پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه کم‌ترین طلاق‌ها در ازدواج‌های دانشجویی است، گفت: باید از ظرفیت خیرین برای ساخت خوابگاه‌ متأهلی استفاده کرد، دولت و وزارت علوم باید تلاش کنند تا بتوانند شرایطی ایجاد کنند تا ازدواج دانشجویی بیش‌تر شود.

شعار سال: شاید بتوان با یقین گفت که ازدواج دانشجویی آسان‌ترین شکل ازدواج است. خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی بحث ازدواج‌های دانشجویی که نمادی از ساده‌زیستی در آغاز زندگی مشترک است با قدرت پیگیری شده و نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های مختلف پرداختن به بحث ازدواج دانشجویی را همیشه در اولویت کاری خود قرار داده‌اند، در همین خصوص به سراغ مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران رفتیم تا در رابطه با اهمیت، فواید و مشکلات ازدواج دانشجویی گفت‌وگو کنیم.

* زوج‌های دانشجو با سفر به مشهد مقدس زندگی خود را بیمه می‌کنند

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در ابتدای این گفت‌وگو گفت:‌ به اعتقاد من یکی از مراسم‌ امیدبخش، مهم، تأثیرگذار و به‌یادماندنی در فرهنگ دانشگاه‌ها ازدواج دانشجویی است.

وی افزود: دانشگاه‌ها محل تجمع نسل جوان فرهیخته است، دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند تقریباً از دوره نوجوانی عبور کرده‌اند و به‌صورت طبیعی مباحث پیرامون ازدواج و تشکیل خانواده در بین آنها آغاز می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تاکید کرد: برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زیادی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود ولیکن وقتی بحث ازدواج مطرح می‌شود، بین نسل جوان و دانشجویان یک فضای شاد و سرشار از امید و نشاط شکل می‌گیرد. معمولاً وقتی در بین جوانان بحث ازدواج مطرح می‌شود، به‌نوعی امید به آینده را می‌شود در چشمان آنها دید.

کلانتری خاطرنشان کرد: زوج‌های جوان ممکن است در ابتدای راه با مشکلاتی روبرو شوند و یکی از اتفاقات خوبی که در رابطه با مراسم ازدواج دانشجویی رخ می‌دهد بحث سفر زوج‌ها به مشهد مقدس است که این باعث می‌شود زوج‌ها در کنار مرقد امام رضا(ع) زندگی خود را آغاز کرده و از کارگاه‌هایی که در این سفرها برگزار می‌شود استفاده کنند که این مسئله زندگی این زوج‌ها را بیمه می‌کند.

* باید موانع سر راه دانشجویان برای ازدواج، برداشته شود

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم ازدواج‌های دانشجویی در حین اینکه بسیار کار ارزشمندی است نواقص ظریفی هم دارد که باید برطرف شود و موانعی که سر راه دانشجویان و جوانان وجود دارد، برداشته شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی برگزاری ازدواج‌های دانشجویی، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی است. کارگاه‌هایی که به زوج‌های دانشجو یاد می‌دهد چگونه با مشکلات روبرو شوند.

کلانتری گفت: امروز ازدواج یک مقدار نسبت به گذشته سخت‌تر شده است، این هم شاید به این دلیل است که سبک زندگی‌ها تغییر کرده است. متأسفانه خیلی مسائل حاشیه‌ای وارد متن شده است، اینها باعث می‌شود زندگی از ابتدا متزلزل شود و مشکلاتی ایجاد می‌کند، دوره‌های آموزشی زوج‌های دانشجو که خیلی هم مهم است کمک بسیاری به دانشجویان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خیلی وقت‌ها نگاه به زندگی در کارگاه‌های آموزشی که در حاشیه مراسم ازدواج دانشجویی برگزار می‌شود، تغییر می‌کند. گاهی ممکن است یک زوج به دلیل اولین گره‌ای که در زندگی ایجاد می‌شود با مشکلات فراوانی روبرو شوند که حتی کار به جدایی هم کشیده شود، ولی زوج‌های دانشجو در کارگاه‌های آموزشی یاد می‌گیرند که چگونه گره‌ها را به‌راحتی باز کنند.

به گفته، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گاهی می‌بینیم که هنوز یک ماه از زندگی یک زوج نگذشته و کارشان به جدایی و طلاق کشیده است. زندگی مشترک همواره به این دلیل که دو تفکر متفاوت می‌خواهند در کنار هم قرار بگیرند با مشکلاتی همراه است که اگر زوج‌ها راه خروج از این بن‌بست‌ها را یاد بگیرند، خیلی راحت از آن عبور خواهند کرد، در غیراین‌ صورت معضل‌های کوچک، بزرگ خواهند شد و زندگی را متلاشی خواهند کرد.

* طبق آمارها کم‌ترین طلاق‌ها در ازدواج‌های دانشجویی است

کلانتری تصریح کرد: طبق آمارهایی که داریم کم‌ترین طلاق‌ها در ازدواج‌های دانشجویی است، یک بخش به این دلیل است که زوج‌های دانشجو، زوج‌های باسوادی هستند و می‌توانند مسائل را مدیریت کنند، یک بخش هم به دلیل همین کارگاه‌ها و آموزش‌هاست.

وی ادامه داد: هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در مراسم ازدواج دانشجویی شرکت می‌کنند و دانشجویان دانشگاه تهران هر ساله استقبال خوبی از این مراسم دارند. امسال نیز تعداد زیادی از زوج‌های دانشجو به مشهد مقدس اعزام شده و ضمن شرکت در کلاس‌های آموزشی زندگی خود را به خوبی آغاز کرده‌اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تأکید کرد: حقیقتاً ظرفیت دانشگاه‌ها بیش از این تعدادی است که هر ساله در مراسم ازدواج دانشجویی شرکت می‌کنند. ما بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور داریم که تقریباً نیمی از آنها پسر و نیمی دیگر دختر هستند.

* مسئولان باید درصدی از وقت و توان خودشان را برای افزایش ازدواج‌های دانشجویی بگذارند

کلانتری گفت: در بین 4 میلیون دانشجو بیش از اینها باید ازدواج دانشجویی شکل بگیرد، اما مشروط به این است که مسئولان درصدی از وقت و توان خودشان برای این کار صرف کنند.

وی افزود: باید برای زوج‌ها امتیاز قائل شد. بسیاری از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشجویی هستند. اگر دانشگاه ما یک اراده جدی داشته باشند و چند بخش از خوابگاه‌ها را برای زوج‌های دانشجویی در نظر بگیرند،‌ مسلما تعداد دانشجویانی که برای ازدواج اقدام می‌کنند بیشتر می‌شود چون خیلی‌ از زوج‌ها در همان ابتدا و در دوران دانشجویی با مشکل مسکن روبرو هستند و با این اقدام نگران مسکن نخواهند بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی خوابگاه‌های متأهلی ایجاد شود به نظر می‌رسد 50 درصد مشکل یک زوج حل خواهد شد، از آن‌طرف چون هر دو دانشجو هستند مشکل تغذیه آنها هم در سلف خوابگاه‌های دانشگاه حل می‌شود و این بهترین وقت است که بتوانند خودشان را برای آینده آماده کنند.

* تاسیس خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی باید بیشتر شود

کلانتری تصریح کرد: نیازی نیست خوابگاه دانشجویی متأهلی یک آپارتمان صد متری یا 200 متری باشد، یک سوئیت 35 تا 40 متری هم می‌تواند مشکل یک زوج دانشجو را حل کند.

وی افزود: باید یک همت و یک اراده جدی به‌وجود بیاید که ما به سمت تأسیس خوابگاه‌های دانشجویی بیشتر از پیش برویم و بعداً اعلام کنیم در دانشگاه‌ها که به کسانی که مثلاً امسال ازدواج کنند از سال بعد اسکان داده می‌شوند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اظهار داشت: ما باید بتوانیم فضا را مدیریت کنیم، ولی متاسفانه این ضعف در مدیریت ما وجود دارد که باید راه‌حلی برای آن پیدا کرد.

کلانتری گفت: فکر می‌کنم آمار خوابگاه‌های متأهلی نسب به خوابگاه‌های مجردی و امکانات اولیه در خوابگاه‌های متأهلی خیلی کم است.

* خوابگاه‌های متأهلی دانشگاه تهران جوابگوی دانشجویان نیست

وی ادامه داد: بیش‌ترین خوابگاه‌های متأهلی در کشور را دانشگاه تهران دارد، اما این جوابگوی دانشجویان دانشگاه‌ تهران نیست و باید تلاش ما بیش‌تر شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت خیرین برای ساخت خوابگاه‌ متأهلی استفاده کرد، دولت و وزارت علوم باید تلاش کنند تا بتوانند شرایطی ایجاد کنند تا ازدواج دانشجویی بیش‌تر شود.

کلانتری تصریح کرد: ازدواج دانشجویی آسان‌ترین شکل ازدواج است، زوج‌ها در یک کاروان دانشجویی با یک کیف عازم یک سفر معنوی می‌شوند و زندگی خود را آغاز می‌کنند، ترویج چنین ازدواجی می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند و صرفه‌جویی‌هایی که صورت می‌گیرد، حتی می‌تواند مشکل مسکن و اشتغال زوج‌ها را هم حل کند.

وی گفت: مسئولان باید زوج‌های دانشجو را در ابتدای زندگی در حد توان کمک کنند، به اعتقاد ما باید تلاش کنیم تا به‌عنوان مسئولان این حوزه با دادن یک هدیه، یک وام، یا یک کالای موردنیاز منزل گوشه‌ای از کار را بگیریم. ما باید هر کاری کنیم که یک مقدار از مشکلات زوج‌ها حل شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اضافه کرد: در دنیای امروز ازدواج یک ارزش بزرگ است، اصلاً ما کاری به نگاه دینی نداریم، در همه جای دنیا ازدواج می‌تواند بسیاری از معضلات اجتماعی را حل کند، در دین ما هم که به این موضوع بسیار توجه شده است.

* بنیاد خانواده در سایه سیطره مکتب لیبرالیسم در حال متلاشی شدن است

وی گفت: متاسفانه در سایه سیطره مکتب لیبرالیسم در جهان امروز به‌طورکلی بنیاد خانواده در حال متلاشی شدن است، زیرا اصلا نگاه این جهان‌بینی همین است. در این مکتب در خانواده پایبندی به اصول‌ها و ارزش‌های اخلاقی معنا ندارد و می‌بینیم از همین ناحیه چقدر معضل ایجاد شده است.

کلانتری ادامه داد: به‌طور مثال می‌بینیم در غربنوزادانی به دنیا می‌آیند که معلوم نیست والدین آنها چه کسانی هستند. در مدارس کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا که مهد لیبرالیسم است پدر بیش از 50 درصد از دانش‌آموزان، شناخته‌شده نیست.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز در نامه دوم خود به جوانان اروپا نوشتند که خیال نکنید جوان‌های اروپایی که در عراق و سوریه و یمن قتل‌عام به راه انداختند همینطوری یک پیام از داعش دریافت کردند یا اسلام را اشتباه شناخته‌اند، اصلاً این‌طور نیست. این‌ها اصلاً هویت ندارند،‌ اینها در یک فرهنگی رشد کرده‌اند که نتیجه طبیعی آن آدم‌کشی و بی‌هویتی است.

* ازدواج به‌ نوعی مبارزه با مکتب لیبرالیسم است

کلانتری افزود: ازدواج دقیقاً نقطه مقابل این نگاه است، شاید خیلی از جوانان ما متوجه نباشند که اصول لیبرالیسم چیست، همین‌که وارد عرصه ازدواج می‌شوند خودش مبارزه با آن مکتب است.

وی اظهار داشت: ازدواج که به فرموده پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین بنا در اسلام است، این خودش فی‌نفسه هم با طبیعت، هم با فطرت بشر سازگار است و هم پاسخ به نیازهای بشر است. این ازدواج عملاً مبارزه با مکتبی است که وحی، فطرت و آخرت را قبول ندارد و 100 درصد انسان را مادی می‌خواهد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: اگر خانواده به معنای واقعی شکل بگیرد، فرزندانی که از آن بیرون خواهند آمد، آدم‌های با مسؤولیت، مؤمن و مقید برای جامعه هستند و این‌ها با مکتب لیبرالیسم در تضاد است.

کلانتری ادامه داد: آن چیزی که امروز انقلاب اسلامی به جهان ارائه می‌کند، صرفاً شعارهای سیاسی نیست، یک فرهنگ اصیل است. فرهنگی که با همه وجود در خدمت بشریت است. بی‌دلیل هم نیست که دشمنان برای مبارزه با انقلاب این‌همه هزینه می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ امروز وحشت دشمنان این است که انقلاب ایران جهان را می‌گیرد و به همین دلیل میلیاردها دلار هزینه می‌کنند که به انقلاب ضربه بزنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تصریح کرد: از معجزات انقلاب این است که دشمنان برای ضربه زدن به آن هرچه تلاش می‌کنند و پول خرج می‌کنند، بزرگ‌تر می‌شود و نفوذ آن بیش‌تر می‌شود، حتی می‌بینیم یک یهودی می‌آید و شیعه می‌شود، یا مثلا در شرق آسیا می‌بینیم میلیون‌ها نفر به سمت اسلام می‌آیند در آفریقا هم همینطور است.

وی تأکید کرد: یک بخش از فرهنگ انقلاب، تشکیل خانواده است، وقتی یک خانواده شکل می‌گیرد یک‌قدم در سمت پیشرفت اسلام ناب گام برداشته‌ایم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تصریح کرد: دشمنان که هر روشی را برای مبارزه با انقلاب آزموده و به نتیجه نرسیده‌اند امروز تلاش می‌کنند تا با تغییر باورها خانواده‌های ما را را با چالش روبرو کنند، با یکی از مصادیق بارز نفوذ، نفوذ در باورها و اعتقادات است، اگر یک خانواده متلاشی شود، یعنی پیروزی تفکر غرب و اگر یک خانواده شکل بگیرد، یعنی مقابله با این تفکر.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 26 تیر95 ، کد مطلب: 13950420001308: www.farsnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین