پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
قهرمانی بلندقامتان جوان ایران در جهان نشان داد رده‌های پایه والیبال ایران حرفی برای گفتن دارند و این موفقیت‌ها اتفاقی به دست نیامده است.
شعارسال: والیبال این بار هم تاریخ‌ساز شد، بلندقامتان جوان ایران در رقابت‌های جهانی در مرحله نهایی تیم ایتالیا را درهم شکستند و روی سکوی نخست جهان قرار گرفتند. شاگردان عطایی در جدال با حریفان قدرتمند خود توانستند بر بام جهان بیاستند و نشان طلای جهان را از آن خود کنند.

البته موفقیت‌های والیبال در رده پایه به همینجا ختم نمی‌شود، به جرئت می‌توان گفت والیبال در بین رشته‌های تیمی، درصدر جدول است و در ایران تاکنون رشته تیمی نداشتیم که به اندازه والیبال به موفقیت رسیده باشد.

نسل جدید در آسمان والیبال ایران

بدون شک یکی از دلایل موفقیت‌ والیبال، کسب نتایج درخشان بلندقامتان ایران در رده نوجوانان و جوانان است. نخستین حضور تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در رقابت‌های جهانی به سال ۱۹۸۹ برمی‌گردد، در آن زمان بلندقامتان نوجوان ایران به عنوان چهارمی رسیدند و برای نخستین حضورشان نتیجه خوبی حاصل شد.

پس از ۱۲ سال دوری در سال ۲۰۰۱ نوجوانان ایران‌ با هدایت مصطفی کارخانه در رقابت‌های جهانی حضور یافتند و نخستین مدال به رنگ نقره را از آن خود کردند. در سال ۲۰۰۳ باز هم نوجوانان ایران بر سکوی جهانی ایستادند و به مدال برنز دست یافتند.

در سال ۲۰۰۵ تیم ناکام شد و به همین خاطر هدایت بلندقامتان نوجوان ایران در آن زمان به یوتسا ستکوویچ سپرده شد و اولین مدال طلای ایران با این مربی صربستانی به دست آمد. در سال ۲۰۰۷ عجیب‌ترین قهرمانی جهان برای ایران رقم خورد. ایران با کسب دو پیروزی برابر فرانسه و برزیل به فینال راه پیدا کرد و در دیداری تمام آسیایی چین را شکست داد و مدال طلا را از آن خود کرد. در سال ۲۰۰۹ تیم نوجوانان ایران مدال طلا را از دست داد و به مدال نقره رسید. در سال ۲۰۱۳ نوجوانان ایران به عنوان چهارمی رسیدند.

نسل طلایی‌ نوجوانان والیبال در سال ۲۰۱۷ با هدایت محمد وکیلی روی کار آمدند. شاگردان وکیلی در مرحله نهایی روسیه را شکست دادند و به مدال طلا رسیدند. پنجمین مدال تاریخ ایران در نوجوانان جهان با هدایت یک مربی ایرانی به دست آمد و در تاریخ والیبال ماندگار شد.

موفقیت‌های والیبال تنها در رده نوجوانان نبود، شاگردان عطایی طلای قهرمانی جهان را با شکست ایتالیا به دست آوردند. در سال ۲۰۰۷ برنز رقابت‌های جهانی با هدایت کارخانه به دست آمد. علاوه بر افتخارات جهانی، ‌چهار قهرمانی در آسیا و دو مدال نقره و دو برنز در قاره کهن از دیگر افتخارات این تیم بود.

عملکرد تیم‌های جوانان و نوجوان در چند سال اخیر نشان می‌دهد، والیبال ایران در رده پایه حرفی برای گفتن دارد و هیچ یک از این موفقیت‌ها اتفاقی نبوده و در سایه توجه مدیران والیبال به رده‌های پایه این اتفاق رقم خورد. خیلی از افراد، موفقیت‌های والیبال را مدیون مرد کهنه‌کار ورزش ایران می‌دانند. چهره‌ای شناخته‌شده در میان مردم به‌ویژه ورزشی‌‌ها که بخش اعظم موفقیت والیبال را به او نسبت می‌دهند. یزدانی خرم ۱۷ سال مدیریت مداوم در فدراسیون والیبال را داشت و در زمان ریاست او والیبال یک جهش قابل‌ملاحظه داشت و از ورزش منفعل دهه پنجاه و شصت تبدیل به یکی از قدرت‌های برتر قاره کهن شد.

موفقیت‌های والیبال در رده پایه با مربیان ایرانی رقم خورد

محمدرضا یزدانی خرم در گفتگو آنا، درباره قهرمانی تیم والیبال جوانان در رقابت‌های جهانی گفت: موفقیت بزرگی نصیب والیبال ایران شده است. در شرایطی که تمام کشورها در حال آماده‌سازی هستند تا بتوانند در سطح دنیا خودشان را مطرح کنند، این موفقیت برای والیبال ایران با یک مربی ایرانی رقم خورد. عطایی از نوجوانی وارد والیبال شد، توانست رشد کند و در حال حاضر هم یکی از مربیان تحصیلکرده ما است. او در منطقه شمال ایران بازیکنان خوبی را به والیبال معرفی کرد.

وی ادامه داد: این موفقیت با یک مربی ایرانی نشان داد که ما می‌توانیم بر مربیان ایرانی تکیه کنیم. من ۱۷ سال در والیبال بودم و حدوداً نزدیک به هفت الی هشت سال کار زیربنایی انجام دادم تا نشان بدهم که اگر کار کنیم، می‌توانیم به موفقیت‌های خوبی هم برسیم. در هیچ رشته ورزشی به‌صورت تیمی تاکنون چنین موفقیتی کسب نشده و امیدوارم ادامه داشته باشد. اگر ما به دنبال موفقیت هستیم باید به رده نوجوانان توجه کنیم و آنها را بسازیم. ما والیبال را در ایران نساختیم بلکه یک نمونه‌سازی کردیم.

ما والیبال را در ایران نساختیم بلکه نمونه‌سازی کردیم.

یزدانی خرم تصریح کرد: در گذشته تلاش کردیم والیبال را از حالت سنتی خارج کنیم .ایوان بوگانيكف اولین مربی خارجی بود که به ایران آمد. در آن زمان هاشمی‌طبا تأکید زیادی داشت که ما این مربی را خیلی خوب آنالیز کنیم تا کارهایی که او در روسیه انجام داده است، برای ورزشکاران ما هم انجام دهد. دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش هم برای پیشرفت والیبال به ما خیلی کمک کردند. بحث استعدادیابی را در مدارس پیاده کردیم و دانش‌آموزانی که قد یک متر و ۹۰ سانتی‌متر داشتند را شناسایی و در ۳۰ استان توسط مربیان آموزش و پرورش و با استفاده از آموزش‌های این مربی تکنیک‌های صحیح را به آنها یاد دادیم.

وی گفت: رساندن بازیکنان با قد یک متر و ۹۰ سانتی‌متر به فرم آمادگی برای مربی‌بدنساز کاری دشوار است، به همین خاطر ما آموزش‌های صحیح را از مدارس آغاز کردیم و با یاد دادن تکنیک‌های صحیح، علم بدنسازی، تغذیه، روان‌شناسی، آنالیز و مربیان مختلفی که از کشورهای مختلف همچون ایتالیا، روسیه و ژاپن در کنار ما بودند، توانستیم شرایط را در والیبال تغییر دهیم.

رئیس اسبق فدراسیون والیبال عنوان کرد: در گذشته بهترین کمپ تمرینی در ایران ساخته شد و از نظر امکانات مانند خوابگاه و شرایط ملی‌پوشان از نظر تغذیه، مربی بدنساز در اختیار مجموعه والیبال قرار دادم. همه این اتفاقات خوب زیربنایی که در گذشته انجام شد، نتیجه‌اش را در این زمان می‌بینیم که ایران در مقابل ابرقدرت‌های والیبال در رده جوانان به عنوان قهرمانی می‌رسد.

یزدانی خرم در مورد موفقیت‌های والیبال با مربیان ایرانی در رده‌های پایه گفت: من زمانی که به عنوان رئیس در فدراسیون والیبال مشغول به کار بودم، کلاس بین‌المللی را در ایران راه‌اندازی کردیم. تا آن زمان مربی بین‌المللی در والیبال نداشتیم. پس از برپایی این کلاس‌ها خیلی از مشتاقان والیبال از دانشگاه و آموزش و پرورش در این کلاس‌ها شرکت کردند و دوره‌های یک تا سه بین‌المللی را گذراندند. همان باعث شد که ما الان مربیان خوبی را در والیبال داشته باشیم. خوشبختانه الان نه از نظر مربی و نه از نظر داور مشکل نداریم. البته من با آوردن مربی خارجی در سطح پایه هم مخالف نیستم چرا که ورزش در شرایط امروز روز به روز در حال پیشرفت است و ما باید هر روز کار کنیم تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش آنا، قطعاً نتایج تیم‌های ملی والیبال ایران در میادین مختلف اتفاقی نبوده و آغاز آن از دوران مدیریت یزدانی‌خرم در فدراسیون شروع شد و در دوران ۹ ساله داورزنی در فدراسیون والیبال به اوج خود رسید، دورانی که می‌توان آن را روشنای چراغ خانه والیبال ایران بنامیم، روزگاری که در والیبال ایران ساخته‌ایم و به تماشای قد کشیدن بلندقامتان ایران نشستیم و از موفقیت‌های آنها غریو شادانه سر دادیم و بر طبل سربلندی کوبیدیم، حالا والیبال ایران در آسیا و جهان سری در سرهای بزرگان درآورده و توانسته تنه به تنه تاریخ‌نگاران پرغرور این رشته بزند و به عنوان‌های تابنده و درخشان دست پیدا کند و ایران را به قدرت نوظهور والیبال دنیا تبدیل کند.

افتخارات پرطمطراق والیبال ایران در رده‌های پایه نشان می‌دهد ما در این رده حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و جوانان حال حاضر تیم ملی در آینده نه چندان دور می‌توانند در رده بزرگسالان هم به افتخارات زیادی در جهان دست یابند. در حال حاضر هم پوریا یلی، مرتضی شریفی و محمدرضا حضرت‌پور بازیکنان تیم ملی جوانان هستند که در تیم ملی بزرگسالان هم حضور دارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 7 مرداد 1398 ، کدخبر: 407354 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین