پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۳۹۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
محمد رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برنامه دولت برای تنظیم قیمت مسکن می‌گوید: سخنان وزیر راه برای دعوت مردم به نخریدن خانه غیر فنی است و نمی‌توان مردم را دعوت به چنین کار‌هایی کرد؟
شعارسال: شاخص‌ها حکایت از این دارد که قیمت مسکن در تیرماه سال جاری ۹۱ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته رشد داشته است. بانک مرکزی نیز در گزارش ماهانه خود رشد نود درصدی قیمت مسکن را تایید کرده است. چند هفته‌ای است که آمار خرید و فروش مسکن به طور خاص، کاهش پیدا کرده بطوری که تنها ۴۸۰۰ فقره معامله در تیرماه صورت گرفته است. این در حالی است که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برای چندمین بار وعده ارزانی مسکن در آینده را مطرح کرده است.

در آخرین اظهار نظر وزیر راه اعلام کرده مردم خانه نخرند زیرا در آینده‌ای نزدیک قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. اینکه تضمین سخنان وزیر چیست، هنوز معلوم نیست اما تجربه ثابت کرده قیمت مسکن هیچگاه در ایران روند نزولی نداشته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ این موضوع را بررسی کرده که آیا قیمت مسکن کاهش خواهد یافت و اینکه سیاست کلان دولت نسبت به تنظیم بازار مسکن و قیمت مسکن چیست. محمدرضا رضایی کوچی می‌گوید: یکی از عمده دلایل افزایش قیمت مسکن در یک سال گذشته، جو روانی حاصل از بالا رفتن نرخ دلار بود. اینکه آقای اسلامی اعلام می‌کند که قیمت مسکن در روز‌ها و ماه‌های آتی پایین می‌آید به خاطر این است که تصور دارد این جو روانی فروکش خواهد کرد.

وی افزود: چند هفته‌ای است که دیگر شاهد افزایش قیمت مسکن نیستیم و اکنون بازار خرید و فروش در این حوزه، راکد است. جای تعجب دارد که با افزایش دلار همه کالا بالا می‌رود، اما با کاهش نرخ ارز قیمت‌ها پایین نمی‌آید از این‌رو مردم انتظار دارند که قیمت مسکن روند نزولی را در پیش بگیرد؛ شاید راحت‌تر بتوانند به تهیه مسکن فکر کنند.

نماینده جهرم اظهار داشت: دولت برای اینکه فضای حاکم بر بازار مسکن به نفع مردم تغییر کند برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است. بطور مثال آن‌ها به دنبال این هستند که زمین‌های دولتی در اختیار انبوه‌سازان قرار بگیرد، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در بافت‌های فرسوده شود، بانک‌ها تسهیلات خود را در جهت تولید مسکن و خانه‌دار شدن مردم افزایش دهند و از طرفی سود این تسهیلات را پایین بیاورند، زمینه اعتمادسازی برای سرمایه‌گذاری فراهم شود و نقدینگی را به سمت تولید مسکن سوق دهند که باید منتظر بود و دید در چند ماه آینده این برنامه‌ها اثرات مثبتی را خود نشان خواهد داد یا خیر؟

رضایی کوچی گفت: به نظر من بهترین راه برای کاهش قیمت مسکن، تولید مسکن است که این روند تنها با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت توسط بانک‌ها به انبوه‌سازان امکان‌پذیر است. از سوی دیگر، وقت آن رسیده که مشکل سازندگان در بافت‌های فرسوده حل شود، زیرا سرمایه‌گذاری در این محله‌ها یک ظرفیت است. مسیر حل بحران مسکن کاملاً مشخص است، اما به دلیل اینکه مدیران تنها به بیان شفاهی این راهکار‌ها بسنده می‌کنند و در میدان عمل اتفاقی نمی‌افتد، شاهد نتیجه ملموسی نیستیم.

رضایی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما امروز در کمیسیون عمران پذیرای وزیر راه و شهرسازی هستیم و منتظریم تا ببینیم ایشان برای حل آشفتگی بازار مسکن چه کار‌هایی را به سرانجام رساندند و چه برنامه‌هایی را در پیش دارند. اگر صحبت و برنامه‌های آقای اسلامی مثمر ثمر نباشد باید سطح حل بحران مسکن را از وزارتخانه به سران سه قوه افزایش داد.

او در پاسخ به اینکه وزیر راه و شهرسازی از مردم خواسته خانه نخرند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند، گفت: مگر می‌شود به مردم گفت خانه نخرید؟ یعنی باید انتظار داشت چادر بزنند و در آن زندگی کنند؟ این صحبت آقای وزیر غیر فنی است و نمی‌توان مردم را دعوت به چنین کار‌هایی کرد؟ شاید این حرف آقای وزیر در خصوص فردی که دنبال سرمایه‌گذاری در این بخش است، درست باشد، اما هرگز نمی‌تواند راه‌حلی برای مردمی باشد که سرپناه ندارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 8 مرداد 1398 ، کدخبر: 183269، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
دیگ هقشری که میتونن خونه بخرن به شدت محدود شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین