پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۴۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
شهرداری تهران طرح‌هایی همچون حذف طرح زوج و فرد را در دستور کار قرار داد تا از ترافیک و آلودگی شهری تهران بکاهد؛ با این حال این طرح نتیجه‌ای در بر نداشته است.
شعارسال: طرح کاهش آلودگی هوا جایگزین طرح زوج و فرد شد؛ شاید راهی باشد برای پاکسازی هوای پایتخت. در حالیکه از نظر برخی کارشناسان ضرر‌های این طرح به مراتب از فواید آن بیشتر است، از سوی دیگر مساله فروش تراکم که از مسائل مورد مناقشه در دوره گذشته شهرداری تهران نیز بود همچنان ادامه دارد؛ موضوعی که تاثیری مستقیم بر افزایش جمعیت پایتخت و به تبع آن افزایش ترافیک تهران داشته و آلودگی هوای تهران را تبدیل به موضوعی علاج ناپذیر کرده است.

تابستان امسال مساله افزایش ازن در هوای پایتخت باعث نگرانی نسبت به سلامت شهروندان شده است این درحالی است که محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تدابیر اتخاد شده در شهر را عامل کاهش آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت عنوان کرده بود و عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست نیز طی نامه‌ای خطاب به پیروز حناچی شهردار تهران از عملکرد موفق شهرداری تهران در سال ۹۷ برای کاهش آلودگی هوا تقدیر کرد.

افزایش ازن به عنوان آلاینده ثانویه که به گفته کارشناسان تاثیری به مراتب مخرب‌تر از آلاینده‌های اولیه بر سلامت شهروندان دارد، باعث شده که مساله تاثیر اقدامات شهرداری تهران بر بهبود کیفیت هوای این شهر که مورد ادعای شهرداری است با اما و اگر‌هایی مواجه شود.

نبی الله منصوری با اشاره به فروش تراکم توسط شهرداری در طی سال‌ها باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده است به رویداد۲۴ می‌گوید: نمی‌توان گفت شهرداری به تنهایی مقصر است زیرا وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و وزارت کشور نیز در این مساله دخالت داشته‌اند، به این معنا که وقتی مجوز ساخت و ساز ساختمان‌های ۴ و ۸ طبقه را در تمامی کوچه و خیابان‌های شهر می‌دهیم، خانواده‌هایی در این ساختمان‌های ساکن می‌شوند که با تردد با خودرو در شهر باعث افزایش ترافیک می‌شوند.

جمعیت تهران ۴ برابر بیش از حد مجاز

این متخصص آلودگی هوا با تاکید براینکه ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران در اثر تردد خودرو‌ها و ترافیک است، اظهار می‌کند: افزایش تراکم شهری که شهرداری مجوز آن را صادر می‌کند منجر به ایجاد ترافیک می‌شود به نحوی که امروز جمعیت تهران ۴ برابر بیش از حد استاندارد است بنابراین ترافیک چنین شهری درست نمی‌شود و وقتی معضل ترافیک حل نشود آلودگی هوا هم کاهش نمی‌یابد.

او خاطرنشان می‌کند: شهرداری و مسئولان باید هم اکنون افزایش تراکم شهری را متوقف کنند، زیرا تهران به هیچ وجه گنجایش جمعیت بیشتر را در مساحت فعلی ندارد، بررسی تجارب جهانی نشان می‌دهد که تنها مرکز شهر‌ها دارای ساختمان و آپارتمان‌های بلند مرتبه است و برخلاف تهران هرگز در حاشیه شهر‌ها بلندمرتبه سازی نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تنها دلیل بلندمرتبه سازی بی‌رویه در تهران افزایش درآمد ناپایدار شهرداری‌ها و گرفتن پول از مردم است، می‌افزاید: شهرداری می‌داند که این نوع عملکرد اشتباه و ظلم درحق ساکنان فعلی و آینده این شهر است، متاسفانه اصفهان، مشهد و تبریز نیز از تهران الگوبرداری کرده‌اند و یکی پس از دیگری در این بن‌بست زیست محیطی گرفتار شده‌اند.

او با تاکید براینکه تنها راه حل کاهش آلودگی هوای تهران کاهش ترافیک است، توضیح می‌دهد: نمی‌توان به شهروندان گفت ماشین نداشته باشید این موضوع حق مردم است بلکه از ابتدا نباید اجازه می‌دادیم شهر تا این حد متراکم شود بنابراین شهرداری تهران اکنون باید تراکم فروشی را متوقف کند یعنی در قوانین مصوب شود که اگر ساختمانی ۲ طبقه تخریب شد مالک حق ندارد به جای آن ۷ طبقه ساختمان بسازد بلکه تنها می‌تواند همان ۲ طبقه را بسازد و جلوی افزایش ارتقاع گرفته شود.

منصوری می‌گوید: سال‌ها تلاش شد پادگان پشت میدان سپاه از شهر خارج شود، اما اکنون به جای آن تعداد زیادی آپارتمان ساخته و به دنبال آن هم چند صد ماشین به خیابان‌های شهر اضافه شده است؛ با چنین وضعیتی چه کسی می‌تواند انتظار داشته باشد ترافیک و آلودگی هوای تهران کاهش یابد.

به گزارش رویداد۲۴ هر صبح با صدای مهیب ساخت و ساز در شهر بیدار می‌شوی ساختمان‌هایی که تخریب می‌شوند تا جایشان را برج‌ها و آپارتمان‌های بلند مرتبه‌ای بگیرند که بزرگترین کارکردشان بریدن نفس‌های این شهر است، در هر کوچه و خیابانی لاشه چند ساختمان که در حال ساخت بوده یا ساخت آن در نیمه راه رها شده منظره شهر را تباه کرده است، و تنها دلیل اینهمه فروش تراکم افزایش درآمد شهرداری است.

تراکم فروشی شهرداری عامل آلودگی هوای پایتخت

منصوری با اشاره براینکه افزایش تراکم در این شهر به مرز انفجار رسیده، می‌گوید: افزایش تراکم تهران به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کیلومتر مربع رسیده است، در حالیکه متوسط جهانی تراکم در ۱۲۵ شهر بزرگ جهان زیر ۵ هزار نفر است از سوی دیگر با محاسبه پارامتر‌های اقلیمی-هواشناسی در تهران تراکم جمعیت دراین شهر باید کمتر از متوسط جهانی یعنی ۲۵۰۰ نفر در کیلومتر مربع باشد، زیرا در کشور ما باد و باران کم بوده و از نظر اقلیمی شهر‌های ما در شرایط خوبی نیستند.

او با یادآوری اقداماتی مثبت انجام شده در کشور که بر بهبود کیفیت هوا تاثیرگذار است از جمله نوسازی ناوگان خودرویی کشور، از رده خارج شدن ماشین‌های قدیمی و تولید سوخت بدون گوگرد در تهران اظهار می‌کند: با همه این اقدامات هوای تهران همچنان آلوده است که به نظر من شهرداری با افزایش تراکم در شهر مقصر اول این ماجراست.

این استاد دانشگاه همچنین با اشتباه توصیف کردن مقایسه روز‌های پاک سال‌های مختلف تهران برای پی بردن به وضعیت بهبود کیفیت و سلامت هوای این شهر عنوان می‌کند: مهم‌ترین پارامتر پاک‌کننده هوای شهر باد، بارش و پایداری هواست اگر چند سال را با هم مقایسه می‌کنیم باید وضعیت هواشناسی این سال‌ها را نیز با یکدیگر مقایسه و بررسی کنیم که در هر سال چند روز باد با سرعت بالا، کم و متوسط، چند روز با هوای پایدارو چند روز ناپایداری هوا داشتیم و بعد نتیجه بگیریم که آیا آلودگی هوای ما نسبت به سال‌های قبل کم شده است یا نه.

این کارشناس آلودگی هوا با اشاره به اینکه عده‌ای افزایش تعداد روز‌های پاک و سالم در سال جاری را ناشی از اقدامات شهرداری می‌دانند، اضافه می‌کند: اگر سال آینده تعداد روز‌های با بارش و تعداد روز‌های با ناپایداری و تعداد روز‌های با باد کم شود یعنی باد و بارش ما کاهش یابد، مطمئنا وضعیت هوای تهران از نظر آلودگی نامطلوب خواهد شد در این صورت چه کسی مسئولیت افت کیفیت هوا را برعهده می‌گیرد آیا شهرداری می‌گوید امسال من بد عمل کردم و سال گذشته عملکرد خوبی داشتم؟

او علت افزایش روز‌های پاک در شهر تهران را پربارش بودن امسال و سال ۹۷ عنوان کرده و می‌گوید: در سال‌های پربارش باد هم بیشتر می‌وزد و علت پاک بودن روز‌های پاک این موارد است نه اقدامات شهرداری.

طرح کاهش آلودگی هوا، مضر برای کیفیت هوای تهران

به گزارش رویداد۲۴ از دیگر اقداماتی که شهرداری در جهت کاهش کیفیت هوای تهران انجام داد، حذف طرح زوج و فرد و جایگزین کردن طرح کاهش آلودگی هواست طرحی که بر مبنای آن هر شهروند دارای خودرو می‌تواند ۲۰ روز از هر فصل را به صورت رایگان در شهر تردد کند، طرحی که میزان اثرگذاری آن بر کاهش آلودگی هوا پایتخت همچنان با انتقاد مواجه بوده و حتی لزوم بازنگری نسبت به آن مورد تاکید اعضای شورای شهر تهران نیز بوده است.

منصوری در پاسخ به رویداد۲۴ درباره تاثیر آن بر بهبود کیفیت هوای تهران طرح کنترل آلودگی هوا را بسیار مضر ارزیابی کرده و می‌افزاید: اینکه اجازه داده‌اند هر خودرو ۲۰ روز در هر فصل را رایگان در شهر تردد کند اصلا درست نیست، زیرا شهروندان باید پول شهر را بدهند و هیچ کس نباید مجاز باشد که یک روز را رایگان به شهر برود، هرکس که با خودرو به شهر می‌آید به دلیل ایجاد آلودگی و ترافیک باید پول آن را بپردازد، لذا به هیچ‌وجه این طرح به مصلحت نبوده و روشی مذموم است.

منصوری تصریح می‌کند: اگر به طور کلی رفت و آمد در شهر را آزاد بگذارند و هر کس به میزان استفاده‌ای که با خودرو از شهر می‌کند -خصوصا در ساعت‌های پرترافیک- هزینه آن را نیز پرداخت کند این موضوع باعث کاهش سفر‌های غیرضروری با خودرو در سطح شهر می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 6 مرداد 1398 ، کدخبر: 182824 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
آلودگی پایتخت با این حجم از آدم که داره زندگی میکنه و این شرایط انجام پذیر نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین