شعار سال : «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضائیه» مشتمل بر پنج فصل،
۳۳ ماده و هشت تبصره، ۲۳ تیرماه توسط رئیس قوه قضائیه به تصویب رسید و
اکنون این دستورالعمل لازم الاجرا است.
فرهاد شهبازوار، حقوقدان و وکیل
دادگستری گفت: در این دستورالعمل به
قانون گرایی، رعایت شأن انسان، حفظ حقوق شهروندان و افزایش میزان رضایتمندی
مراجعان قوه قضائیهتاکید دوباره شده است که باید از آن به نیکی یاد کرد.
وی ادامه داد: البته با نگاهی دیگر، از اینکه با وجود داشتن سند میثاق
دینی و ملی (قانون اساسی) باز هم منشورها و دستورالعمل هایی برای گسترش
عدل، آزادی های مشروع و تضمین حقوق شهروندان در محاکم دادگستری تدوین می
شود، خیلی نباید خوشحال بود بلکه باید وظایف و عملکرد قضائی و حقوقی حاکمیت
در قبال مردم مورد ارزیابی قرار گیرد.
شهبازوار با اشاره به فصل دوم و
ماده ۴ «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضائیه» اظهار
داشت: در این ماده به موضوع دادرسی عادلانه اشاره شده است اما اینکه دادرسی
عادلانه چیست و قوه قضائیه چگونه می تواند بر آن دست یابد و حقوق شهروندان
را در رسیدگی ها رعایت کند، نیازمند واکاوی است که با دقت در قوانین امره
(کیفری و حقوقی) تعریفی از دادرسی عادلانه ارائه نشده است.
این حقوقدان
خاطرنشان کرد: با استناد به آیه شریفه ۵۸ سوره نساء و با توجه به اصول
متعدد قانون اساسی، حاکمیت در مساله قضا باید با عدل و انصاف، بر مدار حق
برخورد کند و با رعایت همه حقوق شهروندان در قانون آیین دادرسی اعم از
کیفری و حقوقی حکم به برائت یا مجازات و اجرای آن دهد.
وی به دیگر
مصادیق حقوق شهروندی و دادرسی عادلانه اشاره کرد و گفت: همچنین مصون ماندن
حیثیت، جان، مال، مسکن و شغل افراد از تعرض در اصل ۲۲ قانون اساسی، مستقل
بودن قوه قضائیه و قضات در پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی شهروندان و
تحقق بخشی به عدالت در اصل ۱۵۶ قانون اساسی و مساله برائت در اصل۳۷ قانون
اساسی تصریح شده است.
شهبازوار یکی از مهمترین اصول برخورداری از
دادرسی عادلانه را حق «انتخاب وکیل» برای اصحاب دعوا عنوان کرد و افزود: در
اصل ۳۵ قانون اساسی بر این مهم تاکید شده است اما متاسفانه دید واقع
بینانه ای نسبت بهوکیل دادگستری در سطح جامعهو محاکم وجود ندارد.
این
وکیل دادگستری اظهار داشت: حق انتخاب وکیل برای شهروندان از سوی حاکمیت
باید به رسمیت شناخته شود و بستر آن توسط قوه مقننه با تصویب قوانین و
مقررات لازم فراهم آید تا مردم آزادانه بتوانند به وکیل مستقل برای احقاق
حقوق خود مراجعه کنند زیرا حضور وکیل، تسهیلگر دادرسی عادلانه است.
شهبازوار خاطرنشان کرد:مجلس شورای اسلامی بدون درنظرگرفتن حق آزادانه
انتخاب وکیل برای مردم و برخلاف قانون، اصل ۳۵ قانون اساسی و مقررات بین
المللی، محدودیت هایی را برای این حق قائل شده است؛ ماده ۴۸ قانون آیین
دادرسی کیفری و تبصره آن مبنی بر انتخاب وکیل مورد تایید رییس قوه قضائیه
در جرایم علیه امنیت ملی و جرایم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده
۳۰۲ همین قانون است، فرایند دادرسی عادلانه را از مسیر بی طرفی حاکمیت خارج
می کند و موجب بدبینی مردم به دستگاه قضائی و وجود شائبه می شود.
وی
در خصوص نقش وکیل در دادرسی عادلانه افزود: پیش از وجود قانون و دستورالعمل
در این مورد، جامعه به فرهنگ سازی کنشگران اجتماعی، مطبوعاتی، وکلای
دادگستری و حاکمیت (قوه قضائیه) نیاز دارد تا شهروندان در انجام امور حقوقی
به وکلای مدافع مراجعه کنند.
این حقوقدان با اشاره به ماده ۱۳ و ۱۴
«دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضائیه» گفت: در این مواد،
تدابیری برای وکلا در مبادی ورودی مراجع قضائی و استفاده از تجهیزات
الکترونیکی در بازرسی های بدنی همچنین در نظر گرفتن مکانی برای انتظار، گفت
و گو و ملاقات با موکلان اندیشیده شده است که اقدام حداقلی مفید است ولی
تهیه امکانات و ملزومات این موارد پیش بینی شده، فعلا عملیاتی و مقدور نشده
است و احتیاج به مکان یابی و منابع مالی در مجتمع های قضائی دارد.
شهبازوار تصریح کرد: بهتر است پیش از تصویب قوانین و مقررات یا صدور
دستورالعمل ها در حوزه حقوق شهروندان، بررسی های لازم برای زیرساخت ها و
تهیه الزامات اجرایی با نگاه کارشناسی برنامه ریزی شود زیرا اینگونه مقررات
باعث افزایش انتظارات و مطالبه گری مردم برای اجرای قوانین لازم الاجرا
است حال آنکه اجرای آنها با مشکلات زیادی روبرو است و تا مدت ها در محاق
قرار می گیرد.
سایت شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 6 مرداد1398 ، کدخبر: 83413136: www.irna.ir