پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
در فاز پنج پردیس، صد هکتار اراضی به بنیاد مستضعفان داده شد، اما در مقطعی بدون هماهنگی با بنیاد مستضعفان دولت شروع به ساخت‌وساز مسکن مهر در آن منطقه کرد که بنیاد هم بابت این اقدام از شرکت عمران شهر‌های جدید در آن مقطع شکایت کرد.
شعار سال:در فاز پنج پردیس، صد هکتار اراضی به بنیاد مستضعفان داده شد، اما در مقطعی بدون هماهنگی با بنیاد مستضعفان دولت شروع به ساخت‌وساز مسکن مهر در آن منطقه کرد که بنیاد هم بابت این اقدام از شرکت عمران شهر‌های جدید در آن مقطع شکایت کرد.
شکایت بنیاد مستضعفان از دولت
ماجرای آزادراه تهران- شمال، به خودی خود پیچیدگی داشت تا اینکه حالا منوچهر خواجه‌دلویی، معاون توسعه و ساختمان بنیاد مستضعفان در حاشیه بازدید برخی خبرنگاران از این آزادراه، خبر داده در زمین‌های معوضی که در ازای سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در این پروژه در نظر گرفته شده بود، بدون هماهنگی با بنیاد در دولت محمود احمدی‌نژاد، مسکن مهر ساخته شد. او گفته این اتفاق سبب شده تا آن‌ها شکایتی را علیه شرکت عمران شهر‌های جدید تنظیم کنند و اکنون منتظر بررسی‌های کارشناسی برای رفع این مشکل هستند.

شکایت بنیاد مستضعفان از شرکت عمران شهر‌های جدید
 خواجه‌دلویی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارائه اراضی به بنیاد مستضعفان از سوی دولت بابت سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این پروژه گفت: در یک‌سری از نقاط، اراضی‌ای از سوی دولت به بنیاد مستضعفان بابت بازگشت سرمایه هزینه‌شده در این پروژه ارائه شد. قرار بر این است که بازگشت سرمایه‌گذاری بنیاد تا ۴۰ درصد از محل عوارض و تا ۶۵۰ درصد از محل اراضی‌ای باشد که تاکنون هم در بخشی از مناطق زمین‌هایی را به بنیاد داده‌اند.

او ادامه داد: در فاز پنج پردیس، صد هکتار اراضی به بنیاد مستضعفان داده شد، اما در مقطعی بدون هماهنگی با بنیاد مستضعفان دولت شروع به ساخت‌وساز مسکن مهر در آن منطقه کرد که بنیاد هم بابت این اقدام از شرکت عمران شهر‌های جدید در آن مقطع شکایت کرد.

خواجه‌دلویی تأکید کرد: باید کارشناسی‌های مورد نیاز انجام شود تا زمین معوض به جای اراضی پردیس به بنیاد مستضعفان تحویل داده شود.

او البته در میان کلام خود به مورد دیگری از تخلفات رخ‌داده در آن مقطع هم اشاره کرد و گفت: در منطقه ۲۲ هم اراضی را به بنیاد مستضعفان داده بودند که شهرداری هم در آن اراضی توافقاتی داشت که باز هم باید معوض این اراضی طبق کارشناسی‌ها زمین‌های دیگری را در اختیار بنیاد قرار دهند.

در همین رابطه، احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر در امور مسکن مهر در گفت‌وگویی با اعلام اینکه این اختلاف در دولت احمدی‌نژاد رخ داده است، گفت: حل این مشکل اکنون در شرکت عمران شهر‌های جدید در حال پیگیری است.

رایزنی با سران ۳ قوه برای حل مشکل مسکن مهر پردیس
بحران مسکن مهر پردیس و نارسایی در تکمیل آن، آن‌قدر ماجرا را پیچیده کرده بود که حتی محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی هم پیش از آنکه تأیید حضور در این پست را بیابد، برای آن نسخه پیچیده بود. محمد اسلامی در گفتگو با «شرق» وعده داده بود که مشکل مسکن مهر پردیس را با سران سه قوه حل خواهد کرد.

او گفته بود: «تکمیل مسکن مهر از تعهدات دولت است، بنابراین تلاش خواهم کرد با رسیدگی به وضعیت متقاضیان در این عرصه به کمک دستگاه‌های اجرائی هرچه سریع‌تر مشکل را حل کنم. متأسفانه مسکن مهر پردیس اکنون به معضلی برای وزارت راه بدل شده است. از آنجا که این مجموعه با مشکلات متعددی روبه‌روست، قصد دارم با رایزنی با سران سه قوه مشکل را حل کنم».

انتخاب «هلیکوپتری» مسکن مهر در دولت قبل
پیش‌تر عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه‌و‌شهرسازی هم گفته بود سایت مسکن مهر پردیس با پرواز هلیکوپتری انتخاب شده است. او گفته بود: «در این خصوص اعلام اینکه در انتخاب سایت اشتباه شد، کافی نیست. میلیارد‌ها تومان در این پروژه‌ها هزینه شده، ما هزاران مهندس متخصص در ایران داریم و هر مهندسی با یک ارزیابی اولیه قطعا متوجه می‌شود شهری که به‌سختی برای ۱۵۰ هزار نفر آب شرب تأمین می‌کند، جوابگوی حضور ۳۰۰ هزار ساکن جدید نیست».

وی افزود: در حقیقت، قبل از تصمیم‌گیری دولت پیشین، پردیس شهری بود که در نهایت می‌توانست ۱۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد، اما ناگهان بیش از ۸۰ هزار واحد در آن ساخته شد که با احتساب حداقل جمعیت سه تا ۳.۵ نفر برای هر خانواده ساکن، در حدود ۲۴۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را به جمعیت اولیه اضافه می‌کند. او گفت: از مسئله آب گذشته، به مسئله برق، شبکه فاضلاب، شبکه گاز، خدمات آموزشی، بهداشتی و... و از همه مهم‌تر فضا‌های عمومی می‌توان اشاره کرد. بدیهی است که امکانات و زیرساخت‌ها جواب‌گوی این میزان جمعیت نیست. نکته دیگر این است که همه واحد‌ها خارج از محدوده شهر و عمدتا در محدوده پارک‌های طبیعی حفاظت‌شده ساخته شده است».

چینی‌ها‌آزادراه تهران-شمال را عقب انداختند
خواجه‌دلویی، معاون توسعه و ساختمان بنیاد مستضعفان همچنین در کنار اظهار‌نظرهایش درباره اختلاف بر سر اراضی معاوض، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از چینی‌ها به خاطر بدعهدی‌های انجام‌شده طبق قرارداد جریمه اخذ شده است، گفت: چینی‌ها هم بر‌اساس قرارداد ادعا‌هایی داشتند مبنی بر اینکه در مقطع تحریم نتوانستند پول‌های مدنظر در قرارداد را جابه‌جا کنند. او ادامه داد: چینی‌ها از ۲۲۰ میلیون دلار ۱۵۰ میلیون دلار کار انجام دادند؛ اما نتوانستند باقی فاینانس را محقق و پروژه را ادامه دهند؛ بنابراین شرایط قرارداد سخت شد. از ادعا‌های خود دست کشیدند و در حد منابع فاینانس کار را تمام کردند.

 او گفت: در طول این ۳۲ کیلومتر حدود ۳۹ رشته تونل در باند رفت‌و‌برگشت وجود دارد و ۴۲ درصد مسیر را تونل تشکیل می‌دهد. ۲۵ دستگاه پل بزرگ در دو باند رفت‌و‌برگشت به طول ۳.۱ کیلومتر احداث شده است و در این آ‌زادراه ۲۰ کیلومتر دیوار حائل در باند رفت‌و‌برگشت وجود دارد. حجم عملیات خاکی و ترانشه‌برداری معادل ۱۲ میلیون متر مکعب است و میزان بتون‌ریزی به دو‌میلیون‌و صد هزار متر مکعب می‌رسد. تاکنون مصرف میلگرد و آهن‌آلات در این پروژه ۱۱۰ هزار تُن بوده است. مصرف سیمان هم تاکنون به ۷۰۰ هزار تُن رسیده است. در‌حال‌حاضر روسازی در پروژه با پیشرفت فیزیکی ۸۵‌درصدی در حال احداث است و اجرای تأسیسات الکترو‌مکانیکال پیشرفت فیزیکی ۵۰‌درصدی دارد. خواجه‌دلویی با اشاره به رعایت جزئیات موضوعات محیط‌زیستی گفت: در این پروژه اجازه ندادیم هیچ آبی آلوده شود و تمام چشمه‌ها از مجرا‌های جداگانه به مسیر اصلی خود برمی‌گردند و آب سالم که حقابه مردم منطقه است، به چرخه باز‌خواهد گشت.

او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه علت تأخیر مجدد در افتتاح رسمی آزادراه تهران – شمال چیست، گفت: طبق برآورد‌های انجام‌شده در خرداد سال جاری برای تکمیل این پروژه نیاز به ۶۰۰ میلیارد تومان داشتیم که ۳۰۰ میلیارد تومان آن را بنیاد و ۳۰۰ میلیارد تومان آن را دولت متعهد شد. خواجه‌دلویی با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان دولت در قالب اوراق خزانه اسلامی است، گفت: نقد‌کردن این اسناد زمان‌بر است و باید از طریق بورس انجام شود.

او با بیان اینکه برای خرید تأسیسات و نصب آن‌ها نیاز به پول نقد داریم، گفت: دو ماه بعد از پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت نقد آزادراه تهران – شمال تکمیل خواهد شد؛ چرا‌که نصب تأسیسات تا دو ماه زمان می‌برد. خواجه‌دلویی درباره تعیین نرخ عوارضی آزادراه تهران- شمال اظهار کرد: ۴۰ درصد بازگشت سرمایه از طریق دریافت عوارضی خواهد بود. از سوی دیگر نرخ سود سالانه بنیاد در این پروژه ۲۲ درصد است؛ بنابراین اعداد و ارقام نرخ عوارضی تعیین می‌شود؛ اما قطعا آنچه در برخی از رسانه‌ها تا ۵۰ هزار تومان منتشر شده، نخواهد بود.

او درباره آخرین وضعیت قطعه دو آزادراه تهران – شمال گفت: پیمانکاران ایرانی از خرداد ۹۶ روی این پروژه کار می‌کنند و در‌حال‌حاضر قطعه دو پیشرفت فیزیکی ۲۹‌درصدی دارد و طبق برآورد‌ها باید نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. خواجه‌دلویی درباره آخرین تصمیمات برای قطعه سه آزادراه تهران– شمال اظهار کرد: هزینه مورد نیاز به قیمت روز برای اجرای قطعه سه، چهار‌هزارو ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است که باید از فاینانس خارجی و پیمانکار داخلی برای اجرای این قطعه استفاده کنیم.

تحویل پاکت‌های مناقصه فاینانس منطقه ۳ تهران ـ. شمال آخر مرداد
معاون بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تاکنون هشت گروه خارجی برای تأمین فاینانس این پروژه در مناقصه شرکت کردند، گفت: شرط ما برای هشت گروه این است که ساخت پروژه با شرکت‌های ایرانی باشد.

او با بیان اینکه این هفت شرکت از کشور‌های چین، کره و ایتالیا هستند؛ اما عمده آن‌ها را شرکت‌های چینی تشکیل می‌دهد، گفت: آ‌خر مرداد بازگشایی پاکت‌های شرکت‌کننده در مناقصات انجام می‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی فرارو،تاریخ انتشار:5مرداد1398،کدخبر:407035،fararu.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین