اما در این قانون آورده نشده است که این مسیر کیلومتر زمینی است یا هوایی؟ هیچکس مشخص نکرده است که فاصله باید از مرکز شهرباشد یا از مرز شهری؟ کسی سوال نکرده است که این فاصله به صورت مستقیم باید ۹۰ کیلومتر باشد یا در کوچه پس کوچه های شهری ؟ در واقع افراد در این قانون حداثل سود استفاده را کرده است.

این مقام مسئول در ادامه می گوید: یعنی یک تعریف واحد و صحیح وجود ندارد و به عبارتی قانونی که تقصیر پذیر باشد تا حدودی به رانت نیز آلوده می شود. مشکل دیگر صدور مجوزهای کسب و کار در کشور ، تعدد مقرر و یا اصلاحیه های هستیم.
در ادامه بررسی واحدهای صنعتی با یک نانوای سنتی و تولید نان محلی روبرو شدیم که می‌گوید: ۲ سالی است که نانوایی را راه اندازی کرده است و 4 کارگر دارد اما به علت جابجایی در شهر وخرید مغازه ای دیگر برای وی مجوز صادر نمی کنند.

تعدد برخی شغل ها زیاد است/ نخبگان خلاق تر عمل کنند

ترک لو، صاحب نانوایی سنتی در استان ارومیه از بسته بودن سایت برای ثبت نام یاد کرده و می گوید: تقریبا ۲ سالی است که ملزم به صدور مجوز کسب و کار در مشاغل شده ایم که روند بسیار خوبی است اما به شرطی که موثر واقع شود. در این سال ها بارها مراجعه کردیم تا پروانه کسب خود را دریافت کنیم که با مشکلات متعددی هم روبرو شدیم.
علی فیروزی، مدیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور در واکنش به این موضوع می‌گوید: قطعا طبق. قوانین مختلفی ما امکان رد درخواست مجوز را داریم که یکی از این دلایل اشباع بازار از آن کسب و کار است

او ادامه داد: معنی از اشباع این است که تعداد فعالیت این شغل بسیار زیاد است و ممکن است با دریافت مجوز فرد متحمل زیان شود. در نتیجه سازمان در همان طرح سام مدیریت کسب و کار‌ها را برعهده می‌گیرد.

فیروزی گفت: از ابتدای تیر امسال تا به امروز در سامانه سام حدود ۶۰ هزار درخواست صورت گرفته است که از این بین ۱۸ هزار درخواست مجوز بررسی و مجوز صادر شده است که ازین تعداد ۱۳ هزار کسب و کار مجوز گرفته و ۴ هزار متقاضی شرایط دریافت مجوز را نداشته اند.

گفته می‌شود از این دست قبیل مشکلات وجود دارد که درمدت زمانی مقرر سعی در حل و فصل این موضوع می‌شود. موضوعاتی نظیر عدم صدور مجوز کسب و کار‌ها در کوتاه مدت یکی از همین موارد است؛ که در این نمودار نیز آمده است که وزارت صمت تا چه حد در یاری رساندن به کسب و کار‌ها موفق بوده است.

دلایل تعلل در صدور برخی مجوز‌های کسب و کار/ نخبگان به دنبال راه اندازی کسب و کار خلاقانه و نو

البته موضوع قابل توجهی که در این سامانه مشهود است، عدم گزارش عملکرد وزارت صمت در پاسخگویی به شکایات و رسیدگی به مشکلات متقاضیان کسب و کار است!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار3مرداد 98، کد خبر: 7012205، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین