پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۴۶۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
همزمان با اوج‌گیری مصرف، صادرات برق همچنان جریان دارد مصرف برق کشور در آخرین روز تیرماه به رقم بی‌سابقه 57 هزار و 635 مگاوات رسید و رکورد جدیدی در کارنامه این صنعت به ثبت رساند. نکته مهم آنکه، تأمین این میزان تقاضا برخلاف سال گذشته بدون وقوع خاموشی برنامه‌ریزی شده بود. درحالی که تیرماه سال قبل، وقتی مصرف به 57 هزار و 98 مگاوات رسید، برق بسیاری از خانه‌ها، صنایع، ادارات و چاه‌های کشاورزی قطع شد.

شعار سال: البته مدیریت مصرف و همکاری مردم را هم نمی‌توان نادیده گرفت. به‌طوری که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: «در چهار دهه اخیر پیک مصرف برق همواره رشد هفت درصدی داشته است، اما در تابستان امسال همکاری و مدیریت مصرف تمامی بخش‌های خانگی، صنعت، تجاری و کشاورزی در ساعات اوج مصرف موجب شده است پیک بار نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش یابد. این موضوع تأثیر بسیار زیادی در اقتصاد ملی دارد.»

مصرف بیش از سه هزار مگاوات مدیریت شد
اگرچه آمار دقیقی از میزان همکاری‌های بخش خانگی در دست نیست اما هادی مدقق، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر میزان همراهی مشترکین همکار را در روز سی‌ویکم تیرماه بیش از سه هزار مگاوات عنوان می‌کند. به این معنی که بخش صنعت، کشاورزی، تجاری و ادارات بر اساس توافقنامه‌هایی که امضا کرده‌اند، در این روز بیش از سه هزار مگاوات پیکسایی انجام داده‌اند. مدقق به خبرنگار ما می‌گوید: «مجموع تفاهمنامه‌های امضا شده با مشترکین همکار حدود شش هزار مگاوات است که تاکنون نیاز به استفاده از این ظرفیت به‌صورت همزمان نبوده است. اما این یک امتیاز است که در سال‌جاری نسبت به سال‌های قبل داریم. ما همواره باید شرایط را به گونه‌ای طراحی می‌کردیم که تولید دنباله رو مصرف باشد. اما امسال میزان بار، تحت کنترل است.» مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر ادامه می‌دهد: «اگرچه امسال ظرفیت تولید نیز افزایش داشته است اما مدیریت بار موجب شده که شرایط تحت کنترل باشد و این ما هستیم که تعیین می‌کنیم چه میزان از مصرف باید کاسته شود تا به خاموشی برنخوریم.» به‌گفته مدقق اگر مدیریت بار شبکه انجام نمی‌شد، در روزهای گذشته احتمال خاموشی وجود داشت و البته تا 12 روز دیگر هم به مدیریت و همکاری مردم نیاز است تا پیک 1398 سپری شود.

ظرفیت تولید برق 59 هزار مگاوات است
وزارت نیرو می‌گوید که امسال ظرفیت واقعی تولید برق حدود 59 هزار مگاوات است و احتمال رسیدن پیک به 58 هزار و 500 مگاوات نیز وجود دارد. اگرچه بخشی از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های برق است که سال گذشته به علت خشکسالی در مدار نبوده‌اند اما تاکنون دو هزار و 300 مگاوات نیروگاه جدید نیز وارد مدار شده است. حمیدرضا عظیمی، معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی در این رابطه توضیح می‌دهد: «از پیک سال گذشته تا این لحظه دو هزار و 300 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و این روند افزایش تولید در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت. به طوری که نیروگاه هریس یک واحد 310 مگاواتی و واحد 160 مگاواتی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند دو تا سه هفته آینده وارد مدار خواهد شد. همچنین افزایش توان عملی نیروگاه دماوند به ظرفیت 200 مگاواتی در چند روز آینده وارد مدار خواهد شد که همگی به تأمین برق کشور کمک خواهند کرد.» وی با بیان اینکه شرایط خوبی در تولید برق داریم و احتمالاً 10 تا 15 روز دیگر از پیک 1398 عبور خواهیم کرد، توضیح می‌دهد: «ذخیره نیروگاه‌های کشور، توان صادراتی و همین‌طور ظرفیت مدیریت مصرف نشان می‌دهد که عبور از پیک امسال با ریسک کمی انجام خواهد شد. اما کار آسانی نبود و شبانه روز برای دست یافتن به این شرایط فعالیت شد.»

19 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای چند ساعت
معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای عبور از پیک امسال را بیش از 19 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: «از پیک سال گذشته تا تابستان امسال، مهندسان و کارگران بسیاری برای اینکه نیروگاه‌های جدید وارد مدار شوند، سه شیفت و حتی چهار شیفت کار کرده‌اند. علاوه بر این بیش از 90 هزار مگاوات تعمیرات انجام شده تا با آمادگی کامل پیک را پشت سر بگذاریم.»

صادرات جریان دارد
سال گذشته در چنین روزهایی صادرات برق کشور به همسایگان حتی به صفر هم رسید؛ اما امسال با وجود افزایش مصرف داخل، صادرات برق وضعیت قابل قبولی دارد. به طوری که آمارهای شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد، 31‌ام تیرماه و در حالی که مصرف رکورد می‌زد، حدود 1264 مگاوات برق هم به همسایگان صادر شده است. کارشناسان بر این باورند که پایداری و تداوم صادرات برق، ایران را یک گام به هدف هاب انرژی منطقه نزدیک‌تر می‌کند. چراکه واردکنندگان انرژی به‌دنبال تأمین‌کننده قابل اطمینان هستند. اما آنچه به حرکت کشور روی ریل توسعه صادرات برق سرعت می‌بخشد، مدیریت مصرف داخلی است. در این رابطه محسن بختیار، معاون وزیر در امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی نیز می‌گوید: «اولویت نخست تأمین نیاز داخل است اما برای تداوم صادرات نیز در حال تلاش هستیم. البته اگر تأمین و مدیریت مصرف انجام نمی‌شد، شاید اکنون از پیک سال قبل عبور کرده بودیم و صادرات برق نیز با مشکل مواجه می‌شد. تمام تلاش ما این است که کمبودی در کشور رخ ندهد و مردم با مشکلی مواجه نشوند.» وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ادامه می‌دهد: «تبادل برق با تمام کشورهای همسایه در چارچوب توافق‌ها و تعهدات انجام می‌شود که اکنون وضعیت خوبی دارد.»
جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه و عراق مشتریان برق ایران هستند و با این کشورها تبادلاتی داریم. البته این تبادلات اکنون با توجه به ظرفیت تولید کشور با شرایط ایده‌آل فاصله دارد. کشورهایی نظیر عراق مشتریان خوبی برای برق ایران هستند. اما به‌دلیل نزدیک بودن ساعات پیک خود به ساعات پیک مصرف ایران، شرایط خاصی دارند.
از این‌رو اندکی مدیریت مصرف داخل می‌تواند ایران را یک گام به هدف تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نزدیک‌تر کند و در صورت افزایش توافقات برای کشور ارز‌آوری به همراه داشته باشد. آن هم در شرایط تحریم که درآمدزایی ارزی برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد. برای مثال آمارهای وزارت نیرو حاکی از آن است که در دولت یازدهم 40 میلیارد و 120 میلیون کیلووات ساعت برق به کشورهای همجوار صادر شد و سه میلیارد و 373 میلیون دلار درآمدزایی ارزی داشت.


راهکار
استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم برودت کولرهای گازی روی 24 درجه، استفاده از نورطبیعی در ساختمان‌ها و انتقال زمان استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند اتو، ماشین ظرفشویی، لباسشویی و جاروبرقی به زمان غیرپیک به ویژه درساعات پیک روز (12تا16) از جمله راهکارهای کاهش 10 درصدی مصرف برق است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایران آنلاین، تاریخ 2 مرداد 98، کد مطلب: 489190: www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین